ايراني‌ها ركورددار مصرف برق

۱۴۰۲/۱۲/۲۷ - ۰۰:۴۳:۵۵
کد خبر: ۳۰۸۹۲۷

مصرف برق در ايران به حدي بالاست كه طبق ارزيابي‌هاي صورت‌ گرفته، اوج مصرف برق ٦ كشور همسايه با جمعيت ٣٥٠ ميليون نفر با اوج مصرف برق ايران ٨٥ ميليون نفري برابر است.

مصرف برق در ايران به حدي بالاست كه طبق ارزيابي‌هاي صورت‌ گرفته، اوج مصرف برق ٦ كشور همسايه با جمعيت ٣٥٠ ميليون نفر با اوج مصرف برق ايران ٨٥ ميليون نفري برابر است.
به‌ گزارش ايسنا، بر اساس داده‌هاي بين‌المللي ايران اكنون به لحاظ شدت مصرف انرژي در جايگاه ششمين كشور با شدت مصرف انرژي بالا قرار دارد و اين موضوع نشان مي‌دهد مصرف انرژي در ايران به‌شدت ناكارآمد است. بالا بودن شدت مصرف انرژي ايران بيانگر اين واقعيت است كه ميزان مصرف انرژي در ايران دست كم ۶۰ درصد از ميانگين جهاني براي توليد كالا و خدمات مشابه بيشتر است.
بررسي آمار و ارقام رسمي نشان مي‌دهد، شاخص مصرف انرژي در بخش خانگي ايران چيزي حدود ۴۶۰ كيلووات ساعت در سال به ازاي هر متر مكعب است كه اگر اين داده به واحد مگاژول تبديل شده و با آمارهاي جهاني ساير كشورها مقايسه شود، ميزان ناكارآمدي مصرف انرژي در بخش خانگي ايران را بيش از پيش نمايان مي‌كند. در حالي مصرف انرژي به ازاي واحد سطح خانه در ايران بر اساس داده‌هاي ترازنامه هيدروكربوري ۱۶۵۰ مگاژول محاسبه مي‌شود كه در هيچ يك از كشورهاي عضو آژانس بين‌المللي انرژي، ميزان مصرف انرژي با وجود آب و هوايي به مراتب سردتر از ايران از ۱۰۰۰ مگاژول تجاوز نمي‌كند. به عنوان نمونه ميزان مصرف انرژي به ازاي واحد سطح خانه در كشور پرتغال چيزي حدود ۲۵۰ مگاژول، در كشور يونان ۴۰۰ مگاژول، در كشور ايتاليا ۶۰۰ مگاژول و در جمهوري چك ۸۰۰ مگاژول است.
محمد‌الله داد - معاون انتقال و تجارت خارجي شركت توانير به‌تازگي اعلام كرد: اوج مصرف برق ٦ كشور همسايه با جمعيت ٣٥٠ ميليون نفر با اوج مصرف برق ايران ٨٥ ميليون نفر برابر است. وي با اشاره به هزينه بالاي انرژي در ساير كشورها، پايين بودن قيمت برق را با مصرف بي‌رويه اين انرژي گران بها در كشور مرتبط دانست و قيمت هر كيلووات ساعت برق در كشور تاجيكستان را ٦.٥ تا ٧ سنت و در تركيه ٢.٥ لير در بخش خانگي و ٥ لير در بخش صنعتي عنوان كرد. بالا بودن شدت مصرف انرژي در ايران تابعي از عوامل مختلفي است كه نتيجه آن ناكارآمدي مصرف انرژي در بخش‌هاي مختلف مصرفي ايران به ويژه در بخش خانگي است. به‌طور نمونه متوسط مصرف برق سالانه مشتركان بخش خانگي در استان هرمزگان چيزي حدود ۱۰ هزار كيلووات ساعت است كه بررسي‌ها نشان مي‌دهد در صورت اجراي برخي راهكارهاي مديريت مصرف مي‌توان اين ميزان مصرف را تا ۶۰ درصد كاهش داد. يخچال و فريزر از جمله لوازم برقي است كه بايد به‌طور دايم به پريز برق متصل باشد و قطع برق آن حتي براي چند ساعت مي‌تواند سبب فاسد شدن مواد غذايي شود، تنظيم درجه ترموستات يخچال بين ۳ تا ۵ درجه اقدامي است كه باعث صرفه‌جويي برق مي‌شود. همچنين فريزر كه مواد غذايي در آن مدت زمان زيادي نگه داشته مي‌شود، از وسايل پرمصرف انرژي است كه با راهكار ساده تنظيم درجه ترموستات بين ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتي‌گراد زير صفر مي‌توان مصرف انرژي را در اين وسيله نيز پايين آورد. باز و بسته كردن مكرر در يخچال و فريزر موجب افزايش ۱۰ كيلووات ساعت مصرف برق و افزايش هزينه‌برق مصرفي مي‌شود، ضمن اينكه باعث هدر رفت سرما نيز خواهد شد. خراب بودن لاستيك در يخچال و فريزر موجب افزايش ۲۰ درصدي انرژي مصرفي و هزينه‌برق خانواده مي‌شود، بنابراين لازم است نوارهاي دور يخچال را مرتب كنترل كرده و در صورت كوچك‌ترين نشت هوا، نسبت به تعويض آنها اقدام كرد.
از كنار هم چيدن و چسباندن ظروف و مواد غذايي در داخل يخچال و فريزر خودداري كنيد، چراكه اين كار گردش هوا را در اين وسايل دچار اختلال كرده و سبب افزايش مصرف برق مي‌شود، از قرار دادن ظروف غذاي گرم در يخچال خودداري كنيد. برفك يخچال را به‌طور مرتب تميز كنيد، زيرا بار ضخامت برفك به ميزان ۵ ميلي‌متر، مصرف انرژي را بالا مي‌برد. به‌منظور تهويه هوا در اطراف يخچال و فريزر سعي كنيد كه فاصله مناسب (۱۰ سانتي‌متري) از ديوارها حفظ شود كه اين كار موجب كاهش مصرف برق به ميزان ۵ كيلووات ساعت در يك ماه مي‌شود.  شايد پيش از هر اقدامي توجه به برچسب انرژي در انتخاب يخچال و فريزر دقت در استاندارد و موارد ايمني و مصرف انرژي است و بهينه‌ترين حالت انتخاب يخچال و فريزر با شاخص A و +A ضروري است، بعضي از خانواده‌ها با خريد يخچال و فريزر جديد، بازهم از مدل قديمي آن استفاده مي‌كنند. غافل از اينكه يخچال‌هاي قديمي بسيار پرمصرف هستند و باعث ۲ برابر شدن مصرف برق خانواده مي‌شود. گرايش به استفاده از كولرهاي گازي، اسپليت و داكت اسپليت‌ها حتي در مناطق معتدل كشور در سال‌هاي اخير رو به فزوني است، اين در حالي است كه كولرهاي آبي به لحاظ توليد رطوبت و خنكاي مطبوع، صرفه اقتصادي و مصرف متعارف‌تر انرژي، همچنان بهترين گزينه براي مناطق عادي كشور به شمار مي‌روند، مناطق معتدلي كه بيش از ۸۰ درصد مساحت كشور را در بر مي‌گيرد.
حال چگونه مي‌توان بيشترين بهره‌وري را از كولرهاي آبي در عين مصرف مطلوب و توام با ايجاد رفاه و آسايش داشت؟ سرويس منظم و دوره‌اي كولر، شستشو و تعويض به‌موقع پوشال‌هاي آن، علاوه بر كاهش مصرف انرژي، باعث افزايش طول عمر دستگاه شده و از نظر اقتصادي نيز به‌صرفه است.
در عين‌ حال مهم‌ترين نكته درباره كولرهاي آبي كه مصرف برق آن را تا بيش از ۵۰ درصد كم كرده و به همان نسبت رقم قبض ما را نيز كاهش مي‌دهد، استفاده از «دور كند» است. شايد فكر كنيد كه اين كار در روزهاي خيلي گرم شدني نيست، اما هر مشكل راه‌حلي دارد. كافي است يك سايه بان روي كولر نصب كنيم و ضمن عايق‌بندي مناسب كانال‌ها، از بسته بودن درها و پنجره‌ها مطمئن شويم تا از ورود هواي گرم به داخل منزل و اتلاف هواي خنك جلوگيري شود. در هنگام خريد كولرآبي به برچسب مصرف انرژي توجه كنيم و كولر را با توجه به برچسب انرژي، مشخصات فني و متناسب با نوع نياز خريداري كنيم، استفاده هم‌زمان از چند وسيله گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ‌هايي كه گرماي زيادي توليد مي‌كنند، موجب بالا رفتن دماي خانه شده و نياز به استفاده از كولر را افزايش مي‌دهد.  اين در حالي است كه در مناطق گرمسير و شرجي كشور كه دما و رطوبت بالا است، با توجه به الگوي مصرف برق ويژه اين مناطق كه در ماه‌هاي گرم به ۳۰۰۰ كيلووات ساعت هم مي‌رسد، استفاده از كولرهاي گازي توجيه‌پذير است. البته بسياري مي‌پرسند دماي آسايش كولرگازي چه دمايي است كه هم خنكي لازم حاصل شود و همچنين كمترين افزايش قبض برق را داشته باشيم. كارشناسان انرژي دماي آسايش را براي كولرهاي گازي ۲۴ تا ۲۶ درجه مي‌دانند، به اعتقاد آنها سرويس به‌موقع كندانسور كولرگازي و شست و شوي مداوم فيلترها و شبكه داخل كولر موجب صرفه‌جويي ۱۰ تا ۱۵ درصدي برق مي‌شود. درزگير مناسب اطراف كولر، قرار نگرفتن در معرض تابش مستقيم خورشيد نيز تأثير زيادي در كاهش مصرف انرژي دارد. خاموش كردن يك كولرگازي در منزل موجب كاهش ۳۰ درصدي مصرف برق خانوار مي‌شود.
خاموش كردن لامپ‌هاي اضافي يا به عبارتي لامپ اضافي خاموش، شايد اين مطلب خيلي تكراري باشد ولي گفتن اينكه هميشه لوازم برقي غير ضروري را خاموش و از پريز برق جدا كنيد خالي از لطف نيست. استفاده از لامپ‌هاي با بهره نوري بالا يعني استفاده از لامپ‌هاي كه داراي شار نوري زياد و توان مصرفي كمتري دارند مانند لامپ‌هاي ال‌اي دي.
 هميشه كالاها و لوازم برقي داراي نشان استاندارد و برچسب انرژي هستند را خريداري و سعي كنيد از وسايلي استفاده كنيد كه مصرف انرژي آنها در پايين‌ترين سطح و بهره وري آنها در بالاترين سطح باشد. اين وضعيت در برچسب انرژي نشان داده شده است.  اگر كنتور برق منزل شما ديجيتال و سه تعرفه‌اي است از لوازم پر مصرف مانند اتو، ماشين لباسشويي، ماشين ظرفشويي، بخار شور، آون و تستر و...  در ساعات اوج مصرف يا همان «پيك» استفاده نكنيد، بهترين زمان استفاده از آنها در ساعات كم باري يا ميان باري است. استفاده از لوازم برقي در زمان كم باري موجب اعمال تخفيف در قبض برق مي‌شود.
اگر از لوازم صوتي و تصويري استفاده نمي‌كنيد آنها را در حالت استندباي (آماده به كار) قرار ندهيد و برق آنها را كلاً قطع كنيد. لوازم صوتي و تصويري و همه تجهيزاتي كه در حالت استندباي قرار دارند، در حال مصرف برق هستند هرچند ميزان مصرف در حالت استندباي كم است ولي همين ميزان كم در زمان طولاني موجب افزايش هزينه برق مصرفي خواهند شد. ناگفته نماند كه نوسانات احتمالي برق موجب آسيب به لوازم برقي در حالت استندباي نيز خواهد شد.
 مشتركان مي‌توانند با نصب اپليكيشين «برق من» از ميزان مصرف خود و مشاهده تعرفه برق منطقه خودشان مطلع شوند، همچنين نسبت به مديريت مصارف خود اقدام و از ساير خدماتي كه در اين برنامه گنجانده شده است، استفاده كنند.

ارسال نظر