از كسر يك ميليون توماني حقوق بازنشستگان تا تعطيلي توليد و كاهش كالري در سبد معيشت

چه مي‌كنه اين دولت مردمي!

۱۴۰۲/۱۲/۲۲ - ۰۱:۵۱:۳۴
کد خبر: ۳۰۸۵۶۷
چه مي‌كنه اين دولت مردمي!

اين روزها اخبار بيشتر از آنكه باعث اميدواري مردم شود بذر نااميدي مي‌كارد. اينكه دولت دست به هر كاري مي‌زند تا بحران بودجه‌اي خود را حل و فصل كند ديگر به يك رويداد تمام عيار تبديل شده است.

گلي ماندگار|

اين روزها اخبار بيشتر از آنكه باعث اميدواري مردم شود بذر نااميدي مي‌كارد. اينكه دولت دست به هر كاري مي‌زند تا بحران بودجه‌اي خود را حل و فصل كند ديگر به يك رويداد تمام عيار تبديل شده است. از كسر يك ميليون توماني حقوق بازنشستگان گرفته تا تعيين نشدن دستمزد و قيمت سبد معيشت. اين در حالي است كه دولتمردان مدعي كاهش تورم و كنترل آن هستند اما اگر اين روزها سري به بازار بزنند و قيمت‌ها را مورد بررسي قرار بدهند به راحتي مي‌توانند متوجه فشاري كه بر مردم وارد آمده است بشوند. اما از آنجا كه دولتمردان تنها پشت ميز رياست خود به رتق و فتق امور مي‌پردازند همچنان به همان آمارهاي اميدوار‌كننده اكتفا كرده و بر اساس آن خبرها را منتشر مي‌كنند. روز گذشته اما اتفاق تازه‌اي رخ داد. بازنشستگان وقتي براي دريافت حقوق اسفند ماه خود به بانك رفتند متوجه شدند كه يك ميليون تومان از حقوق آنها كسر شده است. هيچ كس دليل اين كار را نمي‌دانست آن هم در شرايط كنوني و با تورم شب عيد و عيدي ناچيزي كه براي بازنشستگان در نظر گرفته شده بود كسر اين يك ميليون تومان ديگر ضربه نهايي به اميد اين افراد براي آغاز سال جديد بود. اما ناگهان در ميانه‌هاي روز سازمان تامين اجتماعي با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه اين يك ميليون تومان بابت واگذاري سهام به بازنشستگان از حقوقشان كسر شده است. سوال اينجاست كه آيا واقعا چنين اتفاقي نبايد از قبل به افراد اطلاع داده شود و اصلا در اين شرايط سهام چه دردي از بازنشسته‌اي كه براي تامين مخارج شب عيد خود با مشكلات زيادي مواجه است درمان خواهد كرد. البته در توضيح بيشتر سازمان تامين اجتماعي بيان شده كه اين مبلغ به حساب بازنشستگان بازمي‌گردد و بايد ديد طي روزهاي آتي اين اتفاق رخ خواهد داد يا نه!

 

كسر از حقوق مستمري‌بگيران

با هدف واگذاري سهام بوده است

سازمان تأمين اجتماعي پيرامون كسر از حقوق برخي از مستمري‌بگيران اين سازمان اطلاعيه‌اي صادر كرد.

سازمان تأمين اجتماعي پيرامون كسر از حقوق برخي از مستمري‌بگيران اين سازمان اطلاعيه‌اي صادر كرد كه جزييات آن به شرح ذيل است. پيرو كسورات انجام شده در واريز روز نخست حقوق برخي از بازنشستگان اين سازمان (حروف الف) كه با هدف سرمايه‌گذاري و واگذاري سهام يكي از شركت‌ها، صورت پذيرفته، اين سازمان ضمن حمايت از اقداماتي كه در جهت منافع و صرف و صلاح بازنشستگان و ذي‌نفعان معزز تأمين اجتماعي است؛ بر ضرورت اطلاع‌رساني قبلي، كامل و مبتني بر حق انتخاب داوطلبانه اين قشر عزيز از هرگونه طرح مرتبط با ايشان تأكيد مي‌كند. لذا با دستور صادر شده توسط مديرعامل سازمان و هماهنگي صورت گرفته با بانك‌هاي عامل و همچنين كانون عالي بازنشستگان، كسورات انجام شده كه بدون اطلاع‌رساني مكفي صورت پذيرفته بود با قيد فوريت به حساب همه مستمري‌بگيران گروه الف بازگشته و هرگونه برداشت، تحت هر عنوان از حساب نيز تا زمان اطلاع‌رساني كافي و شفاف و ثبت‌نام داوطلبانه بازنشستگان عزيز كه متعاقباً از طريق كانون عالي كارگران بازنشسته و مستمري‌بگيران تأمين اجتماعي اعلام مي‌شود؛ متوقف شد. بر اساس اين اطلاعيه پيش از اين رييس كانون بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي از واگذاري ۵۲ درصد سهام پتروشيمي اميركبير به بازنشستگان خبر داده و گفته بود مستمري‌بگيراني كه به خريد اين سهام تمايلي ندارند، مي‌توانند با ارسال عدد ۱۱ به شماره ۹۲۰۷۷۷۲۰۲۶ از خريد سهام انصراف دهند.

 

دولت به دنبال راه رهايي است

علي ميرزايي، كارشناس اقتصادي در اين باره به «تعادل» مي‌گويد: متاسفانه تمام اين اتفاق‌ها نشان از يك موضوع دارد و آن هم ناتواني دولت در پرداخت‌هايي كه در روزهاي پاياني سال بايد انجام بگيرد. در واقع دولت به دنبال راه رهايي از وضعيت پولي است كه در آن اسير شده است. اقتصاد كشور به‌شدت آسيب ديده و ديگر نمي‌توان اين واقعيت را زير لواي شعارها و وعده‌هاي رنگارنگ پنهان كرد. قيمت‌هاي دستوري دردي از مردم دوا نمي‌كند. تورم با توجه به فرا رسيدن رمضان و نوروز همزمان سر به فلك كشيده و اين در حالي است كه در اكثر كشورهاي مسلمان دنيا با فرا رسيدن ماه رمضان دولت‌ها تلاش مي‌كنند كه همه افراد جامعه بتوانند از امكانات معيشتي مناسبي برخوردار باشند.

او مي‌افزايد: اينكه تامين اجتماعي مي‌گويد پول كسر شده از حقوق بازنشستگان برگردانده مي‌شود در واقع مجبور به پذيرش اين موضوع شده است. اين راهكاري بوده كه آنها براي تامين كسري بودجه خود انتخاب كرده‌اند و منتظر بازخورد اجرايي شدن آن در جامعه بوده‌اند. وقتي نارضايتي‌ها واعتراض‌ها را ديدند به اين نتيجه رسيدند كه حداقل الان نمي‌توانند از اين راهكار استفاده كنند. وگرنه چطور ممكن است كه در اين شرايط ناگهان مسوولان به اين فكر بيفتند كه سهام شركتي را بدون اطلاع قبلي به بازنشستگاني كه همين الان هم از ميزان مستمري دريافتي خود رضايت ندارند بفروشند.

اين كارشناس اقتصادي در بخش ديگري از سخنانش به تغيير ميزان كالري سبد معيشتي اشاره كرده و مي‌گويد: اين هم يكي ديگر از راه‌هايي است كه دولت براي رهايي از انجام وظايف خود در پيش گرفته است. در واقع دولت با اين اقدام مي‌خواهد دستمزد را سركوب كرده و در نهايت مزد كارگران را به مبلغي كه خود مي‌خواهد برساند نه مبلغي كه از سوي نمايندگان كارگران و جامعه كارگري درخواست شده است. اما سوال اينجاست كه اين وضعيت تا كي قرار است ادامه پيدا كند و نتايجي كه در بر خواهد داشت چيست؟

 

هر دم از اين باغ بري مي‌رسد...

اشكان مقتدي، فعال كارگري و كارشناس بازار كار نيز به «تعادل» مي‌گويد: متاسفانه اتفاقات رخ داده چه در مورد دستمزد كارگران و چه در مورد مستمري بازنشستگان و... نشان از بروز بحران‌هاي متعدد در حوزه اقتصاد كشور دارد. در مورد كسر يك ميليون تومان از حقوق بازنشستگان هم بايد گفت هر دم از اين باغ بري مي‌رسد... از طرف ديگر مگر مي‌شود با اينكه تنها ۱۰ روز به پايان سال باقي مانده هنوز مزد كارگران و قيمت سبد معيشت براي سال آينده تعيين نشده باشد. اين همه فرافكني و بي‌توجهي دولت به اين مساله مهم نشان از چه چيزي دارد. مساله اينجاست كه دولت در سال آينده با كسري بودجه قابل توجهي مواجه است و در اين بين مي‌خواهد اين كسري بودجه را از جيب مردمي كه همين الان هم تورم عرصه را بر آنها تنگ كرده تامين كند.

او مي‌افزايد: انواع و اقسام ماليات‌ها، بي‌توجهي به درخواست‌هاي بازنشستگان و مستمري بگيران براي اجراي درست طرح يكسان‌سازي حقوق، بي‌توجهي به وضعيت مزدي و معيشتي كارگران و... نشان از ناكارآمدي اقتصادي در دولت دارد. بر خلاف آن چيزي كه دولتمردان سعي در القاي آن به جامعه دارند وضعيت اقتصادي و معيشتي اصلا خوب نيست.اين كارشناس بازار كار مي‌گويد: وقتي نرخ سبد معيشتي در تهران بيش از ۳۲ ميليون تومان است و در شهرستان‌ها اين مبلغ به ۲۸ ميليون تومان مي‌رسد چطور ممكن است جامعه كارگري با حقوق ۱۰ ميليون توماني بتواند از پس هزينه‌هاي خود بربيايد. خلأ ۱۸ تا ۲۰ ميليوني ايجاد شده در اين بين از چه راهي بايد پر شود؟

 

نابودي توليد دور از انتظار نيست

مقتدي به مساله مهم ديگري در مورد تعيين دستمزد اشاره كرده و مي‌افزايد: بي‌توجهي به تعيين دستمزد و سركوب آن در واقع به نابودي توليد در كشور مي‌انجامد. وقتي كارگران به دليل كمي دستمزد انگيزه‌اي براي كار نداشته باشند و ترجيح بدهند كه امرار معاش خود را از طريق شغل‌هاي كاذب تامين كنند در نتيجه توليد در كشور نابود خواهد شد اين مساله‌اي است كه متاسفانه دولت در تمام اين سال‌ها به آن بي‌توجه بوده است. او مي‌گويد: ما سه سال سخت را به خاطر كرونا پشت سرگذاشتيم و در اين مدت بسياري از مشاغل يا از بين رفته‌اند يا ظرفيت توليد آنها به‌شدت كاهش پيدا كرده است اما بعد از كرونا دولت به جاي اينكه با حمايت از توليد‌كننده داخلي فرصت‌هاي از دست رفته را بازيابي كند با ارايه راهكارهاي غير كارشناسي خود عامل ديگري براي سركوب توليد شده است.

 

حداقل‌هايي كه به حداقل رسيده‌اند

از سوي ديگر نماينده كارگران در شوراي عالي كار مي‌گويد: طبق گزارشاتي كه انستيتو تغذيه در جلساتِ كميته مزد ارايه داد، ميزانِ كالري مورد نيازِ هر فرد در سبد غذايي تغيير كرده است. براي اين تغيير معيارهايي چون هرم سني جمعيت، تغيير الگوي مصرف و جنسيت عنوان شده كه اين معيارها قابل استناد نيست.

عليرضا ميرغفاري در انتقاد از اقدام انستيتو تغذيه براي ارايه سبد غذايي جديد و كاهشِ ميزانِ كالري‌هاي مورد نياز هر فرد در اين سبد مي‌افزايد: طبق گزارشاتي كه انستيتو تغذيه در جلساتِ كميته مزد ارايه داد، ميزانِ كالري مورد نيازِ هر فرد در سبد غذايي تغيير كرده است. براي اين تغيير معيارهايي چون هرم سني جمعيت، تغيير الگوي مصرف و جنسيت عنوان شده است. اين سبد، حداقل كالري‌هاي مورد نياز را تعريف كرده و انستيتو تغذيه، امسال بر اساس معيارهايي كه ذكر شد، اين حداقل‌ها را بسيار كاهش داده است.

نماينده كارگران در شوراي عالي كار تأكيد كرد: همچنين بايد يادمان باشد كه يكي از دلايلِ اصلي تغيير هرم سني جمعيت، ناتواني اقتصادي و عدم تمايل براي فرزندآوري در اين شرايط اقتصادي است، پس نبايد با استناد به اين موضوع و با مبنا قرار دادنِ اينكه جمعيتِ مسن به ميزان كالري كمتري نياز دارند، اين سبدِ حداقلي غذايي را از قبل كمتر كرد.

ارسال نظر