تبيين شعار سال در سخنراني نوروزي رهبر معظم انقلاب اسلامي

لزوم بسيج همت‌ها، سرمايه‌ها و ابتكارات ملت براي شكوفايي اقتصاد

۱۴۰۳/۰۱/۱۳ - ۲۳:۴۴:۳۸
کد خبر: ۳۰۹۴۰۷
لزوم بسيج همت‌ها، سرمايه‌ها و ابتكارات ملت براي شكوفايي اقتصاد

رهبر معظم انقلاب نامگذاري امسال به سال «جهش توليد با مشاركت مردم» را شعاري برجسته خواندند و افزودند: اگر با برنامه‌ريزي و تلاش مسوولان، نوعي بسيج مردمي براي حضور در امر اقتصاد صورت گيرد، تحقق شعار بسيار مهم «جهش توليد» ممكن خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب نامگذاري امسال به سال «جهش توليد با مشاركت مردم» را شعاري برجسته خواندند و افزودند: اگر با برنامه‌ريزي و تلاش مسوولان، نوعي بسيج مردمي براي حضور در امر اقتصاد صورت گيرد، تحقق شعار بسيار مهم «جهش توليد» ممكن خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر روز يكم فروردين در نخستين روز سال نو، در ديدار نوروزي با قشرهاي مختلف مردم، برنامه‌ريزي و تلاش مسوولان براي «ورود و بسيج همت‌ها، سرمايه‌ها و ابتكارات ملت» در عرصه اقتصاد را لازمه تحقق شعار بسيار مهم سال ۱۴۰۳ يعني «جهش توليد با مشاركت مردم» خواندند و با اشاره به تأثير بهبود مسائل اقتصادي در دين و دنياي مردم، تأكيد كردند: دشمن با انكار زمينه‌ها، ظرفيت‌ها و عوامل پيشرفت در كشور، خاموش شدن نور اميد در دل ملت را نشانه رفته اما مردم و جوانان با تلاش بي‌وقفه و پرهيز از اختلافات، افق روشن آينده را پيگيري مي‌كنند.

ايشان همچنين با اشاره به فرورفتن رژيم صهيونيستي در باتلاق غزه و نفرت روزافزون ملت‌ها از امريكا به عنوان شريك اصلي جنايات صهيونيست‌ها، گفتند: در حوادث اخير ظلمت حاكم بر غرب و حقانيت تشكيل جبهه مقاومت اثبات شد و اين جبهه مردمي ضد ظلم، از توانايي و قدرت واقعي خود رونمايي كرد و به حول و قوه الهي، مسير قطع ظلم بزرگ وجود رژيم صهيونيستي ادامه خواهد يافت.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تبريك مجدد عيد سعيد نوروز به آحاد ملت، همزماني بهار طبيعت و بهار معنويت را زمينه‌ساز طراوت و رويش و شكوفايي جسم و روح و جان انسان برشمردند و افزودند: هنر و قدرت ماه رمضان اين است كه با نسيم معنوي روزه و عبادات و توسل و مناجات، انسان غيرغافل را در مسير صلاح و بندگي به شوق و تلاش مي‌كشاند.
ايشان انگيزه انتخاب و اعلام شعار هر سال را تمركز و همت و تلاش مسوولان و آگاهي و مطالبه افكار عمومي براي تحقق اين شعارهاي راهبردي دانستند.
رهبر انقلاب با اشاره به تمركز شعارهاي چند سال اخير بر مساله اقتصاد گفتند: سال گذشته در تحقق شعار «مهار تورم و رشد توليد» كارهاي خوبي انجام شد اما با آنچه مطلوب و مورد نظر ما بود فاصله نسبتاً زيادي داشت؛ لذا مسوولان و فعالان مردمي بايد در سال جديد هم تحقق آن شعار مهم را وظيفه‌اي اساسي بدانند

رهبر انقلاب نامگذاري امسال به سال «جهش توليد با مشاركت مردم» را شعاري برجسته خواندند و افزودند: اگر با برنامه‌ريزي و تلاش مسوولان، نوعي بسيج مردمي براي حضور در امر اقتصاد صورت گيرد، تحقق شعار بسيار مهم «جهش توليد» ممكن خواهد شد.ايشان اقتصاد را از مسائل اساسي كشور برشمردند و با اشاره به نقاط ضعف و مشكلات موجود اقتصادي گفتند: بهبود اوضاع اقتصادي در همه مسائل كشور اثرگذار است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با يادآوري تلاش بي‌وقفه و جدي امريكا و همراهانش براي فروپاشي اقتصاد ايران و به زانو درآوردن ملت گفتند: به ياري حق اين هدف تاكنون ناكام مانده و از اين پس هم با تلاش و جديت و عزم و اراده مسوولان و مردم محقق نخواهد شد.

رهبر انقلاب شكوفا شدن اقتصاد را در گروی به‌‎ حركت درآمدن همه چرخ‌دنده‌هاي بزرگ و كوچك كشور خواندند و تأكيد كردند: استفاده از زيرساخت‌هاي موجود، ابتكارات مردمي، قدرت مديريت فعالان اقتصادي، نيروي جوان تحصيلكرده و شركت‌هاي دانش‌بنيان، بدون ترديد اقتصاد كشور را به پيشرفت محسوس مي‌رساند كه تلاش بي‌وقفه مسوولان پرتحرك كشور و هنر آنان در به حركت درآوردن اين مجموعه‌ها و عوامل، زمينه‌ساز اين توفيق بزرگ ملي خواهد بود.

ايشان، مصادف‌شدن سال نو با اولين سال اجراي برنامه هفتم توسعه را عامل ديگري براي تلاش روزافزون مسوولان دانستند و گفتند: بايد در پايان برنامه هفتم كه با هدف كلي شكوفايي اقتصادي همراه با عدالت تدوين شده، «تورم تك رقمي شود، ساختار بودجه اصلاح و نظام مالياتي متحول شود، حداقل ۹۰درصد كالاهاي اساسي در كشور توليد و طرح‌هاي عظيم ملي انجام شود» كه رسيدن به اين اهداف اساسي بدون حضور مردم در عرصه اقتصاد ممكن نيست؛ بنابراين بايد از توانايي‌هاي مختلف و متفاوت ملت استفاده خردمندانه و كامل شود.
رهبر انقلاب با تمجيد از آمادگي هميشگي ملت براي حضور در ميدان افزودند: بايد مانند دفاع مقدس، مردم در صحنه اقتصاد حضور واقعي و مثمرثمر داشته باشند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به بازديد بهمن‌ماه خود از نمايشگاه دستاوردهاي فعالان توليدي افزودند: آن دستاوردها بسيارخوب و شگفت‌آور و نشان‌دهنده ظرفيت و توان و ابتكارات بالاي مردمي به‌خصوص جوانان در عرصه اقتصاد بود و اثبات كرد مي‌توان از اين ظرفيت عظيم در صنايع بزرگ، بهينه‌سازي مصرف آب، بخش نفت، صنايع دستي، حمل‌ونقل، و ديگر عرصه‌ها استفاده كرد.
ايشان ادامه تحرك اقتصادي خارجي و بين‌المللي را هم لازم و مهم خواندند و خطاب به مسوولان گفتند: بايد تفاهمنامه‌ها با كشورها را به قراردادهاي ملي و اجرايي تبديل كرد تا نتايج آنها در عمل مشخص و محسوس شود.

رهبر انقلاب همچنين با تأكيد بر لزوم افزايش بهره‌وري در عرصه‌هاي مختلف و استفاده از تجربيات ديگران در اين زمينه گفتند: «جهش توليد با مشاركت مردم» شعار يك ساله نيست بلكه مسوولان بايد با برنامه‌ريزي و كمك گرفتن از مردم، گام اول را در سال جاري بردارند تا ان‌شاءالله اين شعار در طول زمان، كامل محقق شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در نكته‌اي مهم به نگراني برخي افراد دلسوز درباره احتمال بروز فساد و سوءاستفاده در مسير حضور مردمي در عرصه اقتصاد اشاره كردند و افزودند: اين نگراني با توجه به سوءاستفاده‌هاي سال‌هاي گذشته از امكانات و وام‌هاي دولتي، بجاست؛ بنابراين مسوولان بايد با چشمان باز، كاملا مراقب باشند كه فساد و تبعيض و استفاده نامشروع در اين مسير رخ ندهد.
رهبر انقلاب در بخش ديگري از سخنانشان، منافع ملي و افق روشن آينده كشور را وابسته به «ايمان» و «اميد» دانستند و گفتند: اگر فروغ اميد در دل‌ها خاموش شود شود هيچ حركتي اتفاق نمي‌افتد.

ايشان، «جوانان مستعد، ملت آماده به كار، منابع كم‌نظير طبيعي و موقعيت ممتاز جغرافيايي» را از جمله ظرفيت‌هاي انبوه براي استمرار پيشرفت‌هاي كشور برشمردند و گفتند: لازمه ادامه پيشرفت اين است كه همه به آينده اميدوار باشيم.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي پيشرفت‌هاي علمي در عرصه‌هاي صنعت، سلامت، فضايي، سياسي و سياست خارجي و امنيت كم‌نظير كشور را كه در برگزاري امن راهپيمايي ۲۲ بهمن و انتخابات اخير تجلي يافت، از جمله عوامل اميدزا و موجب تقويت حسّ عزت و افتخار در مردم دانستند و افزودند: هزاران گروه جوان، پر توان، پر انگيزه و با شوق در سراسر كشور در بخش‌هاي مختلف علمي و حوزوي و فرهنگي و هنري مشغول كار و تلاش و رونق‌بخشي به فضاي جامعه هستند.

ايشان شكل‌گيري راهپيمايي‌هاي عظيم اربعين و اعياد غدير و نيمه شعبان را جلوه‌هايي اميدزا و
نشاط آفرين خواندند و با ابراز تأسف از نارسايي تبليغاتي در كشور در نشان دادن واقعيات برجسته افزودند: با وجود اين جلوه‌هاي اميدآفرين برخي افراد غافل با منفي‌بافي به دنبال انكار وجود اميد در جوانان و تلاش براي زائل كردن آن هستند. رهبر انقلاب اسلامي اينگونه اقدامات را كمين گرفتن براي ميراندن اميد در دل‌هاي جوانان خواندند و افزودند: قلم به دست گرفتن و مقاله نوشتن درباره اينكه به آينده نبايد اميدوار بود به نفع كيست و اصلا چرا نبايد با وجود اين‌همه ظرفيت و عوامل نويدبخش، به آينده اميدوار بود؟
ايشان به‌كارگيري انواع ترفندهاي تبليغاتي و رسانه‌اي براي بزرگ‌نمايي ضعف‌ها و انكار پيشرفت‌ها را از جمله اقدامات هميشگي بدخواهان دانستند و افزودند: دشمن سال‌ها است كه اينگونه كارها را مي‌كند اما در داخل نبايد اين خطا و غفلت را مرتكب شويم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي جوانان را به جلوتر از بودن از نقشه دشمن توصيه موكد كردند و گفتند: آنها مي‌خواهند شما را مأيوس كنند و نگذارند بعضي صداها از پيشرفت‌ها به شما برسد ولي شما بيش از تلاش نوميدكننده دشمنان، براي ايجاد اميد و شكوفايي كار و تلاش كنيد.

«وحدت ملي و اتحاد دل‌ها و عزم‌ها و اراده‌هاي مردم» عامل ديگري بود كه رهبر انقلاب از زاويه منافع ملي مورد تأكيد قرار دادند و با ابراز تأسف از وجود مشكلات و عقب‌افتادگي در اين زمينه گفتند: در اين زمينه دچار غفلت شده‌ايم و به دست خودمان وحدت ملي و همدلي اجتماعي را مخدوش كرده‌ايم. همه هم در اين غفلت شريكيم و همه نيز وظيفه داريم وحدت ملي و اتحاد مردم و مسوولان را حفظ و روز به روز تقويت كنيم.

رهبر انقلاب، تقويت وحدت ملي را سياست قطعي نظام اسلامي از روز اول خواندند و با اشاره به تأكيدهاي امام خميني (ره) بر اين مساله، خاطرنشان كردند: امام در مقابل افرادي كه بر سر مسائل سياسي و جناحي با يكديگر دچار اختلاف مي‌شدند، نهيب مي‌زدند كه هر چه فرياد داريد بر سر امريكا بزنيد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، اختلاف فكري و سليقه‌اي و سياسي در كشور را طبيعي دانستند اما گفتند: رقابت‌هاي داخلي و اختلاف‌هاي سياسي نبايد موجب نفرت‌پراكني و ايجاد دشمني و اهانت و آزار و احياناً دروغ و افترا عليه يكديگر شود. ايشان خطاب به جوانان تأكيد كردند: سعي كنيد در جامعه نفرت‌پراكني نشود و با وجود اختلاف سلايق، در مسائل جامعه و در مواجهه با دشمنان كشور و ملت همه با هم برادرانه و يكسان حركت كنند.
رهبر انقلاب در بخش پاياني سخنان‌شان، از چند زاويه مساله فلسطين و غزه را به عنوان مهم‌ترين مساله بين‌المللي مورد توجه قرار دادند.

ايشان قضاياي غزه و قتل عام بيش از ۳۰ هزار نفر زن و كودك و پير و جوان در مقابل چشمان دنياي به اصطلاح متمدّن و مدعي حقوق بشر را نشان‌دهنده ظلم و ظلمت حاكم بر دنياي غرب خواندند و افزودند: امريكايي‌ها و اروپايي‌ها نه فقط از جنايت‌هاي رژيم اشغالگر جلوگيري نكردند بلكه از همان روزهاي اول با سفر به سرزمين‌هاي اشغالي حمايت خود را اعلام و انواع سلاح و كمك نيز براي استمرار جنايتها ارسال كردند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، اثبات حقانيت تشكيل جبهه مقاومت در منطقه غرب آسيا را نتيجه ديگر حوادث چند ماه اخير غزه دانستند و افزودند: اين حوادث نشان داد حضور جبهه مقاومت در اين منطقه جزو حياتي‌ترين مسائل است و روز به روز هم اين جبهه كه برخاسته از وجدان‌هاي بيدار و براي مقابله با ۷۰ سال ظلم و اشغالگري جنايتكاران صهيونيست است، بايد تقويت شود.

ايشان رونمايي مقاومت از توانايي‌هاي خود را ثمره ديگر جنگ كنوني غزه خواندند و گفتند: نه غربي‌ها و نه دولت‌هاي منطقه از قدرت و توانايي‌هاي مقاومت اطلاع نداشتند اما امروز مجبورند صبر مردم مظلوم غزه و اراده و انگيزه مقاومت فلسطين از حماس تا بقيه گروه‌هاي مقاومت، و قدرت و اراده مقاومت در لبنان، يمن و عراق را مشاهده كنند.
رهبر انقلاب، عيان شدن قدرت مقاومت را موجب بهم ريختن همه محاسبات امريكايي‌ها و برنامه‌هاي آنها براي تسلط بر كشورهاي منطقه دانستند و افزودند: قدرت مقاومت محاسبه آنها را بهم زد و نشان داد امريكايي‌ها نه تنها نمي‌توانند بر منطقه مسلط شوند بلكه حتي نمي‌توانند در منطقه بمانند و ناچارند منطقه را تخليه كنند.

ايشان، روشن شدن وضعيت آشفته و بحراني رژيم صهيونيستي براي همگان را واقعيت ديگر حوادث غزه دانستند و گفتند: اين حوادث نشان داد رژيم صهيونيستي نه فقط در حفاظت از خود دچار بحران است بلكه در بيرون آمدن از بحران هم دچار بحران است؛ زيرا با ورود در جنگ غزه به باتلاقي وارد شده كه چه از غزه بيرون بيايد چه نيايد، شكست خورده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: تناقض‌ها و اختلافات عميق در ميان مسوولان رژيم غاصب اين رژيم را به سقوط نزديك‌تر مي‌كند.

ايشان با تأكيد بر اينكه امريكا در قضيه غزه بدترين موضع را انتخاب كرد، گفتند: تظاهرات مردم به نفع فلسطين در خيابان‌هاي لندن و پاريس و خود امريكا در واقع اعلام نفرت از امريكا است.

رهبر انقلاب موضع‌گيري و محاسبه غلط امريكا در ماجراي غزه را باعث منفور شدن امريكا در دنيا و افزايش ده برابري نفرت از آن در منطقه دانستند و در بيان نمونه ديگري از فهم و محاسبات غلط امريكايي‌ها در مسائل منطقه گفتند: در هر جاي منطقه از يمن و عراق تا سوريه و لبنان كه نيروهاي مبارز و شجاع مقاومت اقدامي عليه امريكايي‌ها مي‌كنند، آنها اين اقدام را به ايران نسبت مي‌دهند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي افزودند: اين نشان مي‌دهد امريكايي‌ها مردم منطقه و جوانان شجاع و با عزم و اراده آن را نشناخته‌اند و همين محاسبه غلط هم قطعاً امريكايي‌ها را به زانو درخواهد آورد.

ايشان با تأكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران از مقاومت حمايت و تمجيد و تا قدر ممكن پشتيباني مي‌كند، گفتند: اما اين در واقع خود گروه‌هاي مقاومت هستند كه تصميم مي‌گيرند و اقدام مي‌كنند و حق نيز با آنها است.

رهبر انقلاب با تأكيد بر اينكه ظلم بزرگ موجود در منطقه يعني وجود رژيم صهيونيستي كه بايد قطع شود، گفتند: ما طرفدار و حامي و كمك كننده هر كسي هستيم كه در اين جهاد اسلامي، انساني و وجداني وارد شود و به توفيق الهي به اين مقصود نائل خواهيم آمد.

ارسال نظر