ضوابط كار اصناف در ماه مبارك رمضان

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ - ۲۳:۵۲:۵۵
کد خبر: ۳۰۹۰۶۶

با عنايت به نزديك شدن ماه مبارك رمضان با ايام پاياني سال و تعطيلات نوروز ۱۴۰۳ و در راستاي حفظ منزلت و شأن‌ ماه نزول قرآن، رعايت شؤونات اسلامي، مراعات حال مسافران و متعذرين از روزه داري، ضروري است.

با عنايت به نزديك شدن ماه مبارك رمضان با ايام پاياني سال و تعطيلات نوروز ۱۴۰۳ و در راستاي حفظ منزلت و شأن‌ ماه نزول قرآن، رعايت شؤونات اسلامي، مراعات حال مسافران و متعذرين از روزه داري، ضروري است.
لذا، اتاق اصناف ايران ضمن تقدير و تشكر از پليس نظارت بر اماكن به موجب ايجاد تعامل بسيار مناسب براي استفاده حداكثري از ظرفيت واحدهاي صنفي، در اطلاعيه‌اي بر برخورد جدي پليس و بازرسان با آن دسته از متخلفين به ويژه سرو‌كنندگان غذا و قليان كه در ساعات روزه داري شهروندان بدون توجه به بخشنامه صادره، فعاليت دارند، تاكيد دارد؛ تا با قانون شكني تعدادي متخلف، شرايط كار و كسب براي واحدهاي صنفي قانونمدار دشوار نشود.
بنابر اين اطلاعيه: ۱- تمامي صنوف و اماكن عمومي موظف به حفظ حرمت ماه مبارك رمضان و شعائر اسلامي هستند.
۲- تمامي مراكز پذيرايي و پزنده كه به نوعي در آن مواد خوراكي و آشاميدني (بجز نانوايان) به مشتريان عرضه مي‌گردد در طول اوقات شرعي روز (اذان صبح تا اذان مغرب) مجاز به فعاليت نيستند. (به استثناي افراد صنفي داراي مجوز فعاليت در اين ايام كه نوع فعاليت آن در كميسيون ضروري تخصيص داده شود.) 
۳- واحدهاي صنفي اغذيه فروشي، رستوران و واحدهاي صنفي مرتبط داراي پروانه كسب معتبر صرفا مجاز به عرضه خدمات به صورت بيرون بر بوده و هرگونه پذيرايي و ارايه خدمات در داخل واحد صنفي ممنوع است.
تبصره ۱: صرفا واحدهاي داراي گواهي يا مجوز از سوي اتحاديه صنف رستوران‌ها، اغذيه فروشان، آب‌ميوه و بستني و… با هماهنگي لازم با اماكن عمومي نيروي انتظامي مجاز به ارايه خدمات در داخل واحد صنفي هستند .
تبصره ۲: تمامي واحدهاي صنفي كه سال گذشته تخلف داشته و رعايت ضوابط اسلامي را نكرده‌اند، در صدور مجوز مورد بازنگري قرار خواهند گرفت.
تبصره ۳: هرگونه تبليغ و نصب بنر، پخش تراكت توسط واحدهاي صنفي مربوطه در خصوص ارايه سرويس و خدمات پذيرايي ممنوع بوده و در صورت مشاهده مراتب صورتجلسه و نسبت به اعمال مقررات اقدام شود.
۴- تمامي واحدهاي صنفي پزنده و پذيرايي مي‌توانند از اذان مغرب (افطار) تا نيم ساعت قبل از اذان صبح (سحر) فعاليت و اقدام به ارايه خدمات كنند.
تبصره: بازگشايي واحد صنفي مربوطه جهت آماده‌سازي يك ساعت قبل از اذان مغرب بوده و مي‌بايست با رعايت كامل شعائر اسلامي در جلوگيري از تظاهر به روزه‌خواري انجام گيرد.
۵- در صورت مشاهده تظاهر به روزه خواري در واحدهاي صنفي ضمن تعطيل و پلمب محل كسب برابر قانون نظام صنفي با متصديان امر نيز قاطعانه برخورد و به مرجع قضايي معرفي خواهند شد.
۶- برگزاري هرگونه مراسم جشن و شادماني در تالارها و مراكز عمومي در ايام شهادت حضرت اميرالمومنين و ليالي قدر ممنوع است.
۷- واحدهاي اقامتي (هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مهمان‌پذيرها و...) صرفا مجاز به ارايه سرويس به مهمان‌هاي مقيم در داخل اتاق‌ها هستند و از ارايه خدمات به افراد رهگذر و خارج از مراكز اقامتي اكيداً خودداري كنند.
۸- صنوف پذيرايي واقع در پايانه‌هاي مسافربري و ايستگاه راه آهن كه در طول روز مجاز به ارايه خدمات هستد، شناسايي خواهد شد. متصديان امر ضمن استتار محل پذيرايي از ارتكاب اعمالي كه موجب خدشه‌دار شدن حرمت ماه مبارك رمضان شود به جد خودداري كنند. ضمنا اعلام مي‌شود كه متعاقبا بر حسن اجراي آن نظارت و در صورت عدم رعايت ضوابط، مقررات و شعائر اسلامي جهت اعمال مقررات به مرجع ذي‌صلاح معرفي خواهند شد.
۹- افرادي كه به هر دليل موفق به روزه گرفتن نمي‌شوند در ملأعام اقدام به تظاهر به روزه خواري نكنند.
شايان ذكر است صدور مجوز و نظارت بر حسن اجراي اين مقرره بر عهده روساي اتاق‌هاي اصناف شهرستان مربوطه خواهد بود.

ارسال نظر