تلخي زمستانه بورس

۱۴۰۲/۱۲/۲۶ - ۰۱:۳۵:۲۶
کد خبر: ۳۰۸۸۳۷

در روزهاي پاياني سال شاهد خروج نقدينگي نسبتا زياد از دايره معاملات بورسي هستيم و در مقابل برخي از بازارهاي مالي نيز با تزريق نقدينگي مواجه شدند.

رقیه ندایی

در روزهاي پاياني سال شاهد خروج نقدينگي نسبتا زياد از دايره معاملات بورسي هستيم و در مقابل برخي از بازارهاي مالي نيز با تزريق نقدينگي مواجه شدند. درست است كه در پايان سال به علت نياز به نقدينگي و نزديك شدن به سال نو بسياري از سرمايه‌گذاران براي تسويه بدهي و به دست آوردن پول سرمايه خود را در بورس نقد مي‌كنند و در نهايت بازار با كمبود نقدينگي مواجه مي‌شود. بورس تهران از سال 99 تا به امروز نزولي بوده و اكنون نياز به سيگنال‌هاي جديد براي رشد و توسعه دارد. طي سال ۹۹ با وجود فعاليت و بازدهي مناسب بازار سرمايه ۲۴ همت نقدينگي، در سال ۱۴۰۰، ۴۰ همت نقدينگي و در سال ۱۴۰۱، ۶۰ همت نقدينگي و در سال جاري تا اين لحظه ۹۰ همت پول حقيقي و نقدينگي از بازار سرمايه خارج شده كه مي‌تواند در بازارهاي مختلف از جمله ارز، مسكن، خودرو و... كه بازارهاي سفته‌بازي محسوب مي‌شوند سرمايه‌گذاري شده باشد. همچنين اگر بخواهيم آمارها را به صورت روزانه بررسي كنيم؛ 

حجم معاملات روزانه بورس و فرابورس از فروردين ۱۳۹۷ تا مهر ۱۴۰۲، نشان از چند ويژگي در سري زماني حجم معاملات دارد. بررسي‌ها حاكي از اين مساله است كه تا اواخر سال‌۱۳۹۷، مجموع حجم معاملات در بورس تهران و فرابورس ايران بسيار اندك بوده و از اواخر بهار اين سال، بورس و فرابورس شاهد جهش در حجم معاملات بوده‌اند. بررسي‌ها همچنين بيانگر اين نكته است كه در تمام اين سال‌ها حجم معاملات بسيار پر نوسان بوده و از روند مشخصي پيروي نكرده است. آخرين جهش در حجم معاملات بورس و فرابورس در حدود ۲۰ فروردين تا ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ اتفاق‌افتاده و پس از اين تاريخ حجم معاملات رو به كاهش گذاشت. اين كاهش حجم معاملات افزايش نقدينگي و خروج نقدينگي را براي ساير بازارها در پي داشته است. برخي از آمارها نشان مي‌دهد كه اين نقدينگي به بازار ارز وارد شده چراكه اين روزها دلار در محدوده 60 هزار تومان معامله مي‌شود و همين حاشيه سود باعث مي‌شود كه نقدينگي تغيير مسير دهد. به‌طور كلي در اين  مدت تمامي بازارهاي مالي رشد بسيار خوبي را تجربه كردند اما بورس زمستان سخت و تلخي را پشت سر گذاشت كه اين سختي برخلاف پيش‌بيني‌ها و باورها كه اسفند ماه مي‌تواند سبزپوش باشند؛ سرخ‌پوش بود و اين روند روي بازدهي سالانه بورس تاثير منفي دارد و در نهايت مي‌تواند زيان سنگين براي سهامداران برجاي بگذارد.

ارسال نظر