حمله پهپادی اوکراین به مراکز نفتی روسیه

۱۴۰۲/۱۲/۲۴ - ۱۲:۲۱:۰۱
کد خبر: ۳۰۸۷۶۸
حمله پهپادی اوکراین به مراکز نفتی روسیه

اوکراین روز سه‌شنبه با ده‌ها پهپاد و راکت اهدافی را در روسیه هدف قرار داد. این حمله همچنین به یک پالایشگاه بزرگ نفت خسارات جدی وارد کرد.

روسیه و اوکراین هر دو از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی، تأسیسات نظامی و تمرکز نیروها در جنگ بیش از دو ساله خود استفاده کرده‌اند و کیف در ماه‌های اخیر به پالایشگاه‌ها و تأسیسات انرژی روسیه حمله کرده است.

به گزارش اکوایران، روسیه ادعا می‌کند که نیروهای نیابتی اوکراین در حداقل هفت حمله که نیروهای روسی دفع کرده بودند به دنبال عبور از مرز روسیه بودند.

به گزارش رویترز، در یکی از بزرگترین حملات پهپاد اوکراینی به روسیه تا به امروز، مسکو اعلام کرد که 25 پهپاد اوکراینی را بر فراز مناطقی از جمله مسکو، لنینگراد، بلگورود، کورسک، بریانسک، تولا و اوریول سرنگون کرده است. وزارت دفاع گفت که موج حملات هواپیماهای بدون سرنشین در طول روز ادامه داشت.

مقامات روسی همچنین از حملات به تاسیسات انرژی، از جمله آتش‌سوزی در لوک اویل، پالایشگاه نورسی و حمله یک پهپاد در حومه شهر کیریشی، محل دومین پالایشگاه بزرگ نفت روسیه، خبر دادند.

گلب نیکیتین، فرماندار منطقه نیژنی نووگورود، گفت که نیروهای اورژانس در حال تلاش برای خاموش کردن آتش سوزی در پالایشگاه نورسی هستند.

نیکیتین در تلگرام گفت: «یک تأسیسات مجتمع سوخت و انرژی مورد حمله هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفت.»

برخی منابع به شرط ناشناس ماندن به رویترز گفتند که واحد اصلی تقطیر نفت خام در نورسی در این حمله آسیب دیده است که به این معنی است که حداقل نیمی از تولید این پالایشگاه متوقف شده است.

به گفته منابع صنعتی، نورسی سالانه حدود 15.8 میلیون تن نفت خام روسیه را پالایش می‌کند.

نورسی همچنین حدود 4.9 میلیون تن بنزین، 6.4 درصد سوخت دیزل، 5.6 درصد نفت کوره و 7.4 درصد از سوخت هواپیمایی کشور را پالایش می‌کند.

حمله به تأسیسات نفتی روسیه برای رئیس جمهور ولادیمیر پوتین مشکل ساز است، در حالی او بر سر اوکراین رودرروی غرب قرار گرفته و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 15 تا 17 مارس، قیمت داخلی بنزین حساس است. روسیه از اول مارس صادرات بنزین را به مدت شش ماه ممنوع کرد.

روسیه، همراه با ایران، عربستان سعودی و ایالات متحده، دارای ذخایر عظیم انرژی است، اما از زمان کشف نفت در مناطق سیبری غربی در دهه 1960، اغلب برای بهره‌برداری و پالایش نفت خام خود به فناوری غربی متکی بوده است.

کرملین اعلام کرد که ارتش روسیه تمام کارهای لازم را انجام می‌دهد و آنچه که عملیات نظامی خود در اوکراین می‌خواند را ادامه خواهد یافت.

روسیه می‌گوید از زمان آغاز جنگ بیش از 15000 پهپاد پرتاب شده توسط اوکراین را منهدم کرده است.

حمله مرزی

پس از آنکه گروه‌های مسلح مستقر در اوکراین گفتند که حملات فرامرزی را آغاز کرده‌اند، روسیه گفت که نیروهایش از تهاجم اوکراین در مناطق غربی بلگورود و کورسک جلوگیری کردند و خسارات سنگینی به مهاجمان وارد کردند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: «تشکیلات تروریستی اوکراین با پشتیبانی تانک و خودروهای زرهی رزمی تلاش کردند به طور همزمان به خاک فدراسیون روسیه حمله کنند.»

حداقل دو گروه مسلح مستقر در اوکراین که ظاهراً متشکل از روس‌های مخالف کرملین هستند، گفتند روز سه‌شنبه به مرزهای غربی روسیه حمله کردند.

روسیه نفوذ گروه‌هایی را که مسکو آنها را دست نشانده ارتش اوکراین و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌داند، رد کرد، اما گفت که مرز در چندین نقطه مورد حمله قرار گرفته است.

فرماندار بلگورود، ویاچسلاو گلادکوف، گفت که یکی از اعضای یگان دفاعی منطقه کشته شده است اما جزئیاتی در مورد آنچه اتفاق افتاده است ارائه نکرد.

خبرگزاری تاس نیز به نقل از سرویس امنیت فدرال گزارش داد که نیروهای روسی 100 نفر را کشته و چندین خودروی زرهی را منهدم کردند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که اوکراین هشت راکت RM-70 و یک موشک توچکا-U را به منطقه بلگورود شلیک کرده است.

ارسال نظر