در جلسه مشترك شوراي شهر و شهرداري تهران مطرح شد

ابهام در مشخصات فني خودروهاي خريداري شده از چين

۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۰۱:۳۹:۳۴
کد خبر: ۳۰۷۹۴۸

جلسه مشترك كميسيون برنامه و بودجه و عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران با معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و ساير مسوولان اين حوزه براي بررسي خريدهاي صورت گرفته از چين برگزار شد.

جلسه مشترك كميسيون برنامه و بودجه و عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران با معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران و ساير مسوولان اين حوزه براي بررسي خريدهاي صورت گرفته از چين برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه گزارشي از وضعيت قراردادهاي حمل و نقل عمومي با كشور چين بيان شد و سيد جعفر تشكري هاشمي رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران با بيان اينكه مشخصات فني كه براي اتوبوس‌هاي خريداري شده بيان شده هنوز به صورت شفاف مشخص نيستند، گفت: بايد گفته شود روش كشف قيمت كه منجر به خريد از برخي خودروسازان چيني شده چگونه بوده است.

به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: مشخصات فني كه مبناي قرارداد قرار گرفته‌اند به همراه استعلام قيمت آنها بايد به شوراي شهر ارايه شود؛ همچنين دل‌نگراني‌هايي در رابطه با نحوه خدمات بعد از فروش اتوبوس‌ها وجود دارد كه بايد در خصوص آنها توضيح داده شود.

تشكري هاشمي با اشاره به خريد تاكسي‌هاي برقي از كشور چين اظهار كرد: يكي از مهم‌ترين مواردي كه بايد به صورت شفاف بيان شود دليل خريد يك برند خاص است و بايد گفته شود كدام مرجع تخصصي كيفيت اين خودرو را براي تاكسي تأييد كرده است؟

رييس كميسيون عمران و حمل و نقل شوراي اسلامي شهر تهران تصريح كرد: بر اساس گفته‌هاي معاون حمل و نقل و ترافيك و سرپرست سازمان تاكسيراني شهرداري تهران ۱۱ محصول برقي ديگر تأييديه وزارت صمت را داشته‌اند كه از ميان تمام آنها يك خودرو انتخاب شده؛ اما هنوز مشخص نيست انتخاب اين خودرو بر چه اساس و با كدام يك از شاخص‌هاي فني بوده است؛ بايد يك مرجع صلاحيت‌دار فني، اين خودرو را تأييد كند. به عنوان اعضاي شوراي شهر تهران بايد اقناع شويم كه دلايل انتخاب اين خودرو براي استفاده در خطوط تاكسيراني چه بوده است.

وي گفت: در طول تاريخ تهران هيچگاه دامنه تصدي‌گري شهرداري‌ها به اين اندازه افزايش نيافته بوده و خود شهرداري به دنبال خريد خودرو، ايجاد بنگاه‌هاي تجاري و شركت‌ داري خودروسازي نبوده است؛ در ايران خودروسازهاي بسيار زيادي وجود دارند كه هر كدام براي حضور در بازارها آماده هستند و شهرداري بايد از انجام فعاليت‌هاي تصدي گرايانه خودداري كند.

 

خريدهاي حمل و نقلي شهرداري تهران

ادامه دارد

در ادامه محسن هرمزي معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران نيز ضمن اشاره به تفاهمنامه‌ها و قراردادهايي كه با كشور چين به امضاء رسيده است، گفت: اميدواريم در سال آينده بتوانيم خودروهاي برقي را دريافت كنيم؛ همچنين موتورهاي برقي نيز در مرحله بررسي هستند تا آزمايش‌هاي نهايي بر روي آنها انجام شود.

وي در ادامه يادآور شد: خريدهايي كه شهرداري تهران انجام داده قطعاً ادامه‌دار خواهد بود و تعهدهايي براي مجموعه مديريت شهري ايجاد شده است.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به چگونگي خريد تاكسي‌هاي برقي توسط رانندگان گفت: بخشي از هزينه اين تاكسي‌ها توسط تعهد دولت، بخشي از طريق اسقاط خودرو و مابقي توسط راننده پرداخت خواهد شد.

در ادامه شادي مالكي، سرپرست سازمان تاكسيراني شهر تهران ضمن اشاره به چرايي خريد خودروي مورد نظر به عنوان تاكسي برقي اظهار كرد: اين خودرو در كشور چين نيز به عنوان تاكسي به كار گرفته مي‌شود و با يك مرتبه شارژ مي‌تواند ۳۵۰ الي ۴۰۰ كيلومتر را پيمايش كند و متناسب با شرايط و جغرافياي تهران است. همچنين خودروي خريداري شده به تأييد وزارت صمت رسيده است.

 

رونمايي از نخستين نمونه اتوبوس برقي

در اين حال، سخنگوي شهرداري تهران از رونمايي از نخستين نمونه اتوبوس و تاكسي‌هاي برقي مربوط به قرارداد شهرداري با چين در روز سه شنبه هفته جاري خبر داد.

عبدالمطهر محمدخاني، سخنگوي شهرداري تهران ديروز در يك نشست خبري در پاسخ به پرسشي درباره مهم‌ترين اقدامات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل عمومي گفت: از روز نخستين كه وارد مجموعه شهري شديم حمل و نقل عمومي نخستين دغدغه ما بود و وضعيت نامناسبي كه داشت مردم بوديم.

سخنگوي شهرداري تهران ادامه داد: معاون حمل و نقل و ترافيك وقت شهرداري نيز درباره انبارهاي خالي مترو وضعيت نامناسب اتوبوس‌ها، ون‌ها و ... گزارش‌هاي متعددي ارايه كرد و طبق اين گزارشات ون‌هايي تحويل گرفتيم كه 100 درصد فرسوده بود، تعداد اتوبوس‌ها نه‌تنها افزايش پيدا نكرده بود بلكه در دوره گذشته با كاهش قابل توجهي مواجه شده بود اما در سال 402 اگرچه همه تلاش ما به سرانجام نرسيده اما در مقايسه با گذشته اتفاقات بزرگي رخ داده است.

وي افزود: در مقايسه با 4 سال فعاليت دوره گذشته مديريت شهري، بيش از سه برابر اتوبوس نو به ناوگان اتوبوسراني اضافه كرديم كه البته با وضعيت مطلوب فاصله دارد و در آن شكي نيست. در حوزه اورهال مترو نيز اتفاقات خوبي رقم خورده و قطارهاي DC كه از رده خارج بود و برخي معتقد بودند اين قطارها بايد اسقاط شوند را به قطارهاي DC+ تبديل كرديم و اكنون نيز در حال فعاليت در خطوط مترو هستند.

محمدخاني خاطرنشان كرد: اما خبر خوب اينكه روز گذشته قرارداد تكميلي ناوگان حمل و نقل برقي با شركت‌هاي چيني منعقد كرديم و نخستين نمونه‌هاي اتوبوس، ون و تاكسي وارد كشور خواهد شد. اميدواريم با اين فرايند كه درحال طي شدن است و با همكاري بانك مركزي از ارديبهشت و خرداد سال آينده ورود اين تاكسي‌ها، اتوبوسها و ون‌ها را به شهر تهران شاهد باشيم.

وي گفت: همانطور كه مي‌دانيد قرارداد دو هزار و 500 دستگاه اتوبوس 27 هزار و 500 تاكسي 10 هزار ون و 150 هزار موتورسيكلت برقي اجرايي شده و از اواخر بهار آينده شاهد ورود آنها به ناوگان حمل و نقل عمومي خواهيم بود.

ارسال نظر