همه خودروهاي برقي از چين وارد مي‌شود

۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۰۱:۱۴:۳۸
کد خبر: ۳۰۷۹۴۰

مدير طرح خودروهاي برقي وزارت صمت گفت: همه خودروهاي برقي از چين وارد مي‌شود اما گروهي از اين خودروها در مجموعه خودروهاي اروپايي قرار دارد البته اينها هم جزو خودروي لوكس محسوب نمي‌شوند و قيمت شماري از 20 هزار يورو تجاوز نمي‌كند.

مدير طرح خودروهاي برقي وزارت صمت گفت: همه خودروهاي برقي از چين وارد مي‌شود اما گروهي از اين خودروها در مجموعه خودروهاي اروپايي قرار دارد البته اينها هم جزو خودروي لوكس محسوب نمي‌شوند و قيمت شماري از 20 هزار يورو تجاوز نمي‌كند.
حسن كريمي‌ سنجري، مدير طرح خودروهاي برقي وزارت صمت در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا درباره مبادي واردات خودروهاي برقي گفت و توضيح داد: همه خودروهاي برقي از چين وارد مي‌شود اما گروهي از اين خودروها در مجموعه خودروهاي اروپايي قرار دارد البته اينها هم جزو خودروي لوكس محسوب نمي‌شوند و قيمت شماري از 20 هزار يورو تجاوز نمي‌كند.
وي افزود: خودروهاي برقي اروپايي كه به ايران وارد مي‌شود در چين توليد مي‌شود اما با برندهاي اروپايي از قبيل فولكس واگن، اشكودا، داچيا و توليد آنها در چين تحت لايسنس اين شركت‌ها انجام مي‌شود و به دليل تحريم بودن ايران از مبادي غير از كشورهاي اروپايي به ايران مي‌آيند. 
مدير طرح خودروهاي برقي وزارت صمت در پاسخ به اين پرسش كه چرا وزارت صمت براي عبور از خودروهاي بنزيني در اقدامي محافظه‌كارانه‌تر به خودروهاي هيبريدي روي نياورد و اصرار به برقي‌سازي با همه چالش‌هاي احتمالي داشت، گفت: خودروهاي هيبريدي در سال‌هاي گذشته به دليل دغدغه‌اي كه نسبت به زيرساخت‌هاي موردنياز براي برقي‌سازي حمل و نقل در ايران وجود داشت به بازار خودروي كشور وارد شدند.
وي ادامه داد: دولت‌ها و شركت‌هاي خودروساز از چالش‌هاي خودروهاي برقي مي‌ترسيدند چالش‌هايي مانند باتري، تامين برق، ايستگاه‌هاي شارژ در حالي كه اين چالش‌ها در دنيا حل شده و دنيا از خودروهاي هيبريدي عبور كرده است. هيبريد‌ي‌ها هر قدر هم خودروهايي خوبي باشند، با توجه به نرخ ارزان بنزين در كشور تمايل مصرف‌كننده براي استفاده از موتور برقي خودروي هيبريدي كمتر است، بنابراين تنها راهكار براي عبور از خودروهاي بنزيني همان خودروهاي تمام برقي است.
كريمي‌ سنجري در ادامه به وعده وزارت نيرو براي توليد برق 5000 مگاوات برق در سال آينده از منابع تجديدپذير و ورود آن به شريان برقي كشور اشاره و اظهار كرد: به نظر من وزارت نيرو در اين قضيه جدي بوده و بهتر است كه وزارت نفت نيز از كاهشي كه در مصرف سوخت به دليل پايين آمدن مصرف بنزين به دليل برقي‌سازي حاصل مي‌شود بهره برد و به وزارت نيرو در سرمايه‌گذاري براي افزايش توليد برق به ويژه توليد از محل منابع تجديدپذير ياري رساند.

ارسال نظر