صندلي‌هاي «بيزنس» در ناوگان هوايي مسافري افزايش يافت؟

پرواز 155 فروند هواپيماي مسافري در نوروز 1403

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ - ۲۳:۳۶:۳۰
کد خبر: ۳۰۹۰۴۵

در حالي كه طي ماه‌هاي اخير آمار دقيقي از تعداد هواپيماهاي فعال در ناوگان هوايي مسافري كشور اعلام نشده بود، رييس سازمان هواپيمايي از خدمات‌رساني ۱۵۵ فروند هواپيما در ايام نوروز خبر داد و گفت: هواپيماهاي پهن‌پيكر براي مسيرهاي پرتقاضاي كيش و مشهد استفاده مي‌شود.

گروه راه و شهرسازي|

در حالي كه طي ماه‌هاي اخير آمار دقيقي از تعداد هواپيماهاي فعال در ناوگان هوايي مسافري كشور اعلام نشده بود، رييس سازمان هواپيمايي از خدمات‌رساني ۱۵۵ فروند هواپيما در ايام نوروز خبر داد و گفت: هواپيماهاي پهن‌پيكر براي مسيرهاي پرتقاضاي كيش و مشهد استفاده مي‌شود. به گزارش «تعادل»، به اين ترتيب، مشخص است كه تعداد هواپيماي فعال در ناوگان هوايي كشور 155 فروند است. اين در حالي است كه طي هفته‌هاي اخير، مسوولان دولتي صنعت هوايي با اشاره به آمار مبهم «ورود 80 فروند هواپيما و هلي كوپتر» به ناوگان هوايي ايران تلاش داشتند تا مشكلات مربوط به كاهش شديد صندلي‌هاي پروازي را پنهان كنند و در پي آن مسير ممانعت از افزايش طبيعي قيمت پروازهاي داخلي را هموار كنند. اين در حالي است كه تا قبل از اعلام خبر واردات «80 فروند هواپيما و هلي كوپتر»، مسوولان دولتي ناوگان هوايي مسافري را بيش از 300 فروند هواپيما كه بيش از 180 فروند آن فعال است، اعلام مي‌كردند. اما واقعيت آن است كه در پي تشديد تحريم‌ها عليه ايران و به ويژه تحريم خريد قطعات هواپيما و برهم خوردن قراردادهاي خريد هواپيماهاي برجامي، ناوگان هوايي ايران روز به روز مستهلك‌تر از گذشته شده است و در اين ميان، ايرلاين‌ها ترجيح مي‌دهند، براي گريز از سركوب قيمت پروازهاي داخلي و در نتيجه كاهش شديد درآمدهاي خود - آن هم در دوراني كه هزينه‌هاي تعمير و نگهداري هواپيما به واسطه تحريم‌ها، تورم و نوسان‌هاي نرخ ارز سخت‌تر از هميشه شده است- صندلي‌هاي پروازي بيشتري را به پروازهاي خارجي يعني در حوزه‌اي كه دولت قيمت‌ها را سركوب نمي‌كند، تخصيص دهند. در اين ميان، اما با توجه به افزايش تقاضا براي سفرهاي داخلي در ايام نوروز، ايرلاين‌ها به شيوه جديدي متوسل شده‌اند، شيوه‌اي كه هم عرضه صندلي در بازار داخلي كاهش نيابد و هم درآمدهاي آنها از كنترل دولت خارج باشد. در اين شيوه، صندلي‌هاي «بيزنس» در ناوگان هوايي مسافري افزايش مي‌يابد اما همچون پروازهاي خارجي، دولت كنترل و مداخله‌اي روي قيمت اين نوع صندلي‌ها ندارد.

155 هواپيماي فعال مسافري

آنگونه كه محمد محمدي بخش، رييس سازمان هواپيمايي اعلام كرده است، در حال حاضر بيش از 190 فروند هواپيماي عملياتي ناوگان حمل و نقل هوايي كشور را تشكيل مي‌دهند كه 155 فروند آن هواپيماي مسافربري است. وي افزود: مقرر شد هواپيماهاي پهن پيكر مانند بويينگ 777 و ايرباس 340 و ايرباس 600-300 براي مسيرهاي پرتقاضا مانند كيش و مشهد استفاده شود. وي ادامه داد: به‌طور ميانگين، روزانه بيش از 120 پرواز در فرودگاه كيش و بيش از 160 پرواز در فرودگاه مشهد انجام مي‌شود كه در ايام پيك سفر به 200 پرواز نيز مي‌رسد.

 

راهكارِ لاكچري ايرلاين‌ها

در اين حال، طبق گفته رييس سازمان هواپيمايي كشوري بليت بيزنس هواپيماها نرخ مصوب ندارد و همين باعث شده تعداد صندلي‌هاي بيزنس در يك هواپيما افزايش پيدا كند. به گزارش ايلنا، يكي از مسائل پرابهام فروش بليت هواپيما، قيمت‌گذاري صندلي‌هاي بيزنس است و از آنجايي كه قيمت بليت صندلي‌هاي بيزنس گران‌تر از صندلي‌هاي اكونومي بوده، همين عامل گران‌فروشي بليت از سوي برخي از ايرلاين‌ها با برچسب بيزنس بوده در حالي كه خبري از صندلي بيزنس نيست.

اما به تازگي برخي از ايرلاين‌ها براي افزايش قيمت بليت هواپيما و فروش بليت خارج از نرخ مصوب، با تغيير چيدمان صندلي‌هاي تعدادي از هواپيماهاي شركت، تمام هواپيما را به بيزنس تبديل كردند و بليت همين هواپيما در مسيري مانند تهران- كيش به قيمت 5 ميليون تومان به فروش مي‌رود! رييس سازمان هواپيمايي كشوري در گفت‌وگو با ايلنا درباره اين اقدام برخي‌ از شركت‌هاي هواپيمايي اظهار داشت: هواپيماهايي در برخي از شركت‌هاي هواپيمايي فعال هستند كه با تغيير چيدمان، تمام صندلي‌هاي آن به بيزنس تغيير كرده است. اين اقدام براساس قوانين و مقررات ايكائو انجام مي‌شود و هر هواپيمايي اسنادي دارد كه طبق آن مي‌توانند چيدمان صندلي‌ها را تغيير دهند.

وي با تاكيد بر اينكه از لحاظ فني امكان انجام اين تغييرات وجود دارد، ادامه داد: طراحي هواپيما توسط كارخانه سازنده آن انجام مي‌شود و براساس همان طراحي مي‌توان چيدمان صندلي را تغيير داد و سازمان هواپيمايي اين اجازه را مي‌دهد كه براساس چيدمان ثبت شده در اسناد هواپيما، صندلي‌ها به بيزنس يا اكونومي تغيير داده شوند.

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: بايد توجه داشت هواپيمايي كه تمام صندلي‌هاي آن بيزنس است به همين شكل وارد ايران شده‌ و با توجه به شرايط سفر، تقاضاهايي هم براي خريد بليت اين هواپيماها وجود دارد. ‌

محمدي‌بخش درباره قيمت بليت صندلي‌هاي بيزنس اظهار داشت: در حال حاضر به‌طور عمده بخشي از صندلي‌هاي هواپيماها حدود 5 تا 10 بيزنس هستند كه اين تعداد محدود مشمول قيمت مصوب نمي‌شوند. تاكنون به موضوع تعيين قيمت براي بليت‌ صندلي‌هاي بيزنس ورود نكرده بوديم.

ارسال نظر