۱۸ اسفند؛ واريز دومين شارژ ۲۲۰ هزار توماني طرح فجرانه كالابرگ

۱۴۰۲/۱۲/۱۷ - ۰۱:۱۴:۲۲
کد خبر: ۳۰۸۱۴۰

طرح فجرانه كالابرگ الكترونيكي كه به مناسبت دهه فجر آغاز و با استقبال ۱۳ ميليون خانوار روبرو شده است؛ از روز جمعه هجدهم اسفندماه با واريز شارژ ۲۲۰ هزار توماني وارد دومين ماه اجراي خود مي‌شود.

طرح فجرانه كالابرگ الكترونيكي كه به مناسبت دهه فجر آغاز و با استقبال ۱۳ ميليون خانوار روبرو شده است؛ از روز جمعه هجدهم اسفندماه با واريز شارژ ۲۲۰ هزار توماني وارد دومين ماه اجراي خود مي‌شود. به گزارش ايسنا، مرحله جديد كالابرگ الكترونيكي تحت عنوان «طرح فجرانه» از ۱۷ بهمن‌ماه آغاز شده تا ارديبهشت ماه سال آينده ادامه خواهد داشت. بر اساس اين طرح يارانه تشويقي خانوارهاي دهك‌هاي اول تا هفتم درآمدي از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزايش يافته و خانوارها مي‌توانند به مدت سه ماه از اقلام كالابرگي خريد كنند. بر اساس طرح فجرانه كالابرگ، ۷ دهك درآمدي در صورت خريد ۱۱ قلم مواد خوراكي از سبد غذايي تعريف شده شامل برنج، گوشت مرغ، گوشت قرمز، روغن، ماكاروني، شير، پنير، ماست، قند و شكر، تخم‌مرغ و حبوبات، مشمول بهره‌مندي از يارانه مضاعف ۲۲۰ هزار توماني (غيرنقدي) مي‌شوند كه مبلغ يارانه ۴۰۰ هزار توماني با احتساب يارانه مضاعف، ۶۲۰ هزار تومان و يارانه ۳۰۰ هزار توماني به ۵۲۰ هزار تومان افزايش مي‌يابد. در واقع در اين طرح به ازاي هر يك از اعضاي خانوار يارانه تشويقي ۲۲۰ هزار تومان تخصيص مي‌يابد. مبلغ حمايتي دولت به صورت اعتبار تخصيص‌يافته به حساب بانكي واريز نمي‌شود بلكه اين اعتبار روي كد ملي سرپرست خانوار شارژ مي‌شود و لذا از تمام كارت‌هاي بانكي سرپرست خانوار قابليت خريد در فروشگاه‌هاي عضو طرح وجود دارد. در اين مرحله از طرح كالابرگ الكترونيكي، اعتبار طرح فجرانه از يارانه سرپرست خانوار به هيچ‌وجه كسر نمي‌شود بلكه يارانه‌بگيران يارانه خود را به صورت نقدي، ماهانه و مجزا دريافت مي‌كنند و تنها از اعتبار ۲۲۰ هزار توماني تخصيصي به كد ملي سرپرست خانوار كسر مي‌شود. لازم به ذكر است كه خانوارها مي‌توانند اقلام طرح را در سقف وزني و كالايي تعريف شده از هر نام و نشان تجاري خريداري كنند ولي امكان جابه‌جايي اعتبار بين گروه‌هاي كالايي مقدور نيست يعني نمي‌توان با اعتبار خريد برنج، روغن خريداري كرد. همچنين خانوارهاي مشمول طرح مي‌توانند اقلام سبد غذايي را طي يك ماه و متناسب با نياز خود خريد كنند لذا اجباري در خريد تمام اقلام به صورت يكجا وجود ندارد.  پیش از این سيد صولت مرتضوي - وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي دوم اسفندماه در حاشيه جلسه هيات دولت از اجراي موفق طرح فجرانه كالابرگ خبر داده و گفته بود: طرح كالابرگ از اسفند سال گذشته آغاز شد و روش‌هاي مختلف و ابداعاتي را در اين راستا اجرايي كرديم تا در دهه فجر امسال كه به اوج اين طرح رسيديم و مقرر شد يارانه تشويقي و مضاعف براي ۷ دهك درآمدي پيش‌بيني و به صورت كالابرگ الكترونيكي پرداخت شود. وي با اشاره به موفقيت اجراي طرح گفت: مرحله نخست طرح فجرانه به مدت سه ماه ادامه دارد كه در مرحله نخست جمعيتي بالغ بر ۳۷ ميليون نفر معادل ۶۲.۵ درصد تاكنون از طرح استقبال كردند. طبق گفته وزير كار، معدل اعتبار صورت گرفته و خريدي كه از بنگاه‌هاي مختلف، شركت‌هاي زنجيره‌اي و فروشگاه‌هاي عمومي صورت گرفته بيش از ۳۴ هزار و ۶۰۰ ميليارد تومان بوده كه از اين ميزان ۷.۸ همت از يارانه و ۲۶.۸ از منابع مردم استفاده شده است. اخيرا عليرضا عسگريان‌ - معاون رفاه وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي از بازگشت بيش از ۵۰۰۰ فروشگاه متخلف به چرخه توزيع كالابرگ خبر داد و گفت: از مجموع ۲۲۰ هزار فروشگاه در كشور، ۱۳ هزار فروشگاه متخلف كشف و شناسايي شدند كه طي فرآيند نظارتي با ۵۰۰۰ هزار فروشگاه متخلف برخورد شد و به چرخه توزيع كالابرگ برگشتند و مابقي در صف معرفي به نهادهاي نظارتي قرار دارند.
وي ادامه اجراي طرح فجرانه كالابرگ‌ را نيازمند اعتبار مضاعف دانسته و گفته است: فروردين ماه سال آينده مشخص مي‌شود كه اين طرح تداوم مي‌يابد يا خير.

ارسال نظر