شكست دولت امريكا در پرونده سرقت اسرار تجاري ميكرون مانعي در جدال با چين

۱۴۰۲/۱۲/۱۵ - ۰۱:۰۵:۲۱
کد خبر: ۳۰۷۹۳۱

مقامات ايالات متحده از هردو حزب سياسي سرقت اسرار تجاري توسط شركت‌هاي چيني را يكي از تهديد‌هاي مهم عصر حاضر مي‌دانند اما به گفته وال‌استريت ژورنال، دادگاهي در كاليفرنيا به تازگي در يكي از مهم‌ترين پرونده‌هاي چندين و چند ساله راي به نفع طرف چيني داده است.

مقامات ايالات متحده از هردو حزب سياسي سرقت اسرار تجاري توسط شركت‌هاي چيني را يكي از تهديد‌هاي مهم عصر حاضر مي‌دانند اما به گفته وال‌استريت ژورنال، دادگاهي در كاليفرنيا به تازگي در يكي از مهم‌ترين پرونده‌هاي چندين و چند ساله راي به نفع طرف چيني داده است. شركت ميكرون نمي‌تواند سرقت اسرار تجاري خود را اثبات كند و به نظر دادستان‌ها در مجاري قضايي به در بسته خورده‌اند. به گزارش پيوست، حدود يك دهه قبل و زماني كه مهندسان ارشد و مديران كارخانه شركت ميكرون امريكا در تايوان با صدها فايل داخلي شركت به سراغ رقيبي تحت حمايت دولت چين رفتند، داد‌ستان‌ها اين پرونده را يك سرقت واضح اسرار تجاري با حمايت دولت قلمداد مي‌كردند. اما قاضي فدرالي در سن فرانسيسكو با اين نظر مخالف است. قاضي هفته گذشته شركت دولتي
Fujian Jinhua Integrated Ciruit را از اتهامات جاسوسي و توطئه اقتصادي مبرا كرد. راي دادگاه شكست سختي براي وزارت دادگستري امريكا بود و سال‌ها تلاش از دوران رياست‌جمهوري ترامپ براي محافظت از شركت‌هاي بومي در برابر سرقت اسراسر به چين را به بن‌بست رساند. از نگاه دولت‌هاي مختلف ايالات متحده، محاكمه اسرار تجاري روزنه اميدي براي مبارزه با نهاد‌هاي چيني است اما مقامات امريكا در اين مسير به مشكل خورده‌اند. دادستان‌ها چندين پرونده را با حقايق مبهم دنبال كرده‌اند و در نهايت هم انگيزه مجرمانه به اثبات نرسيده است. جيمي گودريچ، متخصص امور چين و نيمه‌رسانا كه به شركت Rand Corp مشاوره مي‌دهد، مي‌گويد: «محاكمه پرونده‌هاي اسراسر تجاري برون‌مرزي كه چين يك پاي آنها است محدوديت‌هايي دارد زيرا ارايه مدرك يا شاهد تقريبا غيرممكن است.» ابزارهاي ديگري مثل تحريم يا ممانعت از دسترسي چين به فناوري امريكايي هزينه بيشتري براي چين دارد اما ممكن است پيامد‌هاي ناخواسته‌اي مثل به مشكل خوردن شركت‌هاي امريكايي را به دنبال داشته باشد. شركت‌هاي امريكايي با وجود نگراني از رفتار دولتي چين، نمي‌خواهند دسترسي خود به بازار عظيم اين كشور را از دست بدهند.

 

پرونده مهم ميكرون

از آغاز پيگيري وزارت دادگستري در سال ۲۰۱۸، شركت ميكرون بيش از پيش روي محدوديت دسترسي شركت چيني به فناوري خود تاكيد دارد و به نفع محدوديت‌هاي وزارت دادگستري در حوزه صادرات چيپ‌هاي پيشرفته به چين لابي كرده است. دولت چين هم در پاسخ خريد محصول از ميكرون را براي شركت‌هاي بزرگ چيني محدود كرده و از آن به عنوان يك تهديد امنيت ملي ياد كرده است. از آنجايي كه يك چهارم از درآمدم ميكرون را بازار چين تامين مي‌كند، بخش مهمي از درآمد اين شركت به خطر افتاده است و حالا مديرعامل ميكرون، سانجي مهروترا، براي كنترل تنش‌ها با پكن تلاش مي‌كند.

بار اثبات جرم

شركت ميكرون مستقر در ايالت آيداهو، تنها شركت امريكايي است كه چيپ‌هاي حافظه را براي ذخيره داده‌هاي دستگاه‌هاي مختلف از جلمه گوشي و لپتاپ توليد مي‌كند و حدود يك سوم از زنجيره عرضه جهاني را نيز در اختيار دارد. فناوري چيپي كه در پرونده اخير به آن اشاره شده بود مربوط به چندين نسل قبل است اما تنها چند شركت ديگر اين فناوري را در اختيار دارند و شبيه‌سازي آن دشوار است. در سال ۲۰۱۶ دولت چين فناوري چيپ حافظه را يك اولويت ملي قرار داد و شركت‌هاي چيني در آن زمان هنوز توانمندي بومي در اين حوزه نداشتند. دولت فوجيان چين در آن زمان يك تلاش چند ميليارد دلاري را در اين راستا آغاز كرد و شركت Jinhua چين با شركت UMC تايوان براي تحقيقات در اين حوزه قرارداد بست. در سال ۲۰۱۸ وكلاي ميكرون با لپتاپي متعلق به يكي از مهندسان شركت UMC نزد داستان‌ها رفته و از سرقت اسرار شركت شكايت كردند. اين مهندس اسرار تجاري ميكرون را در حساب گوگل خود دانلود و سپس طريقه پاكسازي داده از لپتاپ را جست‌وجو كرده بود. در نهايت دادستان‌هاي امريكايي شركت Jinhua، UMC و سه مدير اين پرونده را متهم كردند. شركت UMC در سال ۲۰۲۰ به سرقت اسرار تجاري اعتراف و با پرداخت جريمه موافقت كرد اما گفت كه هيچ اطلاعاتي درمورد ميكرون را با Jinhua در ميان نگذاشته است.

ارسال نظر