«تعادل» گزارش مي‌دهد

پرواز دوباره بورسي‌ها

۱۴۰۲/۱۲/۱۴ - ۰۰:۴۸:۵۲
کد خبر: ۳۰۷۸۲۷
پرواز  دوباره بورسي‌ها

بورس تهران در دومين روز معاملاتي هفته نيز توانست شرايط خوبي را تجربه كند و سودي قابل توجه را به برخي از سهامداران خود بدهد. البته اين سود موقت و روزانه است و بايد ديد روزهاي آتي بازار سرمايه چه واكنشي نشان مي‌دهد.

بورس تهران در دومين روز معاملاتي هفته نيز توانست شرايط خوبي را تجربه كند و سودي قابل توجه را به برخي از سهامداران خود بدهد. البته اين سود موقت و روزانه است و بايد ديد روزهاي آتي بازار سرمايه چه واكنشي نشان مي‌دهد.

قيمت طلا و دلار در روزهاي اخير روند صعودي داشت و به عقيده برخي از كارشناسان اين روند روي بورس تاثير گذشته است و بازار سهام نيز با تكيه به اين اخبار توانسته تا حدودي مثبت شود. قيمت دلار در بازار آزاد به محدوده 59 هزار و 600 تومان (تا لحظه تنظيم اين گزارش) رسيده و از سوي ديگر قيمت طلا در محدوده سه ميليون و سكه در محدوده بيش از 34 ميليون و 500 تومان است. اين افزايش قيمت‌ها و ركوردشكني مي‌تواند به زيان اقتصاد كشور باشد؛ اما اين بازارها نسبت به بورس سود بيشتري به سرمايه‌گذاران خود داده است.

بازار سرمايه روز يكشنبه در مقايسه با روزهاي ديگر توانست ركودشكن باشد و شرايط خوبي را تجربه كند و به نوعي سهامداران در اين روز با بازار آشتي كردند. روز گذشته ۷۹ درصد بازار به عبارتي ۵۹۶ نماد در بازه مثبت و حدود ۲۱ درصد بازار در محدوده منفي به كار خود پايان دادند كه اگر اين روند به روزهاي آتي بازار انتقال يابد مي‌تواند تا پايان هفته بورس را سبز نگه دارد و در نهايت اين هفته سبزپوش باشد.

در حال حاضر گزارش‌هاي پيش روي فصلي شركت‌ها پتانسيل صعود بازار را دارد كه اين مزيت را دارد كه فضاي فعلي قيمتي ريسك به ريوارد بازار را جذاب كند و آغازگر بيشتر قيمت‌ها شود. از طرف ديگر تحولات بورس كالا و رخدادهاي فروش شركت‌هاي فولادي به خوبي نشان‌دهنده وضعيت بنيادي آنهاست، هرچند قيمت كاموديتي‌‌ها تحت تاثير افت بازار چين قرار گرفته است، با اين حال جريان پول فعلي اين موضوع را باور دارد كه بازار سهام ارزنده است و مسير خود را مي‌تواند بيابد.

 

علت رشد بورس چيست؟

يك كارشناس بازار سرمايه نوشت كه عامل اصلي حركت بازار سرمايه ايران رشد متغيرهاي اسمي است و دلار را مي‌توان عامل اصلي رشد بازار دانست و دولت تمايل به حفظ دلار در محدوده‌ فعلي يعني نرخ كمتر از ۶۰ هزار تومان دارد، اما رشد نقدينگي و تورم ساختاري ايران مانع از تحقق اين امر مي‌شود؛ پس انتظار داريم در سال ۱۴۰۳، دلار روندي افزايشي داشته باشد و به دنبال آن در صورت عدم وجود ريسك تنش‌هاي نظامي در منطقه، بازار سرمايه نيز رشد كند. باتوجه به معاملات بورس كالا متوجه مي‌شويم كه نرخ محصولات فلزي؛ مانند شمش فولاد خوزستان در محدوده ۲۰ الي ۲۲ ميليون تومان حفظ شده و تا پايان سال تداوم يابد. باتوجه به وضعيت ركودي بازارهاي جهاني انتظار داريم نرخ دلاري شمش در محدوده ۵۰۰ دلار به ازاي هر تن حفظ شود و افزايش نرخ دلار موجب افزايش نرخ ريالي شمش شود. همچنين نرخ سيمان نيز كاهش چشمگيري نسبت به فصل بهار و تابستان نداشت و بسته به نوع سيمان در محدوده‌هاي ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان به ازاي هر كيلوگرم معامله شد.با توجه به كسري بودجه انتظار مي‌روند سود صنايع بزرگ بازار در معرض ريسك دولت باشد و با اعمال قوانين جديد، حاشيه سود اين صنايع كاهش يابد؛ باتوجه به ريسك‌هاي موجود در بازار انتظار مي‌رود صنعت سيمان همچنان سودآوري خود را حفظ كند. همچنين در صنايع مختلف تك سهم‌هايي وجود دارد كه هزينه انرژي بخش كمي از بهاي تمام شده را تشكيل مي‌دهد و شامل قيمت‌گذاري دستوري نمي‌شوند كه اين نمادها مي‌تواند بازدهي بيشتري نسبت به بازار ثبت كنند.

 

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات دومين روز كاري هفته يعني يكشنبه، شاخص كل بورس تهران 60 هزار و 470 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 147 هزار و 10 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با افزايش 15 هزار و 559 واحدي در رقم 740 هزار و 213 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با رشد 438 واحدي به رقم 25 هزار و 217 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 2 هزار و 889 واحد به سطح 137 هزار و 485 واحد رسيد.

روز يكشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي دومين روز مثبت شد و 559 ميليارد تومان پول حقيقي به بازار سهام وارد شد. در اين روز نماد توسن بيشترين ورود پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 60 ميليارد تومان بود. پس از توسن، نمادهاي شپنا، فولاد، ورنا و شبندر بيشترين ورود پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين خروج پول حقيقي به نمادهاي تمحركه، وساپا، ذوب، خگستر و شستا تعلق داشت.

روز اخير فملي، فولاد، شپنا و شبندر نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي سدشت، افق و ثشرق از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، خاور و زاگرس بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص داشتند و نمادهاي توسن، كگهر و فالوم بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد شستا بيشترين تراكنش را داشت و فولاد و وبملت در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز آردينه، بيوتيك و فنر بيشترين تراكنش را داشتند.

روز يكشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 64 هزار و 206 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 50 هزار و 223 ميليارد تومان بود كه 78 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 17 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 7 هزار و 54 ميليارد تومان رسيد.

در معاملات نماد فولاد بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 242 ميليارد تومان بود. پس از فولاد، خگستر بيشترين ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد شپنا و ورنا در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در معاملات يكشنبه، 80 نماد صف خريد داشتند و 45 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 21 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 316 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 91 درصدي به 244 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر