وزير كشور تشريح كرد

مشاركت در انتخابات 41 درصد، آراي باطله 5 درصد

۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۰۲:۰۷:۲۳
کد خبر: ۳۰۷۹۷۱
مشاركت در انتخابات 41 درصد، آراي باطله 5 درصد

احمد وحيدي گفت: با وجود تبليغات كم‌نظير دشمنان براي مايوس كردن مردم و با وجود برخي دشواري‌هاي اقتصادي كه مردم با آن مواجه هستند، ملت در انتخابات حاضر شد.

احمد وحيدي گفت: با وجود تبليغات كم‌نظير دشمنان براي مايوس كردن مردم و با وجود برخي دشواري‌هاي اقتصادي كه مردم با آن مواجه هستند، ملت در انتخابات حاضر شد. احمد وحيدي عصر روز (دوشنبه) در ابتداي نشست خبري با نمايندگان رسانه‌هاي داخلي و خارجي درباره انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري، اظهار كرد: ملت ايران بار ديگر در صحنه انتخابات خوش درخشيدند و پيروزي ديگري از آن خود كردند. با توجه به بوق‌هاي رسانه‌اي دشمنان براي مايوس كردن مردم از مشاركت در انتخابات، ديديم كه ملت ما بدون توجه به اين تبليغات در انتخابات حاضر شدند.  وي افزود: با وجود تبليغات كم‌نظير يا حتي بي‌نظير دشمنان براي مايوس كردن مردم در حضور در انتخابات و با وجود برخي دشواري‌هاي اقتصادي كه مردم با آن مواجه هستند، ملت در انتخابات حاضر شدند. وحيدي يادآور شد: امنيت انتخابات ما مثال‌زدني بود و در امنيت كامل اين انتخابات برگزار شد. دشمنان تبليغ مي‌كردند كه امنيت در انتخابات را مخدوش جلوه دهند كه از سرويس‌هاي جاسوسي گرفته تا گروه‌هاي تروريستي و ديگر دشمنان ملت در اين مسير حركت كردند اما ديديم كه امنيت بسيار خوبي در انتخابات تأمين شد. وي افزود: انتخابات ما از بالاترين استاندارد سلامت برخوردار بود و تك‌تك آراي مردم مورد توجه و حساسيت بود. اين حجم از تأمين سلامت انتخابات را مديون همكاري مردم و دستگاه‌هاي مسوول هستيم. اهميت اين موضوع با توجه به امنيت و سلامت انتخابات در ديگر كشورها و مقايسه با آن مشخص مي‌شود. وزير كشور گفت: انتخابات داراي رقابتي بسيار خوب و گسترده بود و تعداد داوطلباني كه مشاركت و در اين دوره حضور پيدا كردند، كم‌نظير بود. رقابت تنگاتنگ و فشرده اين دوره به دليل اين حضور فراوان كانديداها بود. اين رقابت واقعي بود و همه طيف‌ها و گروه‌ها در آن حضور جدي داشتند. وحيدي يادآور شد: در اين دوره فضاي نامساعد جوي را داشتيم، تبليغات مدام دشمن را هم شاهد بوديم و عمليات رواني نيز از چند ماه پيش عليه انتخابات شكل گرفته بود و با اين همه شاهد مشاركت و حضور مردم و جمعيتي ۲۵ ميليوني پاي صندوق‌هاي رأي بوديم.
وي تاكيد كرد: با كمال افتخار اعلام مي‌كنم كه هر چهار سطح امنيت، سلامت، رقابت و مشاركت در اين انتخابات به دست آمد كه در اين زمينه از همه كساني كه مسوول بودند يا براي فراهم‌كردن زمينه‌ها كمك كردند و از مردم كه در اين صحنه نقش‌آفريني‌ كردند، تشكر و قدرداني مي‌كنيم.
وزير كشور افزود: خود را براي برگزاري دور دوم انتخابات مجلس آماده مي‌كنيم. در برخي رسانه‌ها ديده شد كه درباره موضوعي به نام آراي دچار مشكل مطرح كردند كه بايد گفت اين ميزان يعني آراي سفيد در كل كشور ۵ درصد بوده است. وحيدي با توضيح مفهوم رأي مخدوش، اظهار كرد: ما سه نوع راي مخدوش داريم، يكي راي ناخوانا كه مربوط به كساني است كه در املا اسم دچار اشكال شده باشند. يكي راي به كساني كه احراز صلاحيت نشده باشند و يكي هم راي سفيد كه ميزان كل آراي سفيد در سراسر كشور ۵ درصد بوده است. وزير كشور تصريح كرد: اينكه برخي تلاش مي‌كنند روي مفهوم آراي سفيد سرمايه‌گذاري كنند، نتيجه‌اي ندارد و به جايي نمي‌رسد. تلاش براي كم‌رمق نشان دادن انتخابات كار نادرستي است. اگر همه آراي مخدوش كل كشور را هم محاسبه كنيم نهايتاً به ۸ درصد مي‌رسيم. وحيدي يادآور شد: يكي ديگر از مسائل در اين دوره رعايت اخلاق انتخاباتي بود كه از منتخبان و هواداران آنان تشكر مي‌كنيم. موارد بسيار اندكي را شاهد بوديم كه به چنين موضوعي بازمي‌گشت. در مورد تخلفات انتخاباتي هم بايد گفت كه هيچ پرونده‌اي در اين زمينه تشكيل نشد. وي افزود: در تمام مراحل انتخابات دشمن تلاش مي‌كرد ناامني سايبري ايجاد كند اما پايداري خوبي نشان داده شد و دشمن در اين زمينه هم شكست خورد. ايجاد گسستگي در ارتباطات هم از ديگر اقدامات دشمنان بود تا جلوي رأي دادن مردم را بگيرند اما چنين نشد. وزير كشور همچنين در بخش ديگري از اين نشست خبري اظهار كرد: در اين انتخابات ۴۱ درصد مشاركت داشتيم و حضور ۲۵ ميليون نفر را شاهد بوديم. وحيدي با اشاره به زمان برگزاري دور دوم انتخابات، گفت: مرحله دوم انتخابات اواخر فروردين يا اوايل ارديبهشت برگزار مي‌شود. در حال رايزني با شوراي نگهبان هستيم تا با توجه به اينكه در آن ايام كنكور را پيش‌رو داريم، بررسي كنيم تا همزمان با كنكور نباشد.  وي ادامه داد: ابتدا مطرح بود كه دور دوم انتخابات در ۷ ارديبهشت برگزار شود اما در حال رايزني با وزارت علوم و شوراي نگهبان در اين زمينه هستيم.

ارسال نظر