با گذشت بيش از ۴ روز از سيل سيستان و بلوچستان هنوز روستاهاي بسياري در محاصره سيل قرار دارند

سيستان از خشكسالي تا سيل

۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۰۱:۲۸:۵۲
کد خبر: ۳۰۷۸۵۳

با اينكه بيش از ۴ روز از جاري شدن سيل در سيستان و بلوچستان مي‌گذرد اما هنوز بسياري از مردم در روستاهاي دور افتاده اين استان چشم انتظار امداد رساني مانده‌اند. مساله اينجاست كه باز هم طبق روال تمامي بلاياي طبيعي مسوولان سري به منطقه زده و دستوراتي را داده و بعد هم رفته‌اند.

تعادل|

با اينكه بيش از ۴ روز از جاري شدن سيل در سيستان و بلوچستان مي‌گذرد اما هنوز بسياري از مردم در روستاهاي دور افتاده اين استان چشم انتظار امداد رساني مانده‌اند. مساله اينجاست كه باز هم طبق روال تمامي بلاياي طبيعي مسوولان سري به منطقه زده و دستوراتي را داده و بعد هم رفته‌اند. اينكه تا چه ميزان براي اجرايي شدن اين دستورات امكانات در نظر گرفته شده و تا چه اندازه نيروهاي امدادي براي گسيل به اين مناطق تجهيز شده‌اند سوالي است كه حداقل تاكنون بي‌پاسخ مانده است. هنوز بيش از چند صد روستا منتظر امداد‌رساني هستند. اين در حالي است كه امكان وقوع سيل ديگري در اين استان وجود دارد و اگر وضعيت به همين منوال ادامه پيدا كند اين‌بار بايد شاهد تلفات جاني بسياري باشيم. برخي از روستاها برق ندارند. امكان ماندن در خانه‌ها وجود ندارد و از سوي ديگر بيرون از خانه هم جايي براي پناه گرفتن نيست. سيستاني كه هميشه درگير خشكسالي بوده اين‌بار درگير سيلي شده است كه بنا به گفته شاهدان عيني بيش از ۷۰ درصد خانه‌ها را تخريب كرده و زندگي مردم را آب برده است. راه‌هاي ارتباطي به برخي روستاه هنوز مسدود است. خبري از بالگردها نيست و معلوم نيست به‌طور مشخص چند روستا همچنان در معرض خطر قرار دارد. از سوي ديگر آمار دقيقي از افراد ساكن در اين روستاها نيز وجود ندارد. گزارش‌هاي ميداني حاكي از اين است كه بر خلاف ادعاي مسوولان هنوز هم بسياري افراد بدون دريافت هيچ كمك امدادي در روستاهاي خود در محاصره سيل قرار دارند. راه‌هاي زميني به دليل سرريز شدن سدها از بين رفته‌اند و تنها از راه هوايي مي‌توان به اين روستاها رسيد كه البته كمبود بالگرد يكي از مشكلاتي است كه هميشه در چنين مواقعي بيش از پيش خودنمايي مي‌كند و مسوولان هم هر بار قول مساعد مي‌دهند كه اين مشكل را رفع خواهند كرد و هر بار هم در يك حادثه ديگر مشخص مي‌شود كه هيچ كس پيگير رفع مشكل نبوده است.

 

خيلي‌ها هنوز هيچ كمكي

دريافت نكرده‌اند

يكي از ساكنان دشتياري به «تعادل» مي‌گويد: متاسفانه مردم زيادي زندگي شان را از دست داده‌اند. در حال حاضر مردم نيازمند غذاي گرم، لباس و وسايل بهداشتي هستند. امداد رساني به كندي صورت مي‌گيرد و اغلب از طرف نيروهاي مردمي است و مسوولان هم كه فقط سركشي مي‌كنند و مي‌روند.

او مي‌افزايد: در اين شرايط با تراكتور صندوق‌هاي راي را به مناطق مختلف رساندند تا مردم راي بدهند اما نمي‌توانستند با همين تراكتورها اقلام غذايي و دارويي مورد نياز مردم را به دست آنها برسانند؟ اين در حالي است كه اكثر مردم منطقه حتي اوراق هويتي خود را هم در سيل از دست داده بودند. علي داد در بخش ديگري از سخنانش مي‌گويد: هنوز راه بسياري از روستاها دشتياري باز نشده است و مردم اين روستاها در محاصره آب هستند و البته هشدارهاي هواشناسي براي روز سه شنبه و چهارشنبه خبر از سيل ديگري مي‌دهد كه مي‌تواند جان اين افراد را به خطر بيندازد.

 

ما هميشه محروم بوده‌ايم

خدايار خدري خبرنگار ساكن قصر قند نيز در تماس تلفني به «تعادل» مي‌گويد: متاسفانه مردم سيستان و بلوچستان هميشه محروم بوده‌اند و هيچ كس براي رسيدگي به اين مردم حاضر نيست خودش را به آب و آتش بزند. البته نيروهاي مردمي و برخي افراد كه هميشه در منطقه مشغول خدمت رساني به مردم محروم سيستان هستند اين‌بار هم از جان مايه گذاشتند اما تا دولت وارد عمل نشود و تجهيزات مورد نياز را در اختيار نيروهاي امدادي قرار ندهد اين وضعيت به سامان نمي‌شود. او نيز به هشدار هواشناسي اشاره كرده و مي‌گويد: در خبرها آمده كه احتمال سيل ديگري طي روزهاي آينده وجود دارد و در اين شرايط ما تنها ۲۴ ساعت فرصت داريم تا به روستاهايي كه هنوز امدادرساني نشده‌اند راه پيدا كنيم. او مي‌افزايد: كمبود بالگرد يكي از مهم‌ترين و اساسي‌ترين مشكلات امداد رساني به روستاهايي است كه راه زميني به آنها از بين رفته است. اين مساله مي‌تواند جان ساكنان اين روستاها را در خطر جدي قرار دهد.

خدري در مورد آمار تلفات سيل مي‌گويد: هنوز آمار دقيقي در دست نيست. برخي از ۶ نفر خبر مي‌دهند و برخي ديگر از ۱۴ نفر اما تا امداد رساني به‌طور كامل به تمام روستاها و مناطق سيل زده انجام نشود نمي‌توانيم در مورد آمار تلفات با اطمينان خبر بدهيم. همه ما اميدواريم اين وضعيت را با كمترين آمار پشت سربگذاريم اما اگر سيل ديگري در راه باشد و كنترل شرايط از دست نيروهاي امدادي و مردمي خارج شود معلوم نيست چه چيزي در انتظار مردم سيستان خواهد بود.

 

مسوولان با بالگرد فقط در آسمان يك دور زدند و رفتند

از سوي ديگر رييس شوراي اسلامي بخش باهوكلات به خبرآنلاين گفت: در بخش باهوكلات يك پدر و پسر دو شبانه‌روز در رودخانه بالاي يك درخت خودشان را نگه داشتند، بارها درخواست بالگرد كرديم اما متاسفانه هيچكدام از ارگان‌هاي عزيز حاضر نشدند بالگرد بفرستند تا جان اين پدر و پسر را نجات دهند.

علي‌بخش شه‌بخش سرنوشت پدر و پسر را نه به امداد نيروهاي دولتي اما به مدد كمك‌هاي مردمي گره زد، افزود: اهالي دست‌ به‌كار شديم تا به كمك يك قايق آنها را نجات دهيم، آن ناخدا هم وقتي نگراني و گريه‌هاي خانواده اين پدر و پسر را ديد گفت اگر خودم غرق شوم حتما اينها را نجات مي‌دهم، ناخدا همت كرد و اين پدر و پسر را از سيل رودخانه نجات داد و تحويل خانواده‌شان داد، آنها مي‌گفتند مرگ را با چشمان خودمان ديديم. او افزود: وضعيت در بخش‌هاي مرزي شهرستان دشتياري بسيار وخيم است و هنوز هم هيچ خبري از نيروهاي امدادي نيست.

 

مردم نجيب ما با تراكتور رفتند راي دادند

حق‌مان اين نبود

شه‌بخش اظهار كرد: در بخش باهوكلات ۷۴ روستا داريم، در اين بخش هنوز مسير ۱۵ روستا مسدود است و هيچ دسترسي وجود ندارد ولي متاسفانه تا اين لحظه هيچ گونه خدمات امدادرساني انجام نشده است. در روستاهايي كه در مسير جاده اصلي بودند مردم نجيب با وجود مشكل سيل خودشان را با تراكتور به صندوق‌هاي راي رساندند، حق مردم ما اين نيست كه با اين وضعيت در در محاصره سيل باشند و به آنها خدمات رساني نشود، آن هم مردمي كه در سرماي هوا و در شرايطي كه آب در خانه‌هاي‌شان بود آمدند راي دادند.

رييس شوراي اسلامي بخش باهوكلات گفت: استان‌هاي همجوار حاضر نشدند براي امدادرساني به مردم نجيب ما حتي يك بالگرد بفرستند تا جان مردم را نجات دهند، تا اين لحظه كه من با شما صحبت مي‌كنم مسير دسترسي به روستاها از بين رفته، پل‌هاي گِلي ريزش كرده و مردم شرايط سختي را تحمل مي‌كنند. ديروز يك بالگردي در فراز آسمان بود، وقتي پرسيديم متوجه شديم گويا در آن يكي از وزرا با مقامات استاني حضور داشتند، فقط در آسمان يك دور زدند و رفتند، اما متاسفانه حاضر نشدند پايين بيايند و از نزديك وضعيت سيل زده مردماني كه با تراكتور پاي صندوق‌هاي راي رفتند را ببينند.

او درباره نبود نيروهاي امدادي افزود: يك پسر جوان در سيل گرفتار شده بود، سعي كرديم با يك قايق او را نجات دهيم، حدود ۷۰ كيلومتر با قايق در بستر رودخانه حركت كرد تا اين پسر را نجات دهد، علي‌رغم اينكه اين جوان را سوار قايق كرديم اما وقتي به بهداري رسانديم جوان را از دست داديم، او فوت كرده بود. پيكر پسر را با تراكتور جابه‌جا كرديم و تحويل خانواده‌اش داديم.

 

روستاهايي كه ۸ روز است

در محاصره آب هستند

احسان چهكندي، فعال اجتماعي كه براي كمك به سيل زده‌ها در سيستان و بلوچستان است گفت: ما در منطقه تلنگ هستيم، يكسري روستا هفت روز بدون امداد بودند، روستاهايي داريم كه هشت روز پشت آب هستند، در اين مناطق نياز به امداد هوايي است، روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاري هشدار هواشناسي براي منطقه صادر شده است، اگر اين روزها بارنگي شود وضعيت روستاهاي منطقه خيلي سخت خواهد شد، چرا كه روستاهايي كه هنوز امدادرساني نشدند مواد غذايي‌شان روبه پايان است و بايد قبل از اينكه وضعيت بحراني شود به آنها مواد غذايي برسد.

 

يك بار ديگر مسوولان غافلگير شدند

شواهد نشان مي‌دهد كه يك بار ديگر مسوولان در برابر يك بلاي طبيعي ديگر كه البته قابل پيش بيني هم بوده غافلگير شده‌اند. استاني به وسعت سيستان و بلوچستان وقتي هشدار سيل دريافت مي‌كند بايد به‌طور جدي به اين هشدار توجه شود اما آنچه طي اين روزها بر مردم منطقه گذشته نشان مي‌دهد كه مسوولان نه تنها غافلگير شده‌اند حتي عجله چنداني هم براي امداد رساني به مردم اين استان ندارند. اينكه با گذشت چندين روز برخي از روستاها هنوز در محاصره سيل قرار دارند و راه‌هاي دستري به آنها مسدود است نشان از عملكرد كند امداد رساني مي‌دهد. اين در حالي است كه سازمان هواشناسي يك بار ديگر هشدار سيلي تازه در اين استان را داده است كه اگر به وقوع بپيوندد مي‌تواند عواقب جبران‌ناپذيري از لحاظ تلفات جاني و مالي به همراه داشته باشد.

ارسال نظر