گزارش آگهی

ورق فول هارد چیست؟

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ - ۱۰:۳۹:۰۱
کد خبر: ۳۰۸۹۶۸
ورق فول هارد چیست؟

ممکن است در زمان خرید ورق های فولادی با نام کلاف فول هارد یا نورد سخت برخورده باشید. در این محتوا با این نوع ورق آشنا میشویم.

در مورد ورق فول هارد بهتر است بدانید این فلزات هیچ گونه آنالیز شیمیایی نداشته و به عنوان ماده اولیه تولید سایر ورق های فولادی شناخته می شوند. در واقع پس از فرآیند نورد گرم و تولید ورق سیاه، برای ساخت ورق های روغنی، گالوانیزه و قلع اندود باید ابتدا ورق های سیاه را اسیدشویی کنند؛ زیرا این فلزات پس از تولید و قرارگیری در مجاورت هوا، دچار اکسید آهن شده و برای تبدیل به سایر شیت ها آن ها را با محلول های اسیدی پاکسازی می کنند.

پس از اسیدشویی محصولات گرم، این فلزات تحت فرآیند نورد سرد قرار می گیرند. این فرآیند شامل مراحل متعددی از جمله شستشو، تبدیل به شیت و نورد در جهت کاهش ضخامت است. محصول نهایی نورد سرد، ورق فول هارد نام دارد که کاهش ضخامت پیدا کرده و از هیچ گونه خواص و آنالیز شیمیایی بهره مند نیستند. از سوی دیگر بهترین ماده اولیه برای عملیات های آنیلینگ، نورد پوسته، تمپررولینگ و ... است که محصولات روغنی و پوششی را به وجود می آورند.

مولکول های ورق فول هارد کاملاً گسسته شده اند و به همین علت از هیچ خاصیتی برخوردار نیستند. در کشور ما کارخانجاتی مانند فولاد غرب آسیا، شرکت امیرکبیر کاشان، صنایع هفت الماس، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، افشان اراک و فولاد گیلان دارای خطوط تولید ورق های فول هارد هستند که تولیدکنندگان ورق های روغنی، گالوانیزه و قلع اندود مواد اولیه خود را از آن ها تهیه می کنند.

در این بین باید گفت کارخانجاتی مانند فولاد تاراز چهارمحال و بختیاری و شرکت فولاد دشتستان و سمنان به تازگی خطوطی را در جهت تولید ورق های سرد فول هارد افتتاح کرده اند و پیش بینی می شود از ابتدای سال 1403 این مجموعه ها مواد اولیه محصولات گالوانیزه خود را تأمین کنند.

کاربرد ورق فول هارد

ورق فول هارد چیست؟

همان طور که اشاره شد، ورق فول هارد در واقع یک مواد اولیه مهم در جهت تولید ورق های پوششی و روغنی به شمار می آید. به طور کلی محصولات روغنی از انجام فرآیندهای آنیلینگ، نورد پوسته ای، پرداخت سطح، تمپر رولینگ و در نهایت اعمال پوشش روغنی بر سطح محصولات فول هارد تولید می شوند و از این رو خواص مکانیکی آن ها قابل تنظیم و منحصر به فرد است.

از سوی دیگر محصولات گالوانیزه که امروزه به علت داشتن مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی، محبوبیت زیادی را در صنایع به خود اختصاص داده اند، از طریق پوشش دهی ورق های سرد با استفاده از فلز روی تولید شده و دارای قابلیت های انعطاف پذیری، جوشکاری، فرم دهی، استحکام در برابر حرارت، زنگ زدگی، رطوبت و خوردگی هستند.

در نهایت تولید ورق های قلع اندود از دیگر کاربردهای ورق فول هارد به شمار می آید. به طور مثال شرکت فولاد غرب آسیا که یکی از تولیدکنندگان ورق های روغنی با کیفیت در کشور شناخته می شود، دارای دو خط تولید ورق فول هارد است و از این رو مواد اولیه شرکت های تولیدکننده ورق قلع اندود مانند مجموعه فولاد توان آور آسیا را تهیه می کند. تولید محصولات قلع اندود نیز شامل انجام عملیات های مختلف و طولانی مانند آنیل یا بازپخت، نورد پیوسته، نورد پوسته ای دو مرحله ای، تمپر رولینگ، پوشش دهی به وسیله فلز قلع و در نهایت پرداخت نهایی بر روی شیت های فول هارد است.

از این رو باید گفت کاربرد ورق فول هارد به عنوان ماده اولیه ورق های سرد یا روغنی، گالوانیزه و قلع اندود است که امروزه این فلزات هر کدام به تنهایی در مصارف زیادی به کار برده می شوند.

تفاوت ورق های برش خورده و فابریک فولادی

ورق فول هارد چیست؟

بهتر است بدانید ورق های فولادی که توسط کارخانجات مختلفی با گرید، آنالیز شیمیایی و جنس های متفاوت تولید می شوند، به چند شکل عرضه شده و قابل استفاده هستند. نحوه عرضه این محصولات معمولاً به دو صورت رول یا شیت در کارخانجات است که اگر به صورت شیت در کارخانه تولید شوند، به آن ها شیت فابریک گفته می شود. در واقع اصلی ترین تفاوت ورق های برش خورده و فابریک در همین موضوع است.

ورق های فابریک در کارخانه تولیدکننده و در پایان فرآیند تولید به شکل شیت هایی با ابعاد مشخص شده توسط مشتریان برشکاری شده و سپس بسته بندی می شوند؛ در صورتی که ورق های برش خورده همان رول های فولادی هستند که پس از خروج از کارخانه توسط خود خریدار یا واحدهای کوچک برشکاری در ابعاد و اندازه های مشخص به شکل شیت در می آیند.

دیگر تفاوت ورق های برش خورده و فابریک در کیفیت تولید است. به طور معمول کارخانجات همواره سعی در نداشتن تلورانس ابعادی و افزایش کیفیت سطحی در تولید شیت های فابریک دارند و این عملیات را توسط افراد متخصص و تجهیزات مدرن انجام می دهند، اما شیت های برشی ممکن است با روش های نامناسب برشکاری شود یا این فرآیند توسط فرد نامتخصصی صورت گیرد. با این وجود خرید شیت های فابریک صرفه اقتصادی ندارد؛ زیرا اگر تولید شیت های برش خورده توسط شرکت های معتبر انجام شود، سبب کاهش هزینه خرید خواهد شد.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق برشی

ممکن است همواره پیش از خرید ورق برشی، به عواملی که قیمت این محصول را تحت تأثیر قرار می دهند، فکر کرده باشید. درست است که این محصولات صرفه اقتصادی و قیمت مقرون به صرفه را به خود اختصاص می دهند، اما نرخ آن ها همیشه تحت تأثیر یک سری عوامل قرار دارد.

به طور معمول بسیاری از شرکت های معتبر در زمینه فروش ورق های فولادی، توانایی انجام خدمات مختلف برشکاری بر روی این فلزات را بر اساس سفارش مشتریان دارند. از این رو فروش ورق آهن برش خورده از شرکت های مختلف کار را برای خریداران راحت تر می کند تا آن ها دردسرهای برش در محل و از بین رفتن کیفیت سطح را نداشته باشند؛ در نتیجه یک شرکت برشکاری معتبر را برای استفاده از ورق های برشی مد نظر خود انتخاب کنید تا در نهایت محصول کاربری نهایی را به شما بدهد.

ابتدا باید گفت بسته به جنس ورق فولادی که می تواند سیاه، روغنی، گالوانیزه، رنگی و ... باشد، روش برشکاری متغیر است. طبیعی است که برای برشکاری ورق هایی با ضخامت بالاتر مانند سیاه، روش های برشکاری سخت تر مانند دستگاه گیوتین یا cnc باید استفاده شود و در نتیجه قیمت ورق برشی بیشتر خواهد شد. این در صورتی است که محصولات روغنی و گالوانیزه که ضخامت های کمتری دارند، با روش های مقرون به صرفه تری قابلیت جداسازی دارند و از این رو به کاهش قیمت ورق برشی کمک می کنند.

جدا از جنس مواد اولیه، کیفیت سطح از دیگر مواردی به شمار می آید که بر نرخ محصولات برش خورده اثرگذار است. این موضوع بسته به محصول هر کارخانه متغیر است. به طور مثال هر چه نرخ خرید ورق فولادی از کارخانه ابتدایی بیشتر باشد، کیفیت بالاتری داشته و باید حساسیت بیشتری را در زمان برشکاری آن در نظر گرفت. از این رو یکی دیگر از عوامل مؤثر بر نرخ محصولات برشی، کیفیت سطح ورق فولادی است.

تمیز بودن لبه ها، مدرن بودن دستگاه ها، فرد یا کارشناس مربوطه، ابعاد مد نظر خریدار و کاربرد نهایی ورق برش خورده نیز از دیگر مواردی هستند که بر قیمت ورق های برش خورده اثرگذار هستند.

ارسال نظر