کارشناس بازار سرمایه:

بانک مرکزی بورس را به ورطه نابودی کشانده است

۱۴۰۲/۱۲/۲۴ - ۱۳:۴۹:۰۲
کد خبر: ۳۰۸۷۷۶
بانک مرکزی بورس را به ورطه نابودی کشانده است

کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار از کاهش یا توقف تخصیص اعتبارات به کارگزاری‌ها خبر داده و معتقد است که سیاست های بانک مرکزی، بورس را به ورطه نابودی کشانده است.

مهدی رباطی، کارشناس ارشد بازار سرمایه به نامه کانون کارگزاران به مجید عشقی واکنش نشان داد و گفت: مساله کاهش یا توقف تخصیص اعتبار به کارگزاران موضوع جدیدی نیست و جای سوال است که چرا اکنون کانون کارگزاران به این مساله واکنش نشان داده است. این اتفاق از ابتدا سال جاری رقم خورده و کارگزاری‌ها نهایتا توانستند ۲۵ درصد از ظرفیت قانونی خود را دریافت کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، وی در خصوص چرایی این اقدامات گفت: کارگزاری ها کم ریسک‌ترین مشتری‌های بانک‌های تجاری بوده و قاعدتا هیچ بانکی تمایل به از دست دادن چنین مشتری‌هایی را ندارد. با پیگیری‌های انجام شده متوجه شدیم این دستور از خود بانک مرکزی ابلاغ شده است؛ دستوری که هیچ توضیحی پس آن نهفته نیست و هم کارگزاری‌ها، هم بانک‌ها و هم کلیت بازار سرمایه را متضرر می‌کند.

مدیر کارگزاری اعتبار تابان در خصوص تاثیر این اقدام بر بازار سرمایه گفت: به نظر شما علت اصلی کاهش ارزش معاملات در سال جاری چه می‌تواند باشد؟ می‌توان مدعی بود سیاستی‌هایی که بانک مرکزی اتخاذ کرده عامل اصلی نزول بازار در سال ۱۴۰۲ بوده‌است. اعتباری که بخش عمده بازار سرمایه را تشکیل می‌داد، دائما در حال گردش بوده و بخش عمده‌ای از معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌داد، به یکباره و بدون هیچ توجیهی از بین رفت. قاعدتا ارزش پایین معاملات را می‌توان یکی از خروجی‌های این اقدام تلقی کرد. پارامتری که به گفته اکثر کارشناسان در تصمیمات معامله گران نقش کلیدی را ایفا می‌کند.

ارسال نظر