رييسي در مراسم احياي شب بيست و يكم ماه رمضان:

شب قدر، شب اميد و اميدواري براي بندگان سالك خداست

۱۴۰۳/۰۱/۱۳ - ۲۳:۴۷:۵۹
کد خبر: ۳۰۹۴۰۹

رييس‌جمهور با بيان اينكه امام راحل به دنبال تشكيل نظامي مبتني بر دين و پايه‌ريزي تمدني نوين بود، اظهار داشت: امروز و پس از گذشت ۴ دهه از پيروزي انقلاب اسلامي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي با تبيين دقيق وضعيت و شرايط ۴۰ ساله گذشته، مسير پيش‌رو و گام‌هاي آتي را مشخص كرده‌اند و لذا اين سند بايد مستند تمام اقدامات مسوولان باشد.

رييس‌جمهور با بيان اينكه امام راحل به دنبال تشكيل نظامي مبتني بر دين و پايه‌ريزي تمدني نوين بود، اظهار داشت: امروز و پس از گذشت ۴ دهه از پيروزي انقلاب اسلامي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي با تبيين دقيق وضعيت و شرايط ۴۰ ساله گذشته، مسير پيش‌رو و گام‌هاي آتي را مشخص كرده‌اند و لذا اين سند بايد مستند تمام اقدامات مسوولان باشد. سيد ابراهيم رييسي بامداد دوشنبه، در مراسم احياي شب بيست و يكم ماه مبارك رمضان و در شب شهادت مولاي متقيان حضرت اميرالمومنين علي (ع)، در اجتماع زائران حرم مطهر امام خميني (ره) با اشاره به تقارن بهار طبيعت و بهار قرآن و نيز شب قدر با سالروز تشكيل جمهوري اسلامي ايران، شب قدر را شب اميد و اميدواري توصيف و تصريح كرد: خداوند انسان را در تعيين سرنوشت خود سهيم و شريك قرار داده و اگر چنين نبود شب قدر و درخواست و دعا و نيايش معنا و موضوعيتي نداشت؛ شب قدر براي آن است كه بندگان سالك خدا بدانند حق ندارند يأس و نااميدي را بر خود حاكم كنند و همواره بايد به رحمت و مغفرت خداوند اميدوار باشند. رييس‌جمهور تغيير و تحول سرنوشت ملت ايران در ۲۲ بهمن سال ۵۷ را نتيجه خواست و دعاهاي مردم دانست و افزود: ملت ايران در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به رهبري امام خميني (ره) كاري بزرگ، تاريخي و تمدن‌ساز انجام داد و نشان داد ملتي كه به خدا توكل و با اعتماد به نفس، بر اراده پولادين خود تكيه كرده و به ميدان آمده مي‌تواند با دست خالي در مقابل نظامي تا بن دندان مسلح پيروز شود؛ مردم ايران ثابت كردند ملتي كه شهادت را براي خود سعادت مي‌داند، شكست ندارد.
وي ادامه داد: پس از پيروزي انقلاب مردم به رهبري امام راحل، با وجود آنكه مردم در شعارهاي خود فرياد زده بودند «استقلال، آزادي، جمهوري اسلامي» و نوع حكومت مورد انتظار خود بعد از پيروزي انقلاب را اعلام كرده بودند، اما امام خميني از آنجا كه به شكل واقعي به نقش و راي مردم باور داشت، تاكيد كرد كه مردم بايد پاي صندوق آرا بيايند و نوع نظام سياسي آينده را تعيين كنند و در نتيجه ديديم كه بيش از ۹۸ درصد مردم به نظام جمهوري اسلامي آري گفتند. رييس‌جمهور جمهوريت و اسلاميت را دو ركن اساسي جمهوري اسلامي برشمرد و اظهار داشت: همه نهادها و اركان و مسوولان نظام جمهوري اسلامي با راي مردم تعيين مي‌شوند و همه شؤون اين نظام نيز بر پايه دين و آموزه‌هاي ديني اداره مي‌شود. پيش از انقلاب اسلامي نيز مردم متدين بودند و احكام و مناسك دين را به جا مي‌آوردند، اما حكومت ديني نبود، اما جمهوري اسلامي ايران به اعتبار دو اصل و ويژگي اساسي، ۱- حضور ولي فقيه جامع‌الشرايط در راس نظام و نيز ۲- تنظيم رابطه حكومت با مردم بر اساس آموزه‌هاي ديني يك نظام ديني است. وي در ادامه با برشمردن ويژگي‌هاي ۴ گانه امت مشتمل بر يك جمع متشكل برخوردار از هدف، داراي حركت و پويايي و بهره‌مند از امام و مقتدا، گفت: مردم با توكل بر خدا، تلاش، پيشه كردن تقواي الهي و تحت هدايت‌هاي امام راحل در مسير پيروزي انقلاب اسلامي و تشكيل نظام جمهوري اسلامي حركت كردند كه توجه به راي و نظر مردم در آن به شكل جدي ديده و نهادينه شده است.
رييسي افزود: از همين رو اهميت ۱۲ فروردين نه تنها كمتر از ۲۲ بهمن نيست، بلكه از جهتي از آن مهم‌تر نيز هست چرا كه در چنين روزي نظام جمهوري اسلامي ايران با راي مردم شكل گرفت و از همين رو امام راحل فرمود كه اين روز ملي بايد همواره گرامي داشته شود. وي با بيان اينكه امام راحل به دنبال تشكيل نظامي مبتني بر دين و پايه‌ريزي تمدني نوين بود، اظهار داشت: امروز و پس از گذشت ۴ دهه از پيروزي انقلاب اسلامي، رهبر معظم انقلاب اسلامي در بيانيه گام دوم انقلاب اسلامي با تبيين دقيق وضعيت و شرايط ۴۰ ساله گذشته، مسير پيش‌رو و گام‌هاي آتي را مشخص كرده‌اند و لذا اين سند بايد مستند تمام اقدامات مسوولان باشد. رييس‌جمهور همچنين اضافه كرد: امام راحل با توجه به شناخت عميقي كه از شرايط دروني كشور و نيز شرايط جهاني داشت، پس از به راي گذاشتن نوع نظام، تشكيل مجلس خبرگان قانون اساسي و نيز خود قانون اساسي را به راي مردم گذاشت و لذا امروز شاهد آن هستيم كه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران با توجه توأمان به راي جمهور مردم و نيز ارزش‌هاي ديني، آرمان و دمكراسي را در خود جمع آورده و به يكي از مترقي‌ترين قوانين اساسي دنيا تبديل شده است. وي در ادامه با بيان اينكه امروز و با گذشت ۴۵ سال از پيروزي انقلاب اسلامي نيز همچنان مردم نقشي اساسي و محوري در نظام اسلامي دارند و رهبري معظم انقلاب اسلامي نيز در شعار امسال رفع مشكلات اقتصادي و جهش توليد را در كنار مشاركت مردم قابل تحقق دانستند، افزود: از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي تاكنون در هر بره‌هاي به مشاركت مردم توجه شده، حوزه موفقيت نظام بوده است و هر جا به نسخه‌هايي غير از انقلاب اسلامي و رهنمودهاي امام و رهبري عمل شده دچار مشكل شديم. رييسي تصريح كرد: بي‌ترديد آنچه مي‌تواند ملت ما را به سعادت برساند، عمل به آموزه‌هاي ديني و رهنمودهاي رهبري در بخش‌هاي مختلف سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي است. رييس‌جمهور در ادامه با بيان اينكه شب قدر، شب توجه به جامعه در كنار توجه به خود است، اظهار داشت: امروز جامعه ما نيازمند تحول است كه تلاش مضاعف مسوولان را در بخش‌هاي مختلف اجرايي كشور را مي‌طلبد. وي با اشاره به رشد و پيشرفت‌هاي كشور برخلاف خواست و اراده دشمنان، افزود: دشمناني كه نمي‌خواستند انقلاب پيروز شود و نتوانستند اين خواسته خود را محقق كنند، امروز نمي‌خواهند پيشرفت كنيم و البته باز هم نخواهند توانست.

ارسال نظر