راز بهبود مبتلایان به دیابت نوع ۲ کشف شد

۱۴۰۳/۰۱/۰۵ - ۱۷:۵۷:۰۲
کد خبر: ۳۰۹۲۳۷
راز بهبود مبتلایان به دیابت نوع ۲ کشف شد

دیابت نوع ۲ از جمله بیماری‌های مرتبط با چاقی است، در نتیجه افرادی که وزن کم می کنند می‌توانند امید بهبودی از این بیماری را داشته باشند.

نتایج یک تحقیق منتشر شده در«جاما سرجری تراستد سورس» (JAMA SurgeryTrusted Source) در سال ۲۰۲۰ نشان داد، کاهش وزن می تواند منجر به بهبود دیابت نوع ۲ در برخی از بیماران مبتلا به این عارضه شود، این کاهش وزن را می‌توان از طریق تغییر سبک زندگی یا از طریق جراحی کاهش وزن به دست آورد.

به گزارش بهداشت نیوز، تحقیقی نیز در این باره در سال ۲۰۱۸ در بریتانیا انجام شد و نتایج آن در «لانست تراستد سورس» (The LancetTrusted Source) منتشر شد، نتایج این تحقیق نیز نشان داد که ۵۰ درصد از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که برای کاهش وزن از طریق تغییرات رژیم غذایی اقدام کردند، یک سال بعد در حال بهبودی از این بیماری بودند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، این تحقیق موارد بسیاری از جراحی چاقی برای کاهش وزن یا تغییر در سبک زندگی، را در برمی‌گرفت. همه موارد این تحقیق نیز بر اساس کارآزمایی‌های بالینی مورد بررسی قرار گرفتند.

در حالی که اطلاعات ثبت شده از مشارکت کنندگانی که از رژیم غذایی پیروی کرده بودند نشان داد کاهش وزن می تواند راهی موثر برای دستیابی به بهبودی دیابت نوع ۲ باشد، اطلاعات واقعی و دقیقی در مورد احتمال و پایداری بهبودی در دسترس نیست.

برای پاسخ به این سوال که آیا واقعا کاهش وزن می‌تواند در بهبود دیابت نوع ۲ موءثر باشد، گروهی از محققان دانشگاه چینی هنگ کنگ داده‌های بیمارانی را که در «برنامه ارزیابی ریسک و مدیریت دیابت» (RAMP-DM) ثبت‌نام کرده بودند را تجزیه و تحلیل کردند، در راین بررسی ارزیابی منظمی از افراد مبتلا به دیابت ساکن هنگ ارائه شد. مقاله این محققان که در برگیرنده نتیجه تحقیق آن‌ها بود در نشریه«پی ال او اس مدیسین»(PLOS Medicine) انتشار یافته است.

محققان هنگ کنگی در این تحقیق داده‌های ۳۷.۳۲۶ فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ را که یک سال پس از تشخیص ابتلا، بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ در این برنامه ثبت نام کرده بودند را ضمن اندازه گیری قند خونشان تا سال ۲۰۱۹ بررسی کردند.

این تیم تحقیقاتی دریافت که تنها ۶.۱ درصد از افرادی که در این مطالعه ثبت‌نام کرده‌اند، در مرحله بهبودی دیابت نوع ۲ در نقطه عطف ۸ ساله باقی مانده‌اند. یعنی هیچ تغییری در وضعیت‌شان ایجاد نشده است.

افرادی که ۱۰ درصد یا بیشتر از وزن کل بدن خود را در سال بعد از تشخیص از دست داده بودند، در مقایسه با افرادی که وزن اضافه کرده بودند، سه برابر بیشتر احتمال داشت که در مسیربهبودی از دیابت نوع ۲ قرار گیرند. افرادی که بین ۵ تا ۹.۹ درصد از وزن بدن خود را از دست داده بودند، در مقایسه با افرادی که وزن اضافه کرده بودند، بیش از دو برابر احتمال بهبودی در پایان دوره پیگیری داشتند. افرادی که تا ۴.۹ درصد از وزن بدن خود را از دست داده بودند، نسبت به افرادی که وزن اضافه کرده بودند، شانس بهبودی کمی داشتند.

بنابراین، در حالی که کاهش وزن به شانس بهبود دیابت نوع ۲ کمک می‌کند، اما افرادی که وزن کمتری از دست داده بودند کمتر احتمال بهبود داشتند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۴ تقریباً چهار برابر افزایش یافته است. دیابت نوع ۲ دارای عوامل خطر زیادی است، از جمله برخی از عوامل ژنتیکی و محیطی، اما افزایش وزن بدن و عدم ورزش هر دو به طور ویژه با این بیماری مرتبط هستند. بنابراین یک رژیم غذایی سالم و متعادل و ورزش منظم برای کمک به مدیریت قند خون توصیه می‌شود. کاهش وزن می‌تواند، کاهش سطح قند خون را برای بدن آسان‌تر کند. چرا که کاهش وزن در کوتاه مدت، حساسیت به انسولین و ترشح انسولین را بهبود می‌بخشد.

ارسال نظر