افزايش قيمت بنزين و ريسك تشديد تورم در سال انتخابات آمريكا

۱۴۰۲/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۴:۳۷
کد خبر: ۳۰۸۶۳۲

اختلالات در مسيرهاي تجاري بزرگ جهان، تعطيلي پالايشگاه‌ها و افزايش تقاضا، قيمت‌هاي جهاني سوخت را بالا برده‌ و باعث شده‌اند به ريسك تورم افزوده شده و پيش بيني‌ها در سال انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا دشوار شود.

اختلالات در مسيرهاي تجاري بزرگ جهان، تعطيلي پالايشگاه‌ها و افزايش تقاضا، قيمت‌هاي جهاني سوخت را بالا برده‌ و باعث شده‌اند به ريسك تورم افزوده شده و پيش بيني‌ها در سال انتخابات رياست‌جمهوري آمريكا دشوار شود.
به گزارش ايسنا، افزايش قيمت دو سوخت پرمصرف، از افزايش قيمت نفت در بعضي از مهم‌ترين بازارهاي جهان فراتر رفته است. بهاي معاملات بنزين آمريكا در هفته‌هاي اخير رشد چشمگيري پيدا كرده و از ابتداي امسال تاكنون، بيش از يك پنجم افزايش پيدا كرده و همزمان، قيمت ديزل در اروپا، ۱۰ درصد رشد كرده است. سود پالايشگاهي هم در بسياري از مناطق، بالاتر از نورمال فصلي مانده كه نشانه عرضه محدود در آستانه اوج تقاضاي تابستاني است.
اختلالات در توليد سوخت كه يا به دليل كار برنامه‌ريزي شده يا اختلالات غيربرنامه‌ريزي شده بوده و همچنين، حملات پهپادي اوكراين به تاسيسات روسي، قيمت‌ها را بالا برده است. اين علاوه بر افزايش هزينه‌هاي حمل و نقل به دليل وقايع امنيتي در درياي سرخ و خشكسالي در كانال پاناما و تغيير زنجيره تامين به دليل تحريم‌هاي غربي عليه كرملين بوده است.
در حالي كه بيش از يك ميليون بشكه در روز ظرفيت پالايش جديد، قرار است امسال اضافه شود، اين پروژه‌ها در معرض تاخير هستند. اين عوامل متنوع، پيش بيني ميزان سوختي كه در سال برگزاري انتخابات در بزرگترين اقتصاد جهان، موجود خواهد بود را دشوار مي‌كند.
موكش ساهديو، مدير تحقيقات پايين دستي و تجارت نفت در شركت «ريستاد انرژي» در اين‌باره گفت: اين ريسك وجود دارد كه قيمت بنزين امسال به بالاترين نرخ چند سال اخير صعود كند. پرزيدنت بايدن نمي‌تواند اين‌بار براي انتخابات، كار چنداني انجام دهد. سطح ذخاير نفت استراتژيك، اندك است و اهرم‌هاي كمتري براي دولت آمريكا وجود دارد تا بتواند قيمت بنزين را پايين‌تر ببرد.
ميانگين قيمت بنزين در جايگاه‌هاي سوخت آمريكا اكنون ۶۰ درصد بالاتر از نوامبر سال ۲۰۲۰ است كه عامل مهمي براي راي‌دهندگان آمريكايي است كه ميزان رفاه خود را وقتي جو بايدن، در انتخابات رياست‌جمهوري به پيروزي رسيد، مقايسه مي‌كنند.
اين پرسش وجود دارد كه اختلالات عرضه نفت خام و خوراك‌ها، چه تاثيري روي توليد سوخت دارد. تحريم‌ها عليه روسيه، رشد توليد نفت شيل آمريكا، كاهش توليد اوپك پلاس و تغييرات پيش آمده در جريان‌هاي تجاري جهاني به دليل اجتناب كشتي‌ها از عبور از كانال سوئز، همگي بر تصميمات درباره اينكه كدام سوخت‌ها توليد خواهند شد، تاثير مي‌گذارد. براي بازار جهاني بنزين، يكي از بزرگترين پرسش‌ها، درباره قابل دسترس بودن مواد بِلِندينگ افزايش‌دهنده اكتان مورد استفاده براي توليد سوخت است، به خصوص كه فصل رانندگي تابستاني در آمريكا نزديك مي‌شود و مقررات محيط زيستي هم پيچيدگي‌هايي را به وجود آورده‌اند.
خورخه مولينرو، تحليلگر شركت «اسپارتا كاماديتيز» اظهار كرد: تحريم‌هاي وضع شده عليه روسيه پس از حمله نظامي به اوكراين، رژيم نفتي اروپا و آمريكا را سبك‌تر كرده و توليد موادي مانند آلكيلات و ريفرميت را تحت فشار قرار داده است. اين مشكل بعيد است امسال حل شود. بر اساس گزارش بلومبرگ، به گفته جورج ديكس، تحليلگر پالايش در شركت مشاوره انرژي اسپكتس، در مجموع، پيش بيني مي‌شود ظرفيت پالايش نفت جهاني امسال بيش از ۱.۵ ميليون بشكه در روز رشد كند و اندكي از رشد تقاضا به ميزان ۱.۴ ميليون بشكه در روز فراتر رود اما اين دورنما بر اساس سوخت مورد نظر، متفاوت است.

ارسال نظر