بهمن ماه خوب تجارت ايران

۱۴۰۲/۱۲/۱۷ - ۰۱:۰۷:۵۹
کد خبر: ۳۰۸۱۳۴

بررسي جزييات آماري نشان مي‌دهد كه تجارت ايران در ماهي كه گذشت نسبت به سال گذشته، وضعيت بسيار بهتري را تجربه كرده است. در بهمن ماه سال جاري، ۱۴ ميليون و ۳۵۶ هزار و ۹۳ تن كالا، به ارزش ۹ ميليارد و ۶۶۸ ميليون و ۶۸۴ هزار و 7 دلار، بين ايران و ساير كشور‌ها تبادل شد كه نسبت به بهمن سال قبل، با رشد ۲۶.۳ درصدي در وزن و ۱۱ درصدي در ارزش، همراه بوده است.

روح الله لطیفی

بررسي جزييات آماري نشان مي‌دهد كه تجارت ايران در ماهي كه گذشت نسبت به سال گذشته، وضعيت بسيار بهتري را تجربه كرده است. در بهمن ماه سال جاري، ۱۴ ميليون و ۳۵۶ هزار و ۹۳ تن كالا، به ارزش ۹ ميليارد و ۶۶۸ ميليون و ۶۸۴ هزار و 7 دلار، بين ايران و ساير كشور‌ها تبادل شد كه نسبت به بهمن سال قبل، با رشد ۲۶.۳ درصدي در وزن و ۱۱ درصدي در ارزش، همراه بوده است. سهم صادرات كالاهاي غيرنفتي در بهمن ماه، ۱۱ ميليون و ۳۱۸ هزار و ۶۷ تن كالا به ارزش چهار ميليارد و ۲۴۱ ميليون و ۸۴۳ هزار و ۲۶۸ دلار بوده كه صادرات كشورمان در اين ماه نسبت به بهمن ۱۴۰۱، ۳۱ درصد در وزن و ۱۹.۲ درصد در ارزش افزايش داشته است.
در يازدهمين ماه امسال، سه ميليون و ۳۸ هزار و ۲۶ تن كالا به ارزش پنج ميليارد و ۴۲۶ ميليون و ۸۴۰ هزار و ۷۳۹ دلار از گمركات اجرايي كشور ترخيص شده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۱۱.۲ درصدي در وزن و ۵.۳ درصدي در ارزش واردات را شاهد هستيم. چين با خريد يك ميليارد و ۱۲۴ ميليون و سه هزار دلار (رشد ۱۷ درصدي)، عراق با ۸۱۱ ميليون و ۶۶۹ هزار دلار، امارات با ۶۲۷ ميليون و ۱۵۱ هزار دلار، تركيه با ۳۱۴ ميليون و ۱۴۳ هزار دلار (رشد ۱۰ درصدي)، پاكستان با ۱۹۸ ميليون و ۶۱۲ هزار دلار، افغانستان با ۱۹۵ ميليون و ۱۵۰ هزار دلار و هند با ۱۷۹ ميليون و ۲۱۲ هزار دلار، هفت مقصد نخست صادرات كالاهاي غير نفتي ايران در بهمن ماه امسال بودند. در يازدهمين ماه سال، امارات با فروش يك ميليارد و ۶۵۸ ميليون و ۷۶ هزار دلار، چين با يك ميليارد و ۵۱۱ ميليون و ۳۲۲ هزار دلار، تركيه با ۷۱۵ ميليون و ۸۳۵ هزار دلار آلمان با ۱۶۳ ميليون و ۲۷۰ هزار دلار هند با ۱۳۳ ميليون و ۳۶۶ هزار دلار، روسيه با ۱۲۸ ميليون و ۳۶۶ هزار دلار و سويس با ۸۸ ميليون و ۹۴۷ هزار دلار، هفت كشور نخست فروش كالا به ايران در بهمن ماه امسال بودند‌
بهمن ماه امسال، حدود دو ميليون تن كالاي خارجي از كشورمان عبور كرد كه اين ميزان عبور كالاي ترانزيتي خارجي از كشور در طول يك ماه، يكي از ركوردها در سال‌هاي اخير به شمار مي‌آيد كه خدا رو شكر امسال در مدت ۱۱ ماه (از ابتداي امسال تا پايان بهمن ماه) بيش از ۱۶.۲ ميليون تن كالاي خارجي از كشورمان ترانزيت شده كه در تاريخ كشور بي‌سابقه بوده به گونه‌اي كه بالاترين آمار ترانزيت كالا در طول ۱۲ ماه (يك سال)، مربوط به سال ۹۳ با ۱۳.۲ ميليون تن كالا بوده، كه اميدواريم تا پايان امسال به عدد ۱۸.۲ ميليون تن برسيم كه بيش از 5 ميليون تن از ركورد سال ۹۳ بيشتر خواهد شد.

ارسال نظر