مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي: مشكلي از نظر تأمين فرآورده نداريم

بنزين هست، سهميه نيست

۱۴۰۲/۱۲/۲۴ - ۰۱:۰۰:۲۸
کد خبر: ۳۰۸۷۲۳
بنزين هست، سهميه نيست

باز امسال بحث سهميه بنزين به عنوان يك بحث پرچالش مطرح است امسال نيز مانند سال گذشته و طبق گفته‌هاي وزير نفت، سهميه نوروزي بنزين نداريم اما تلاش مي‌شود هموطنان در نوروز بدون بنزين نمانند.

باز امسال بحث سهميه بنزين به عنوان يك بحث پرچالش مطرح است امسال نيز مانند سال گذشته و طبق گفته‌هاي وزير نفت، سهميه نوروزي بنزين نداريم اما تلاش مي‌شود هموطنان در نوروز بدون بنزين نمانند.
ميزان مسافرت‌ها هر سال با شروع فصل بهار و تعطيلات نوروز افزايش مي‌يابد و اين موضوع بعضا نگراني‌هايي را براي تامين بنزين ايجاد مي‌كند، با اين حال وزير نفت صراحتا اعلام كرده كه مشكلي براي تامين بنزين نوروزي وجود ندارد.
آنطور كه اوايل اسفندماه مطرح شد، متوسط مصرف بنزين در مقايسه مدت مشابه سال گذشته ۱۲ تا ۱۳ درصد افزايش يافته و در حال حاضر تمامي بنزين از پالايشگاه‌هاي داخل تحويل گرفته مي‌شود و واردات نداريم؛ ميانگين مصرف روزانه بنزين در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱۵ ميليون ليتر بوده است. در اوج سفرهاي نوروزي در روزهاي ۲۶ و ۲۷ اسفند سال ۱۴۰۱، ۱۴۳ ميليون ليتر بنزين توزيع شد كه پيش بيني مي‌شود امسال نيز اين اعداد و ارقام را مجددا ثبت كنيم.
جعفر سالاري نسب - مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي اعلام كرده با توجه به تقارن ايام ماه مبارك رمضان با نوروز امسال، پيش بيني دقيقي از مصرف بنزين نوروزي قابل احصاء نيست، اما فرآورده مورد نياز را پيش بيني كرديم و در انبارهاي نفت آماده توزيع است. در همين چند روز گذشته مصرف بنزين ۱۲۷ و ۱۳۳ ميليون ليتر را هم ثبت كرده‌ايم.
به گفته وي، مشكلي از نظر تأمين فرآورده نداريم و در توزيع بايد بر مساله كارت‌هاي آزاد جايگاه‌ها نظارت شود كه از مردم درخواست مي‌كنيم، حتما كارت سوخت شخصي همراه خود داشته باشند. هر كارت سوخت شخصي داراي ۶۰ ليتر سهميه ۱۵۰۰ توماني و ۱۰۰ ليتر اعتبار ۳۰۰۰ توماني است و اگر فردي نيازي بيش از اين داشت، مي‌تواند از كارت‌هاي آزاد جايگاه‌ها استفاده كند كه تعداد اين كارت‌ها را هم ويژه ايام نوروز در جايگاه‌ها افزايش داده‌ايم.
 مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي تاكيده كرده است كه تعداد كارت‌هاي آزاد جايگاه‌هاي سوخت ويژه ايام نوروز را افزايش داده‌ايم، اما از مردم تقاضا داريم كه حتما كارت سوخت شخصي خود را همراه داشته باشند. اين طرح با هدف نظارت بر توزيع فرآورده‌ها در جايگاه‌ها آغاز شده زيرا در نوروز حجم بالايي از مسافرت‌ها را داريم و مردم نياز دارند كه خدمات بهتري را در جايگاه‌هاي مسير دريافت كنند.
وي افزود: نظارت بر نحوه توزيع بنزين، ميزان كارت آزاد موجود در جايگاه‌هاي سوخت، موارد مرتبط با ايمني كه بايد حتما رعايت شود و همچنين خدمات جانبي كه در جايگاه‌ها انجام مي‌شود، از اهداف اين طرح است.
حدود ۱۰۰ گروه عملياتي به سراسر كشور اعزام مي‌شوند تا جايگاه‌ها را بررسي كنند و پيش بيني مي‌شود كه حدود ۲۵۰۰ نفر ساعت عمليات نظارتي انجام شود. اين طرح تا ۱۵ فروردين ادامه خواهد داشت و گروه‌هاي نظارتي فعاليت ۲۴ ساعته خواهند داشت.
هرچند كه تدابير لازم براي تامين بنزين نوروزي انديشيده شده است اما به اعتقاد كارشناسان ناترازي بنزين را هم نمي‌توان كتمان كرد؛ درحال حاضر ميزان توليد و مصرف معادل است البته براي حل ناترازي پيش‌بيني‌هاي لازم انجام شده و باتوجه به اينكه براي تعميرات اساسي در پالايشگاه‌هاي كشور برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام شده است، يكي از واحدهاي ستاره خليج فارس در مرحله تعميرات اساسي بود كه از ابتداي ماه جاري وارد مدار سرويس شد و اكنون در ظرفيت كامل قرار دارد.
اكنون غير از ستاره خليج فارس شرايط براي بقيه پالايشگاه‌ها نيز مساعد است و انتظار مي‌رود با وضعيتي كه در حوزه توليد پالايشگاهي صورت مي‌گيرد و با پشت سر گذاشتن تعميرات اساسي مشكلي بابت تامين سوخت وجود نداشته باشد.
از سوي ديگر وزير نفت گفت: ۴۴۰۰ جايگاه سوخت در ايام تعطيلات نوروز آماده خدمت‌رساني به مردم هستند.
جواد اوجي در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران اظهار كرد: خوشبختانه وزارت نفت با تدابير خوبي كه ديديم براي همه ۴ هزار و ۴۰۰ جايگاه سراسر كشور در ايام نوروز زمينه‌هاي خوبي تدارك ديده و برنامه تامين بنزين همه هموطنان عزيز ريخته شده است. مخازن همه پر است و الحمدلله مشكلي در تامين بنزين نداريم. وي افزود: همه جايگاه‌داران موظفند كه از كارت جايگاه در تمامي جايگاه‌ها بايد استفاده كنند و همه همكاران من هم از ۱۵ اسفند در حال نظارت بر اين موضوع هستند. خواهشم از همه هموطنان عزيزمان اين است كه سفرهاي نوروزي حتما كارت سوخت خود را همراه داشته باشند. اين كارت سوخت جايگاه‌ها براي هموطناني است كه كارتشان گم شده يا از بين رفته.
اوجي ادامه داد: ذخاير خوبي در تامين بنزين براي ايام مسافرت داريم. چند روزي است كه با توجه به رصدي كه مي‌كنيم و مصرف بنزين اين مسافرت‌ها را مي‌بينيم. معمولا ميانگين مصرف بنزين ما حدود ۱۱۴ يا ۱۱۵ ميليون ليتر در روز است منتها اين روزها به ۱۲۳ ميليون ليتر رسيده است كه نشان مي‌دهد مسافرت‌هاي نوروزي شروع شده است.

ارسال نظر