رقابت بين بازار طلا و سهام ادامه مي‌يابد؟

۱۴۰۲/۱۲/۱۷ - ۰۱:۲۴:۴۶
کد خبر: ۳۰۸۱۵۲
رقابت بين بازار طلا و سهام ادامه مي‌يابد؟

پس از يك دوره ركود بورس ارزش معاملات خرد بالاي ۶ هزار ميليارد تومان مانده كه نشانه ادامه رشد بازار سهام است. البته برخي به اونس طلا چشم دوخته‌اند تا در صورت تثبيت وارد بازار طلا شوند.

پس از يك دوره ركود بورس ارزش معاملات خرد بالاي ۶ هزار ميليارد تومان مانده كه نشانه ادامه رشد بازار سهام است. البته برخي به اونس طلا چشم دوخته‌اند تا در صورت تثبيت وارد بازار طلا شوند. با توجه به اينكه رشد قيمت دلار نسبت به ساير بازارها همواره پيشرو‌تر است، بسياري از سرمايه‌گذاران زماني كه ارز در كشور رشد مي‌كند ابتدا ترجيح مي‌دهند از اين بازار سود ببرند. از اين رو در ماه‌هاي گذشته بسياري از افرادي كه در بازار سهام حضور داشتند يا سرمايه‌گذاري كرده بودند از آن خارج يا وارد بازار طلا شدند. بنابراين بازار سهام با يك ركود جدي مواجه شده بود، اما حالا كمي شرايط تغيير كرده است. محمود مرادي معتقد است كه در چند وقت اخير انس جهاني نوسانات مثبتي داشته و در محدوده مقاومت حركت كرده است و اگر روي ۲۱۰۰ دلار تثبيت شود رشد آن همچنان ادامه پيدا مي‌كند. بازار سهام هم به دليل اصلاح ادامه داري كه داشته نمادها به قيمت‌هاي ارزنده‌اي رسيده اند برخي از فعالان حرفه‌اي بازار سهام ترجيح دادند همچنان در بازار سهام باقي بمانند. اما استراتژي آنها با رشد قيمت دلار تغيير كرد. به‌طوري كه آنها خريد نمادهاي صادراتي را در اولويت خود قرار دادند تا با افزايش قيمت ارز و رشد درآمد صادراتي اين شركت‌ها بتوانند منافع بيشتري ببرند. محمود مرادي با اشاره به اينكه در حال حاضر به دليل انتظارات تورمي سه بازار ارز، طلا و بورس مورد توجه هستند، گفت: در شرايط كنوني به دليل اينكه دولت روي نرخ ارز كنترل دارد شايد چندان رشد نكند هرچند قيمت واقعي دلار در اسفند ۱۴۰۲ بين ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است.

او با بيان اينكه بازار طلا و سهام هم‌اكنون ظرفيت بالايي براي رشد دارند، افزود: در چند وقت اخير اونس جهاني نوسانات مثبتي داشته و در محدوده مقاومت حركت كرده است و اگر روي ۲۱۰۰ دلار تثبيت شود رشد آن همچنان ادامه پيدا مي‌كند. بازار سهام هم به دليل اصلاح ادامه داري كه داشته نمادها به قيمت‌هاي ارزنده‌اي رسيده‌اند. مرادي با تاكيد بر اينكه در سال‌هاي گذشته همواره بازار سهام جزو نمادهاي پربازده در شرايط تورمي بوده است، تصريح كرد: به همين دليل پيش بيني مي‌شود عقب ماندگي خود نسبت به ساير بازارها هم جبران كند. بايد توجه داشت كه نوسانات بازار جهاني باعث شده بسياري از شركت‌هاي صادراتي نتوانند مانند گذشته محصولات خود را به بازار عرضه كنند. به عبارت ديگر با بروز تغييراتي در حمل و نقل كشتي‌ها در درياي سرخ مبادلات دچاري هم دچار اختلال شد. به همين دليل شركت‌هاي واردكننده مواد اوليه و صادركننده تحت تاثير قرار گرفتند و اين يكي از عوامل تاثيرگذار در افت معاملات بازار سهام بود

 

تبعات رشد قيمت ارز و حمل و نقل

عامل ديگري كه از طرف قيمت ارز بر بازار سهام تاثيرگذار بوده است رشد هزينه تمام شده بسياري از شركت‌هايي است كه مواد اوليه آنها تحت تاثير رشد قيمت ارز و حمل و نقل قرار داد. به عبارت ديگر با رشد قيمت ارز و همچنين اختلال در مبادلات كشتيراني در منطقه دريايي سرخ هزينه حمل كالاها به‌شدت افزايش يافت، به همين دليل حاشيه سود شركت‌ها هم با افت جدي مواجه شد.

با اين وجود در چند ماه اخير به دليل اينكه قيمت دلار در ايران روندي صعودي به خود گرفته و به سقف قبلي يعني ۶۰ هزار تومان رسيده است. حالا از آنجايي كه احتمال ادامه تنش‌هاي سياسي و نظامي وجود دارد تقاضا براي قيمت دلار به‌شدت بالاست به همين دليل كار دولت براي كنترل نرخ ارز سخت است. افزايش قيمت دلار منجر شده اين سيگنال به جامعه داده شود كه احتمالا در سال ۱۴۰۳ قيمت دلار در ايران بالاتر از سقف قبلي قرار مي‌گيرد و حتي نرخ ۷۵ هزار تومان و ۹۰ هزار تومان براي دلار در سال آينده قابل دسترس خواهد بود.

 

دلار امريكا در حال حاضر پيشتاز

در معاملات ارزي جهان

دلار امريكا در حال حاضر بهترين عملكرد را در بين ارزهاي بزرگ در سال جاري داشته و به نوعي سوار بر موجي از تاب‌آوري اقتصادي ايالات متحده شده و در عرض چند ماه حدود ۳ درصد در برابر سبدي از ارزها افزايش يافته است.

معامله‌گران مجبور شده‌اند تا پيش‌بيني‌هاي خود در مورد كاهش سريع نرخ بهره توسط فدرال رزرو را كنار بگذارند. در حال حاضر بازارها تنها سه كاهش نرخ بهره را براي امسال در نظر گرفته‌اند، در حالي كه چند ماه پيش شش‌درصد كاهش بود. بنابراين، سرمايه‌گذاران انتظار دارند كه نرخ بهره ايالات متحده براي مدت طولاني‌تر در سطوح بالاتر باقي بماند.

اين عملكرد درخشان، نشان‌دهنده يك اقتصاد قوي در ايالات متحده بوده كه با سرعتي ثابت در حال رشد است. همچنين بازار كار بسيار فشرده است و تورم به سرعت مورد انتظار سرمايه‌گذاران در حال كاهش نيست. از آنجايي كه اقتصاد امريكا همچنان داغ است، معامله‌گران مجبور شده‌اند تا پيش‌بيني‌هاي خود در مورد كاهش سريع نرخ بهره توسط فدرال رزرو را كنار بگذارند. در حال حاضر بازارها تنها سه كاهش نرخ بهره را براي امسال در نظر گرفته‌اند، در حالي كه چند ماه پيش شش درصد كاهش بود. بنابراين، سرمايه‌گذاران انتظار دارند كه نرخ بهره ايالات متحده براي مدت طولاني‌تر در سطوح بالاتر باقي بماند.

چشم‌انداز ضعيف اقتصادي در ساير نقاط جهان نيز به نفع دلار امريكا بوده است. بريتانيا و ژاپن وارد ركود فني شده‌اند، ناحيه يورو با كندي اقتصادي مواجه است و چين هنوز با پيامدهاي بحران بخش املاك و مستغلات خود دست و پنجه نرم مي‌كند. بدين‌ترتيب، جايگزين‌هاي دلار امريكا در حال حاضر در بازار جهاني چندان جذاب نيستند.رويدادهاي هفته آينده به شكل‌گيري اين روند كمك خواهند كرد.

كارشناسان اقتصادي انتظار دارند كه يك گزارش NFP قوي‌تر از ارايه شود كه نشان مي‌دهد بازار كار همچنان در وضعيت خوبي قرار دارد. برخي شاخص‌هاي اوليه به كند شدن رشد اشتغال در فوريه اشاره مي‌كنند، اما قابل توجه نيست. براساس اين گزارش مي‌توان استنباط كرد كه در يك ماه گذشته با رشد قيمت دلار در ايران بسياري از سرمايه‌گذاران از بازار سهام خارج شدند تا وارد بازاري شوند كه رشد بيشتري دارد، به همين دليل بازار سهام با ركود مواجه شده بود. اما حالا شرايط تغيير كرده و همچنان ارزش معاملات خرد بازار بالاي ۶ هزار ميليارد تومان مانده و مي‌تواند نشانه ادامه رشد بازار سهام باشد. البته برخي هم به قيمت اونس چشم دوخته‌اند تا در صورت تثبيت وارد آن بازار شوند. به همين دليل رقابت بين بازار طلا و سهام ادامه مي‌يابد.

ارسال نظر