كليد رشد تقاضا براي نفت در دست چين

۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۰۰:۵۱:۵۵
کد خبر: ۳۰۸۴۲۴

واردات نفت چين در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزايش داشت اما به ميزان قابل توجهي، كمتر از دسامبر بود.

واردات نفت چين در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزايش داشت اما به ميزان قابل توجهي، كمتر از دسامبر بود.
به گزارش ايسنا، با وجود افزايش واردات نفت به چين در دو ماه اول سال ۲۰۲۴، هنوز خيلي زود است انتظار داشته باشيم خريدهاي بزرگ‌ترين واردكننده نفت جهان، چه تاثيري بر تقاضا و قيمت جهاني نفت در سال ميلادي جاري خواهد داشت. آنچه كه قطعي است، تاثير خريد اين كشور، خواه كاهشي باشد يا افزايشي، بر بازار خواهد بود.
بنا بر داده‌هاي رسمي چين كه هفته جاري منتشر شد، واردات چين در ژانويه و فوريه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزايش يافت. اما اين مبنا براي مقايسه با اوايل سال ۲۰۲۳ اندك است و روند ماه به ماه در مقايسه با دسامبر سال ۲۰۲۳، كاهش چشمگير واردات را نشان داد.
زمان نشان خواهد داد چه زماني اين روند واردات چين، معكوس خواهد شد و آيا قيمت نفت در بازار بين‌المللي و سهميه‌هاي واردات نفت و سهميه‌هاي صادرات سوخت چين، تاثير بيشتري در خريد پالايشگاه‌هاي چيني در مقايسه با تقاضاي داخلي براي نفت خواهند داشت. واردات نفت به چين در ابتداي سال ۲۰۲۴، روندهاي متفاوتي را نشان داد. طبق آمارهاي رسمي كه پنجشنبه گذشته انتشار يافت، با افزايش تقاضا براي سوخت در تعطيلات سال نوي چيني در ماه گذشته، واردات نفت به چين در ژانويه و فوريه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۵.۱ درصد افزايش يافت. بنا بر محاسبات رويترز كه بر اساس داده‌هاي گزارش شده از سوي اداره كل گمرك چين بود، ورود محموله‌هاي نفت به چين در دو ماه نخست سال ۲۰۲۴، به ۱۰.۷۴ ميليون بشكه در روز در مقايسه با حدود ۱۰.۴ ميليون بشكه در روز در ژانويه و فوريه سال ۲۰۲۳ رسيد. اداره كل گمرك چين براي اجتناب از تحريف داده‌ها به دليل تعطيلات سال نوي چيني كه معمول از اواخر ژانويه يا اوايل فوريه آغاز مي‌شود، گزارش جداگانه براي ژانويه و فوريه منتشر نمي‌كند. با اين حال، اگر بر مبناي روزانه براي ۲۹ روز فوريه حساب شود، مجموع واردات نفت در ژانويه و فوريه، تنها ۳.۳ درصد در مقايسه با مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رشد كرد. بعلاوه، واردات ۱۰.۷۴ ميليون بشكه در روز در ژانويه و فوريه به ميزان قابل توجهي كمتر از واردات ۱۱.۳۹ ميليون بشكه در روز در دسامبر سال ۲۰۲۳ بود. واردات بالا در آخرين ماه سال گذشته، تا حدودي تحت تاثير افت قيمت نفت در سه ماهه چهارم بود كه از ركورد بالاي ۹۵ دلار در سپتامبر، فاصله گرفت. زمان و البته پالايشگاه‌هاي چيني، در سال‌هاي اخير نشان داده‌اند كه هر زمان قيمت، نسبتا پايين بود، خريدهايشان را افزايش داده‌اند و هر زمان قيمت نفت بالاي ۸۰ دلار در هر بشكه رفته است، براي خريد دست نگه داشته‌اند. حتي اگر تقاضاي داخلي و صادرات سوخت خيلي بالا نباشد، چين از نفت ارزان‌تري استفاده مي‌كند كه براي تقويت ذخاير اضطراري، وارد كرده است. وارن پترسون و اوا مانتي، استراتژيست‌هاي كالاي شركت ING، در خصوص داده‌هاي رسمي واردات نفت به چين، اظهار كردند: با وجودافزايش سالانه واردات نفت در ژانويه و فوريه، روند خريد به‌طور كلي ملايم است زيرا خريدها در مقايسه با واردات ۱۱.۳۹ ميليون بشكه در روز در دسامبر، كمتر بود. چين خريدهاي خارجي خود را عمدتا به دليل كندي تقاضا از سوي پالايشگاه‌ها، شاخص‌هاي ضعيف اقتصادي و ذخاير بالاتر كاهش داده است. از آنجا كه قيمت‌ها اخيرا دوباره به بالاي ۸۰ دلار در هر بشكه صعود كرده‌اند و اوپك پلاس با تمديد كاهش توليد نشان داده است به دنبال تشديد محدوديت بازار در سه ماهه دوم است، واردات نفت به چين در ماه‌هاي آوريل و مه ممكن است پايين بماند، زيرا هميشه اين وقت سال و در همين حدود قيمت، كاهش مي‌يابد. سهميه‌هاي صادرات سوخت بيشتر براي پالايشگاه‌هاي چيني، مي‌تواند مشوق افزايش بيشتر ظرفيت پالايشگاهي و صادرات محصولات پس از ژانويه و فوريه بسيار ضعيف شود كه طي آن، به دليل كمبود سهميه، صادرات فرآورده‌هاي نفتي چين با ۳۰.۶ درصد كاهش سالانه، به حدود ۱.۱۸ ميليون بشكه در روز رسيد.
بر اساس گزارش اويل پرايس، بهبود قطعي اقتصاد چين، تقاضا براي نفت و واردات را در سال ميلادي جاري افزايش خواهد داد اما اگر چشم‌انداز اقتصادي در خارج از چين روشن بماند، به قيمت بالاتر نفت منتهي مي‌شود. پالايشگاه‌هاي چيني ممكن است بخواهند از ذخاير خود استفاده كنند و خريد نفت را به فرصت مناسب‌تر موكول كنند.

ارسال نظر