باند رفت آزادراه رودبار- منجيل ديروز به بهره‌برداري رسيد

افتتاح آزادراه ۸ كيلومتري بدون باند برگشت

۱۴۰۲/۱۲/۲۲ - ۰۱:۱۷:۲۴
کد خبر: ۳۰۸۵۴۴
افتتاح آزادراه ۸ كيلومتري بدون باند برگشت

آزادراه رودبار - منجيل ديروز در حالي با غيبت رييس‌جمهور افتتاح شد كه طي روزهاي اخير وزير راه و شهرسازي از افتتاح اين پروژه با حضور رييسي خبر داده بود. افتتاح اين آزاد راه 8 كيلومتري اما از اين نظر كه صرفا داراي باند «رفت» بود نيز در نوع خود جلب‌توجه مي‌كرد.

گروه راه و شهرسازي|

آزادراه رودبار - منجيل ديروز در حالي با غيبت رييس‌جمهور افتتاح شد كه طي روزهاي اخير وزير راه و شهرسازي از افتتاح اين پروژه با حضور رييسي خبر داده بود. افتتاح اين آزاد راه 8 كيلومتري اما از اين نظر كه صرفا داراي باند «رفت» بود نيز در نوع خود جلب‌توجه مي‌كرد. به گفته مسوولان وزارت راه و شهرسازي مسافران و اهالي گيلان مي‌توانند از جاده موجود ميان رودبار و منجيل به عنوان باند «برگشت» استفاده كنند. بر اين اساس، ديروز 21 اسفند ماه آزادراه منجيل-رودبار به طول ۸.۲ كيلومتر صرفا با حضور معاون اجرايي رييس‌جمهور و وزير راه و شهرسازي افتتاح شد. آزادراه منجيل-رودبار بخشي از آزادراه قزوين-رشت است و بهره‌برداري از آخرين بخش اين آزادراه، موجب رفع گلوگاه ترافيكي بين پايتخت و استان گيلان خواهد شد و با افتتاح آن هموطنان در ايام نوروز مي‌توانند به راحتي از اين مسير عبور كنند.

 

تورم 175 درصدي

در آزاد راه رودبار- منجيل

به گفته خادمي معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل، اين آزادراه به دليل واقع شدن در منطقه كوهستاني سرتاسر پل و تونل و ديوارسازي است و به دليل عبور بخشي از محور از مناطق مسكوني و لزوم حفظ بافت منطقه با پيچيدگي‌هايي همراه بوده است. همچنين، اعتبار هزينه شده براي ساخت اين آزادراه ۲۰ هزار ميليارد ريال و ارزش روز آن معادل ۵۵ هزار ميليارد ريال است. بر اين اساس مي‌توان گفت كه تورم هزينه‌هاي انجام شده در اين بزرگراه از آغاز عمليات تاكنون 175 درصد رشد داشته است.

 

افتتاح آزادراه بدون باند برگشت

در اين حال، ناظران بر اين باورند كه اگر چه افتتاح اين مسير گلوگاه باز كن خواهد بود، اما ناقص است. چراكه تنها يك باند رفت به افتتاح رسيده است و فقط گلوگاه ترافيكي مسير رفت را باز مي‌كند و اين آزادراه 8 كيلومتري باند برگشت ندارد. به گزارش ايلنا، قرار بر اين است كه مسير برگشت اين آزادراه همان مسير قبلي از شهر رودبار و منجيل باشد، بنابراين هر چند مسافران در مسير رفت با ترافيك مواجه نمي‌شوند اما در مسير برگشت در جاده قديم داخل شهر به بن‌بست ترافيكي مي‌خورند. البته بديهي است كه ايام عيد كه زمان‌هاي برگشت در روزهاي تعطيلات توزيع مي‌شود، به مشكل مضاعف ترافيكي مسير برگشت در جاده قديم مواجه نمي‌شويم اما در ايام ديگر ترافيك مسير برگشت گلوگاهي براي مسافران خواهد بود. بر اساس اين گزارش، طبق اعلام مسوولان وزارت راه و شهرسازي، باند برگشت از مسير داخل شهر منجيل- رودبار موقتي است و پس از عيد نوروز ساخت مسير برگشت در مجاورت مسير باند رفت آزادراه جديد شروع مي‌شود. مسير برگشت طراحي و تصويب شده و در صورت تامين مالي، عمليات اجراي آن شروع مي‌شود كه به 4 هزار ميليارد تومان اعتبار نياز دارد. اگر چه اعتبار 4 هزار ميليارد توماني دو برابر هزينه صرف شده براي مسير رفت اين آزاد راه به شمار مي‌رود، اما با توجه به اعلام ارزش روز 5.5 هزار ميليارد توماني مسير رفت، مي‌توان حدس زد كه ساخت مسير برگشت اين آزاد راه، در خوش‌بينانه‌ترين حالت، 5.5 هزار ميليارد تومان خواهد بود و بودجه در نظر گرفته شده براي آن اندك است.

 

سرنوشت كسب و كار مردمان منطقه

اما يكي از ابهامات مطرح شده براي اين افتتاح ناقص و بدون باند برگشت اين آزادراه، سرنوشت كسب و كار مردم رودبار و منجيل است كه بخشي از مردم اين منطقه از فروش زيتون به مسافران ارتزاق مي‌كنند به‌طوري كه بيش از 250 مغازه و غرفه فروش زيتون و فرآورده‌ها و محصولات جانبي آن، در مسير جاده رودبار- منجيل از داخل شهر فعال هستند و تنها منبع درآمدي آنها فروش محصولات به مسافران است. يكي از دلايل تاخير در ساخت آزادراه رودبار- منجيل هم مقاومت بوميان اين منطقه بوده چراكه از حمايت حاكميت از آنها براي بقاي كسب و كار خود اطمينان ندارند. هرچند كه فعلا مسير برگشت از همان جاده داخل شهر رودبار و منجيل مي‌‌گذرد اما با ساخت باند برگشت در آزادراه جديد، ميزان فروش بوميان اين منطقه هم كاهش پيدا خواهد كرد و بوميان نگران اين تهديد آزادراه نو هستند. اما از سوي ديگر، مسوولان مي‌گويند؛ آزادراه مانع درآمدي نخواهد بود و هر مسافري كه تمايل به خريد داشته باشد تردد در همان مسير قديم را انتخاب مي‌كند و نمي‌توان ترافيك بيش از 8 ساعته مردم در اين مسير و تبعات آن را به نفع كسبه منطقه ناديده گرفت. اما بايد توجه داشت كه ناديده گرفتن اشتغال و درآمد بوميان رودبار و منجيل پس از انتقال ترافيك به آزادراه جديد هم تبعاتي خواهد داشت كه دولت و حاكميت نبايد آن را ناديده بگيرد. البته ناگفته نماند كه ساخت باند رفت چندين سال زمان خواهد برد.

۱۱ هزار ميليارد ريال

براي تكميل آزادراه قزوين- رشت هزينه شد

در اين حال، محسن منصوري، معاون اجرايي رييس‌جمهور گفت: در ۲ سال گذشته ۱۱ هزار ميليارد ريال منابع براي تكميل آزاد راه قزوين - رشت (قطعه منجيل - رودبار) تامين و هزينه شد. به گزارش ايرنا، منصوري روز دوشنبه در آيين افتتاح آزادراه منجيل - رودبار اظهار كرد: توجه ويژه رييس‌جمهور در مجموعه مصوبات سفر استاني و دستورهاي ميداني وي در اين پروژه راهگشا بود؛ اگر روال عادي تزريق منابع اتفاق مي‌افتاد سال‌ها طول مي‌كشيد اما تلاش شد در اين ۲ سال با تامين اعتبار و منابع پروژه به انجام برسد. وي با اشاره به اهميت پروژه مهم تكميل آزاد راه منجيل - رودبار (هشت كيلومتر باقي‌مانده آزاد راه قزوين - رشت) افزود: اين پروژه مهم اقتصادي، ترافيكي، اجتماعي و حمل و نقل به پايان رسيده و خوشحاليم كه يك طرح نيمه تمام ديگر تكميل و به انجام رسيد. معاون اجرايي رييس‌جمهوري با بيان اينكه اين پروژه مهم نيمه تمام گله‌مندي و نارضايتي زيادي به همراه داشت، عنوان كرد: چندين بار ساعت‌ها در اين گره ترافيكي ماندم ضمن اينكه اين مشكل ترافيكي، نارضايتي مردم را موجب شده بود.

 

علت نيامدن رييسي براي افتتاح آزاد راه

منصوري بيان كرد: حق مطلب اين بود كه رييس‌جمهور در اين مراسم حضور مي‌يافت كه بايد به بعد موكول مي‌شد اما اصرار وي بر آن بود كه حتما قبل از نوروز اين پروژه به بهره‌برداري برسد تا تعطيلات نوروز به كام مردم شيرين‌تر از قبل شود. معاون اجرايي رييس‌جمهور با اشاره به تصميم و پيگيري جهادي رييس‌جمهور براي افتتاح اين پروژه مهم از زحمات وزير راه و شهرسازي، پيگيري‌هاي مديرعامل زيرساخت، استاندار گيلان، پيمانكاران و همه كساني كه براي انجام اين پروژه تلاش كردند، قدرداني كرد. مديرعامل شركت ساخت توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور نيز در آيين بهره‌برداري از آزاده راه منجيل - رودبار (هشت كيلومتر باقي‌ماند آزاد راه قزوين - رشت) اظهار كرد: براي اجراي اين ابر پروژه عمراني ۲۴ هزار ميليارد ريال هزينه شده كه ارزش روز آن ۵۰ هزار ميليارد ريال است. خادمي افزود: مسير برگشت همانند سابق در نظر گرفته شده تا براي بازاريان شهرستان رودبار به لحاظ فروش محصول زيتون مشكلي ايجاد نشود.

ارسال نظر