انتخابات امريكا و اقتصاد ايران

۱۴۰۲/۱۲/۱۷ - ۰۱:۲۰:۳۶
کد خبر: ۳۰۸۱۴۹

معادله انتخابات يكي از چالش‌هايي است كه اكثريت قريب به اتفاق كشورها در عرصه جهاني از آن تاثير مي‌پذيرند. دامنه اثرگذاري اين انتخابات اما تنها حوزه‌هاي سياسي را دربر نمي‌گيرد و بخش‌هاي اقتصادي و كسب و كارها نيز از آن اثر مي‌گيرند.

محسن جلیلوند

معادله انتخابات يكي از چالش‌هايي است كه اكثريت قريب به اتفاق كشورها در عرصه جهاني از آن تاثير مي‌پذيرند. دامنه اثرگذاري اين انتخابات اما تنها حوزه‌هاي سياسي را دربر نمي‌گيرد و بخش‌هاي اقتصادي و كسب و كارها نيز از آن اثر مي‌گيرند. در حال حاضر 2چهره اصلي در انتخابات امريكا فعال هستند. در حال حاضر از يك طرف بايدن در اردوگاه دموكرات‌ها و ترامپ در جمع جمهوري‌خواهان رقابت‌هاي انتخاباتي را دنبال مي‌كنند. هر دو چهره بالاي 80 سال سن داشته و مخالفان بسياري در عرصه سياسي كشور امريكا دارند. اما بدون ترديد وضعيت فكري و فيزيكي ترامپ نسبت به بايدن مطلوب‌تر است. ترامپ بايد بيش از 1240 راي از كميته‌هاي تخصصي جمهوري‌خواه كسب كند تا رسما بتواند نامزد جمهوري‌خواهان معرفي شود. تا به امروز وضعيت بيش از 800 كميته مشخص شده است. بر اساس نظرسنجي‌ها و تحليل‌ها ترامپ به عنوان نامزد جمهوري‌خواهان معرفي مي‌شود. ديروز هم اعلام شد در اردوگاه جمهوري‌خواهان، نيكي هيلي از ادامه رقابت كناره‌گيري كرده تا ترامپ تنها چهره مهم در اردوگاه جمهوري‌خواهان باشد.بر اين اساس، رقابت بايدن-ترامپ از آبان ماه رسما آغاز مي‌شود و جهان را وارد دوره تازه‌اي مي‌كند. هر كدام از اين دو چهره كه رييس‌جمهور امريكا شوند، احتمالاتي در عرصه مناسبات داخلي كشورمان به جاي مي‌گذارد. به هر حال مهم‌ترين چالش پيش روي اقتصاد ايران تحريم‌هاست. براي ايران مهم است رييس‌جمهوري روي كار بيايد، كه بتواند نگاه تساهل‌گرايانه‌تري با مقوله تحريم‌هاي ايران داشته باشد. بايدن نشان داده كه از اين منظر فرد مطلوب‌تري است. ترامپ سابقه خروج از برجام و اعمال بخشي‌ از تندترين تحريم‌ها عليه ايران را دارد. اين روند در صورت تداوم مي‌تواند مشكلات اقتصادي بسياري براي ايران بيافريند. اقتصاد ايران با مشكل مهم ديگري به نام انتظارات تورمي هم روبه روست. انتظارات تورمي بعضا از خود تورم هم مخرب‌تر است. 

 انتظارات تورمي يعني اينكه نظم و نظام بازارهاي ايران از اخبار مثبت يا منفي پيراموني تاثير گرفته و دچار نوسان يا ثبات مي‌شود. در صورتي كه چهره‌اي مانند ترامپ روي كار بيايد، انتظارات تورمي در ايران گسترش يافته و نوسانات در بازارهاي مختلف به خصوص بازار ارز گسترش مي‌يابد. ايران نيازمند شرايطي است كه از دل آن بتواند ثبات بيشتري در اقتصاد خود و بازاراها ايجاد كند. البته روايت ديگري هم وجود دارد كه مي‌گويد، ترامپ در دور جديد فعاليت‌هاي احتمالي خود در سمت رييس‌جمهوري امريكا هرچند سياست‌هاي كلان خود را دنبال مي‌كند اما عقلانيت بيشتري به كار خواهد گرفت. ضمن اينكه ترامپ به صورت كلي، فردي است كه اهل معامله است و مي‌تواند تابوهاي قبلي را پشت سر بگذارد. اما بايد توجه داشت، ترامپ در اين دور، با چالش‌هاي مهمي مانند جنگ اوكراين و مناقشه اسراييل و حماس روبه روست و بايد براي اين تنش‌ها تدبير كند. در سوي مقابل پيروزي بايدن در انتخابات امريكا به معناي تداوم سياست‌هاي فعلي است. به هر حال اقتصاد امريكا علي‌رغم برخي مشكلات با جهت‌گيري‌هاي مثبتي در داخل امريكا مواجه شده و اين بهبود مي‌تواند برگ برنده بايدن در انتخابات پيش رو باشد. ايران اما بدون توجه به اين احتمالات بودجه 1403 خود را بدون تكيه بر نفت و درآمدهاي نفتي تدارك ديده است.به صورت كلي، به نظر مي‌رسد، سال 1403 براي اقتصاد ايران و نظام تصميم‌سازي‌هاي كشورمان سالي پر چالش و پر از حوادث ريز و درشت باشد. چه بايدن در امريكا پيروز شود و چه ترامپ، يكي از پرونده‌هاي مهم روي ميزشان، ايران است. با توجه به رويكردي كه بايدن دنبال مي‌كند و جلوي صدور قطعنامه عليه ايران را در شوراي امنيت گرفته است، مي‌توان گفت بايدن گزينه مطلوب‌تري براي دولت ايران است. اما براي ارزيابي دقيق بايد منتظر تحولات آينده و رخدادهاي بعدي ماند.

ارسال نظر