سازمان راهداري «شعب ابي‌طالب» شده‌ است؟

مرگ ۱۱۰ نفر در تصادفات ۳ روز اول سفرهاي نوروزي

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ - ۲۳:۳۵:۲۶
کد خبر: ۳۰۹۰۴۴
مرگ ۱۱۰ نفر در تصادفات ۳ روز اول سفرهاي نوروزي

در غياب ناوگان حمل و نقل عمومي «گسترده و فراگير» هوايي، ريلي و اتوبوسي در ايام نوروز 1403، شهروندان ناگزير از سفر با خودروهاي شخصي خود در جاده‌هاي كشور هستند.

گروه راه و شهرسازي|

در غياب ناوگان حمل و نقل عمومي «گسترده و فراگير» هوايي، ريلي و اتوبوسي در ايام نوروز 1403، شهروندان ناگزير از سفر با خودروهاي شخصي خود در جاده‌هاي كشور هستند. خودروهايي كه اغلب فاقد ساز و كار ايمني استاندارد هستند. و جاده‌هايي كه مشكلات متعددي دارند. در چنين شرايطي است كه نگراني از رشد تلفات جاده‌اي در عيد امسال افزايش يافته است و آمارهاي اوليه نيز مويد اين است كه در 3 روز اول از ايام نوروز (پنجشنبه، جمعه و شنبه) 110 نفر از هموطنان در جاده‌هاي كشور كشته شده‌اند. اين همه در حالي است كه معاون وزير راه و شهرسازي، وضعيت مالي سازمان راهداري را به «شعب ابي طالب» تشبيه كرده و از نبود 1800 ميليارد تومان براي پرداخت هزينه‌هاي اين سازمان گلايه كرده است.

 

80 درصد حوادث عامل انساني دارد

در اين حال، سردار حسن مومني، رييس پليس راه كشور ديروز در مراسم سراسري آغاز اجرايي پويش «چشم‌به‌راهيم» با بيان اينكه در سالي كه گذشت، ۱۴ نفر از همكاران سازمان راهداري در راه خدمت به مردم جان خود را از دست دادند، گفت: ما براي كنترل تصادفات از دو روش اقدامات سلبي و ايجابي عمل مي‌كنيم و اقدامات ايجابي شامل فرهنگ‌سازي مي‌شود. بيش از ۸۰ درصد تصادفات در اثر سرعت غيرمجاز، سبقت غيرمجاز، عدم توجه به جلو و عموما به‌دليل استفاده از تلفن همراه و خستگي و خواب‌آلودگي است؛ اين عوامل همه مربوط به راننده است و اگر به اين عوامل توجه كنيم، مي‌توانيم ۸۰ درصد سوانح را كاهش دهيم. به گزارش ايسنا، وي‌ ادامه داد: به نسبت آزادراه‌هايي كه در كشور داريم كه ايمني زيادي دارند، تعداد فوتي‌هايمان‌هم زياد است و اين از سرعت، خستگي و خواب‌آلودگي ناشي مي‌شود كه در دو سال گذشته هم افزايش داشته است. در اين خصوص درخواست داريم هموطنان برنامه‌ريزي‌هايشان را فشرده انجام ندهند، براي اينكه زمان از دست رفته را جبران كند، زيرا اين موضوع منجر به سانحه مي‌شود. در ‌آن صورت براي ۱۴۰۳ روزنه خوبي خواهيم داشت و مي‌توانيم به كاهش تصادفات اميدوار باشيم.

 

18.5 هزار نفر در 11 ماهه نخست سال

تلف شدند

رييس پليس راه كشور اظهار كرد: در نوروز ۱۴۰۲، تعداد ۱۲۱۷ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند كه آمار بالايي نسبت به سال‌هاي گذشته بود، آمار ۱۱ ماهه امسال هم حاكي از آن است كه بيش از ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند. همچنين آمار كشته‌شدگان در تصادفات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، ۱۲ درصد افزايش داشته، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۸ درصد افزايش داشته و اين افزايش در سال ۱۴۰۲ تاكنون به ۳.۴ درصد رسيده است كه باز هم بايد كاهش يابد.

 

مرگ ۱۱۰ تن

در تصادفات ۳ روز اول نوروز

مومني با بيان اينكه در سه روز گذشته ۱۱۰ نفر جان خود را از دست دادند، گفت: با توجه به ارتباطات با سازمان راهداري، تعاملات خوبي داريم و تمركزمان را بر ۳۰ كيلومتري شهرها را افزايش داديم. زيرا تراكم جمعيت در اين مناطق بيشتر است و احتمال رانندگي با حالت خواب‌آلودگي براي رسيدن به مقصد هم بيشتر است. از اين رو در ايام نوروز بر ۳۰ كيلومتري شهرهاي تمركز كرديم تا حوادث را كم كنيم. وي با اشاره به اقدامات سلبي از سوي پليس راه نيز اظهار كرد: بايد با رانندگان خاطي برخورد جدي شود. البته بيش از ۹۰ درصد رانندگان قانون‌مند هستند و تخلف حادثه‌ساز انجام نمي‌دهند، اما برخي هستند كه مي‌خواهند تخلف خود را تحميل كنند كه بايد با آنها برخورد شود؛ زيرا حتي يك اشتباه هم مي‌تواند به آخرين اشتباه تبديل شود. به همين دليل در نوروز ۱۴۰۳ با كساني كه تخلف حادثه‌ساز دارند، برخورد خواهيم كرد. رييس پليس راه كشور اظهار كرد: واقعيت كشور ما اين است كه نرخ جرايم رانندگي بازدارنده نيست، كسي كه تخلف مي‌كند، بايد تاوان سنگيني دهد چون جان خودش و ديگران را به خطر مي‌اندازد. درخواست ما اين است كه اين موضوع مورد پيگيري قرار گيرد، زيرا جريمه سبد خانوار نيست كه اگر افزايش پيدا كند، در معيشت مردم اثر بگذارد، بلكه تصادفات را كاهش مي‌دهد.

 

با پديده جوان‌مرگي‌روبرو هستيم

مومني ادامه داد: ما در كشور با پديده جوان‌مرگي‌روبرو هستيم. ۲۲ درصد كشته‌شدگان ما در تصادفات بين ۲۰ تا ۳۰ سال دارند، بيش از ۶۵ درصد كشته‌هاي ما از كساني هستند كه بين ۲۰ تا ۶۰ سال دارند و در سنين كار هستند كه كشته شدن آنها صدمات جبران‌ناپذير دارد. از نظر اقتصادي هم هفت درصد توليد ناخالص ملي، هزينه تصادفات است و تبعات اجتماعي پنهاني دارد كه قابل محاسبه نيست.

سازمان راهداري «شعب ابي‌طالب» شده‌

در اين حال، داريوش اماني، معاون وزير راه و شهرسازي گفت: هزار ميليارد تومان از سازمان راهداري براي خريد گندم برداشته شد كه هنوز بازگردانده نشده و همچنين ۶٠٠ ميليارد تومان هزينه خريداري اراضي آستارا براي پايانه مرزي انجام شد و امروز ١٨٠٠ ميليارد تومان درخواست واريز روي ميز دارم اما پولي نيست. به گزارش ايلنا، اماني نيز در مراسم آغاز اجراي پويش «چشم به راهيم» با بيان اينكه تلاش ما اين است كه با اين اقدامات و پويش‌ها اثرگذاري داشته باشيم و در تمامي محورهاي پرتردد اين پويش فعال است و ايستگاه‌هاي متعدد در سطح جاده‌هاي كشور در نظر گرفته شده است. وي ادامه داد: خوشبختانه درآمدهاي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي افزايش پيدا كرده به‌طوري‌كه سازمان نزديك به ٣۴ هزار ميليارد تومان درآمد داشتيم و ٣٩ هزار ميليارد تومان ابلاغ به استان‌ها بوده كه از اين عدد حدود ٣٠ هزار ميليارد تومان تخصيص داده شده است. اين ميزان درآمد در حالي است كه سالي كه وارد اين سازمان شدم درآمد حدود ۵ هزار و ۶٠٠ ميليارد تومان بود و ٧ برابر رشد داشتيم. معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه شاخص‌هاي سازمان راهداري در حوزه‌هاي سرمايه‌گذاري و شفافيت بسيار مطلوب است، گفت: در بحث تامين و نوسازي ماشين‌آلات انجام اقدامات براي خريد ١٠٠٠ دستگاه تمام شده و ثبت سفارش‌ها در حال انجام است و از ماشين‌آلات ثبت سفارش شده در كشورهاي همسايه بررسي شده و تعدادي ماشين‌آلات هم توسط پيمانكاران در حال خريد است. اماني با تاكيد بر اينكه از نظر مالي سازمان راهداري شبيه شعب ابي طالب شده است، اظهار كرد: هزار ميليارد تومان از سازمان براي خريد گندم برداشته شد كه هنوز بازگردانده نشده و همچنين ۶٠٠ ميليارد تومان هزينه خريداري اراضي آستارا براي پايانه مرزي انجام شد و امروز ١٨٠٠ ميليارد تومان درخواست واريز بر روي ميز دارم اما پولي نيست. وي با اشاره به اقدامات انجام شده براي رفع نقاط حادثه خيز ادامه داد: قرار بر اين بود كه تا پايان امسال ۴٠٠ نقطه حادثه خيز را اصلاح كنيم كه تا به امروز ۴١٢ نقطه اصلاح شده است و در راه‌هاي روستايي ٣ هزار كيلومتري داشتيم كه تا امروز ٣ هزار و ٨٠ كيلومتر راه روستايي آسفالت شده و ۶ هزار كيلومتر راه روستايي آسفالت شده روكش انجام شد اما حجم مطالبات پيمانكاران در اين بخش زياد است و با اعتبارات سازمان امكان بازپرداخت آن را نداريم. وي همچنين درباره آماده‌باش راهداران در استان‌هاي هشدار داده شده براي بارندگي اظهار كرد: هشدار قرمز براي برخي از استان‌ها صادر شده و اميدواريم حادثه‌اي براي مردم استان‌هاي هدف رخ ندهد اما تمام راهداران در حالت آماده‌باش هستند.

 

وزارت صمت مانع واردات  ماشين‌آلات راهداري

رييس سازمان راهداري در اين حال با اشاره به درآمد ۳۴ هزار ميليارد توماني در سال ۱۴۰۲، گفت: مشكلات اداري وزارت صمت مانع ورود ۱۰۰۰ دستگاه ماشين‌آلات راهداري شد. به گزارش تسنيم، اماني با اشاره به اينكه ثبت سفارش 1000 دستگاه ماشين آلات راهداري خبر داد و با بيان اينكه تمام تلاش اين بود تا قبل از سال اين ماشين‌آلات را وارد كشور كنيم، افزود: به دليل مشكلات اداري وزارت صنعت اين برنامه عملي نشد. اما قول مي‌دهيم ابتداي سال تعدادي از اين ماشين‌آلات وارد كشور شود. مابقي نياز را از توليدكنندگان داخلي تامين مي‌كنيم كه در يك قلم از هپكو 200 دستگاه ماشين آلات خريداري كرده‌ايم.

ارسال نظر