بنزين از تورم عقب ماند

۱۴۰۳/۰۱/۱۳ - ۲۳:۵۴:۳۰
کد خبر: ۳۰۹۴۱۴

عضو‌ هيات مديره انجمن سي ان جي گفت: قطعا برنامه‌هايي وجود دارد كه نهايتا منتج به اين شود كه سهم بنزين از سبد سوخت به نفع سي ان جي كم‌ شود و اين علاوه بر حل ناترازي بنزين به كاهش واردات آن نيز كمك مي‌كند.

عضو‌ هيات مديره انجمن سي ان جي گفت: قطعا برنامه‌هايي وجود دارد كه نهايتا منتج به اين شود كه سهم بنزين از سبد سوخت به نفع سي ان جي كم‌ شود و اين علاوه بر حل ناترازي بنزين به كاهش واردات آن نيز كمك مي‌كند. حميدرضا سهرابي در گفت‌وگو با ايلنا، درباره دليل عدم استقبال از سي ان جي و تاثير عدم تغيير نرخ بنزين بر مصرف اين سوخت اظهار داشت: اكنون مساله اصلي اين نيست كه فاصله قيمت بنزين و سي ان جي كم و يا قيمت سي ان جي زياد است، مساله اين است كه برآوردها نشان مي‌دهد قيمت بنزين در جريان تورم چند سال اخير به حدي ناچيز شده و آنقدر از تورم عقب افتاده كه قيمت آن بسيار كم تلقي مي‌شود. بنابراين استفاده از سوخت‌هاي ديگر براي مردم توجيهي ندارد.
وي تاكيد كرد: اكنون مساله اين نيست قيمت بنزين و سي ان جي و فاصله نرخ آنها مناسب است و يا خير؛ مساله نرخ تقريبا رايگان براي هر دو سوخت است. عضو هيات مديره انجمن صنفي سي ان جي گفت: برآوردها اين است حجم استفاده از حمل و نقل عمومي مشتمل بر تاكسي‌هاي اينترنتي و تاكسي‌هاي در حال تردد در خيابان‌ها به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا كرده و به موازات آن آمار فروش بنزين در جايگاه‌ها به ميزان قابل توجهي افزايش پيدا كرده و آمار مصرف سي ان جي هم به طرز قابل توجه و چشمگيري به ميزان بالغ بر ۲۰ درصد كاهش يافته؛ وقتي اين سه موضوع را كنار هم قرار دهيم و با حجم بسيار زياد ترافيك مخصوصا در سال جاري مقايسه مي‌كنيم به اين نتيجه مي‌رسيم كه مردم خودروي شخصي را به هر وسيله نقليه عمومي ترجيح مي‌دهند و عمده سوخت مصرفي‌شان نيز بنزين است.
وي خاطرنشان كرد: در وهله اول بايد فكري به حال بنزين كرد تا زماني كه قيمت بنزين پايين باشد هيچكدام از برآوردهاي ديگر شامل اينكه چقدر مي‌توانيم سبد سوخت را به نفع سي ان جي بزرگ كنيم جواب نمي‌دهد. به عبارت ديگر راهكارهاي توسعه‌اي سي ان جي تا حل نشدن نرخ سوخت بي‌معناست. سهرابي بيان داشت: قطعا برنامه‌هايي وجود دارد كه نهايتا منتج به اين شود كه سهم بنزين از سبد سوخت به نفع سي ان جي كم‌ شود و اين علاوه بر حل ناترازي بنزين به كاهش واردات ان نيز كمك مي‌كند. وي گفت: توسعه سي ان جي بايد پايدار باشد و هم اينكه بايد رسالت‌هايي كه برعهده داشته از جمله تحقق هواي پاك را جامه عمل بپوشاند اما تا زماني كه قيمت بنزين نسبت به ديگر كالاهاي مصرفي خانوار شبيه رايگان باشد، هيچكدام از برنامه‌هاي توسعه‌اي سي ان جي به اهداف مورد نظر نخواهد رسيد. عضو‌ هيات مديره انجمن سي ان جي گفت: خيلي موضوعات وجود دارد كه در حوزه توسعه پايدار سي ان جي بايد مدنظر قرار گيرد تا سهم آن در سبد سوخت افزايش يابد و براي امسال و سال‌هاي آتي هم برنامه‌ريزي شده اما تا زماني كه قيمت بنزين واقعي نشود؛ به ثمر نخواهد رسيد و يا بازدهي مورد انتظار را نخواهد داشت.

ارسال نظر