۱۰ هزار واحدمسكوني نيروهاي مسلح واگذار شد

تخصيص زمين‌هاي نظامي به مسكن‌سازي

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ - ۰۰:۵۳:۲۶
کد خبر: ۳۰۸۹۳۸
تخصيص زمين‌هاي نظامي به مسكن‌سازي

پس از گذشت 30 ماه از ابلاغ قانون جهش توليد مسكن موسوم به طرح ساخت 4 ميليون مسكن در 4 سال ديروز دستورالعمل اجرايي ماده 25 اين قانون امضا شد. بر اساس اين دستورالعمل، زمين‌هاي بلااستفاده نيروهاي مسلح با اولويت تامين مسكن خانواده‌هاي نيروهاي مسلح به شبكه زمين كشور اضافه خواهد شد تا بخشي از نياز به زمين براي ساخت مسكن دولتي را مرتفع كند.

گروه راه و شهرسازي|

پس از گذشت 30 ماه از ابلاغ قانون جهش توليد مسكن موسوم به طرح ساخت 4 ميليون مسكن در 4 سال ديروز دستورالعمل اجرايي ماده 25 اين قانون امضا شد. بر اساس اين دستورالعمل، زمين‌هاي بلااستفاده نيروهاي مسلح با اولويت تامين مسكن خانواده‌هاي نيروهاي مسلح به شبكه زمين كشور اضافه خواهد شد تا بخشي از نياز به زمين براي ساخت مسكن دولتي را مرتفع كند.

ديروز مراسم واگذاري ۱۰ هزار و ۹۴ واحد مسكوني نيروهاي مسلح و امضاي دستورالعمل اجرايي ماده ۲۵ قانون جهش توليد مسكن ميان وزارت راه و شهرسازي و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با حضور رييس‌جمهور برگزار شد.

سيد ابراهيم رييسي، رييس دولت سيزدهم صبح شنبه در ضمن پانزدهمين جلسه شوراي عالي مسكن، در آيين واگذاري ۱۰ هزار و ۹۴ واحد مسكوني نيروهاي مسلح و نيز امضاي دستورالعمل اجرايي ماده ۲۵ قانون جهش توليد مسكن ميان وزارت راه و شهرسازي و وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح حضور يافت.

به گزارش ايسنا، بر اساس برنامه‌ريزي انجام شده نيروهاي مسلح در قالب نهضت ملي مسكن متعهد شده‌اند با كمك دولت ۵۰۰ هزار واحد مسكوني احداث كنند. بنا به آمار ارايه شده احداث حدود ۲۳۰ هزار واحد از اين تعداد آغاز شده است و در مراحل مختلف ساخت از واگذاري زمين تا مراحل پاياني ساخت قرار دارد.

در مراسم ديروز ۱۰ هزار و ۹۴ واحد از واحدهاي مسكوني احداث شده به مالكان واگذار شد و عمليات احداث ۱۴ هزار واحد مسكوني جديد نيز رسما آغاز شد.

همچنين در اين مراسم دستورالعمل اجرايي ماده ۲۵ قانون جهش توليد مسكن بين وزراي راه و شهرسازي و دفاع و پشتيباني نيروهاي امضا شد. مهم‌ترين ويژگي اين دستورالعمل ورود زمين‌هاي بلااستفاده نيروهاي مسلح با اولويت تامين مسكن خانواده‌هاي نيروهاي مسلح به شبكه زمين كشور است تا بتواند بخشي از نيازها به مسكن در مناطق مختلف را برطرف كند.

 

اثر تامين مسكن بر روحيه نيروهاي مسلح

رييس‌جمهور در اين مراسم با بيان اينكه نيروهاي مسلح از عناصر و مظهر اقتدار كشور و نظام هستند، گفت: اگر چه تجهيزات نيز در نيروهاي مسلح بسيار اهميت دارد، اما محوري‌ترين عنصر در قدرت و اقتدار اين بخش نيروي انساني است. انگيزه و آرامش نيروهايي انساني كه در ميدان عمل آرامش و امنيت كشور را تامين مي‌كنند، نقش موثر و مهمي در ارتقاي اقتدار، امنيت و آرامش كشور دارد.

رييسي افزود: با توجه به سهم بالاي مسكن در سبد هزينه‌هاي خانوار، تامين مسكن براي نيروهاي انساني در بخش‌هاي مختلف نيروهاي مسلح به ارتقا و تقويت آرامش و انگيزه خدمت آنان كمك مي‌كند و لذا تلاش و همت مسوولان و فرماندهان نيروهاي مسلح براي تامين مسكن نيروهاي خود با همكاري وزارت راه و شهرسازي بسيار قابل تقدير است.

رييس‌جمهور تفاهمي را كه ميان وزراي راه و شهرسازي و دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح امضا شد، در شتاب بخشيدن به تامين زمين و ساخت واحدهاي مسكوني توسط نيروهاي مسلح بسيار مفيد و راهگشا دانست و با قدرداني از همه تلاش‌هاي صورت گرفته در اين راستا، خواستار تداوم تلاش جهادي همه دست‌اندركاران ساخت مسكن در نيروهاي مسلح و ديگر بخش‌ها براي به سرانجام رسيدن نهضت ملي مسكن شد.

 

رييسي: تمام توان خود را به‌كار گرفته‌ايم

رييس‌جمهور همچنين با اشاره به اينكه صنعت مسكن يكي از ‌پيشران‌هاي اقتصاد است، تخصيص تسهيلات براي ساخت مسكن را كمك به رونق و رشد توليد دانست و تصريح كرد: دولت براي ارتقاي شاخص آرامش خانواده‌ها و كمك به رونق توليد و رونق ساخت مسكن تمام توان خود را به كار گرفته است.

رييسي با موثر دانستن پرداخت منظم و به موقع تسهيلات بانكي در سرعت اجراي نهضت ملي مسكن و ساخت واحدهاي مسكوني در بخش‌هاي مختلف، به يكي از مصوبات جلسه شوراي عالي مسكن درباره كاهش سود تسهيلات مسكن از ۲۳ به ۱۸ درصد اشاره و ابراز اميدواري كرد كه با اين مصوبه و نيز اقداماتي كه در بخش‌ها و استان‌هاي مختلف كشور براي ساخت مسكن در حال انجام است، كار ساخت واحدهاي مسكوني در نهضت ملي مسكن شتاب بيشتري بگيرد.

وي با تاكيد بر رفع مشكل مسكن نيروهاي مسلح در كنار ديگر اقشار مردم، سرعت كار و همكاري نيروهاي مسلح جهت ساخت خانه‌هاي سازماني و شخصي را مطلوب دانست.

رييسي با اشاره به اينكه صنعت مسكن يكي از ‌پيشران‌هاي اقتصاد بوده و رونق آن بسياري از بخش‌هاي توليدي كشور را نيز رونق مي‌بخشد، تخصيص تسهيلات براي ساخت مسكن را كمك به رونق و رشد توليد دانست و تصريح كرد: دولت براي ارتقاي شاخص آرامش خانواده‌ها و كمك به رونق توليد و رونق ساخت مسكن تمام توان خود را به كار گرفته است.

در جلسه ديروز شوراي عالي مسكن ۹ مصوبه براي شتاب بخشيدن بيشتر به اجراي طرح‌هاي نهضت ملي مسكن به تصويب رسيد.

به گفته مهرداد بذرپاش، وزير راه و شهرسازي تاكنون تعداد واحدهاي مسكوني كه در قالب نهضت ملي مسكن ساخت آنها آغاز شده از ۲ ميليون و ۲۴۹ هزار واحد عبور كرده است.

 

جزييات دستورالعمل ساخت مسكن

نيروهاي مسلح

در اين حال، جواد سادات مديركل حوزه وزارتي و مشاور وزير راه و شهرسازي در خصوص مسكن و جزييات جلسه شوراي عالي مسكن اظهار كرد: جلسه ديروز شوراي عالي مسكن با موضوع تامين مسكن نيروهاي مسلح تشكيل شد. هدف‌گذاري برنامه چهارساله دولت سيزدهم كمك به احداث 500 هزار واحد مسكوني كاركنان نيروهاي مسلح بوده است كه تاكنون عمليات اجرايي 200 هزار واحد كاركنان نيروهاي مسلح آغاز شده است.

وي افزود: قانون جهش توليد مسكن وزارت راه و شهرسازي را مكلف كرده است تا دستورالعملي را در همكاري با وزارت دفاع امضا كند كه با حضور وزراي راه و شهرسازي و دفاع، پشتيباني و نيروهاي مسلح اين دستورالعمل امضا شد.

سادات ظرفيت تعاوني‌هاي مسكن نيروهاي مسلح را براي احداث واحدهاي مسكوني كاركنان نيروهاي مسلح مناسب ارزيابي كرد و افزود: بعد از تعيين تكليف زمين، در همكاري با وزارت راه وشهرسازي كاربري زمين‌هاي معرفي شده نيروهاي مسلح تعيين و پس از آن احداث واحدهاي جديد در همكاري دو وزارتخانه آغاز خواهد شد. هم‌اكنون ظرفيت تعاوني‌هاي نيروهاي مسلح مناسب است و كار را به سرعت پيش مي‌برند.

وي با يادآوري اينكه فاصله جلسات شوراي عالي مسكن كم شده كه نويدبخش اقدامات مناسب دولت در بخش مسكن است، توضيح داد: در هر جلسه، موضوعات مختلفي با اولويت مطرح مي‌شود كه در اين جلسات تامين مسكن اقشار كم درآمد مطرح و بررسي مي‌شود تا موانع پيش رو برداشته شود. در جلسه چهاردهم شوراي عالي مسكن عمليات بيش از 60 هزار واحد مسكن براي اعضاي هيات علمي‌ها و همچنين بخشي از واحدهاي مسكوني نيروهاي مسلح انجام شد.

سادات از ديگر موضوعات محوري را كه در جلسات شوراي عالي مسكن پيگيري مي‌شود، صنعت شهرها عنوان كرد و گفت: پيگيري صنعت‌شهرها با هدف مسكن كارگري در كشور آغاز شده است و هم‌اكنون به عدد 140 هزار واحد در مسكن كارگري رسيده‌ايم.

مديركل حوزه وزارتي وزارت راه و شهرسازي همچنين از برنامه تامين مسكن خبرنگاران، هنرمندان و ورزشكاران خبر داد و گفت: در خصوص مسكن كميته امداد و بهزيستي تفاهمنامه‌ها امضا شده است تا مسكن اين اقشار پيگيري شود.

وي تصريح كرد: تشكيل 15 جلسه شوراي عالي مسكن يك ركورد است و نشان از تلاش دولت و مديران براي تامين مسكن مردم است. در سال آينده شاهد افتتاح‌هاي بيشتري خواهيم بود.

ارسال نظر