آغاز اجراي بخش اقتصادي سند ۲۵ ساله ايران و چين

۱۴۰۲/۱۲/۱۳ - ۰۱:۴۹:۴۹
کد خبر: ۳۰۷۷۴۴

رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين گفت: مرحله اجرايي بخش اقتصادي سند جامع همكاري‌هاي ۲۵ ساله ايران و چين آغاز شده و با اين اتفاق به ركوردهاي تاريخي تجارت دو كشور خواهيم رسيد.

رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين گفت: مرحله اجرايي بخش اقتصادي سند جامع همكاري‌هاي ۲۵ ساله ايران و چين آغاز شده و با اين اتفاق به ركوردهاي تاريخي تجارت دو كشور خواهيم رسيد. مجيدرضا حريري با بيان اينكه تا سال ۲۰۱۴ روابط ايران و چين صعودي بود، گفت: ركود روابط دو كشور مربوط به سال ۲۰۱۴ است كه مبادلات تجاري به ۵۱.۸ ميليارد دلار رسيد. با توجه به اينكه عمده مراودات ايران با چين در قالب نفت خام و ميعانات است، بعد از سال ۲۰۱۴ با كاهش قيمت نفت، روند تجاري دو كشور نزولي بود.
وي در گفت‌وگو با اتاق ايران آنلاين با بيان اينكه بخش عمده صادرات غيرنفتي ايران هم بر پايه محصولات نفتي است و به همين دليل قيمت نفت هميشه بر روابط تجاري ايران با كشورهاي ديگر به ويژه چين اثر گذار است، گفت: اما در دو ماه اخير روند كاهشي تجارت ايران و چين، به دليل تغيير در قيمت نفت و اندازه فروش نفت ايران به چين تغيير كرد و اميدوارم به ركود تاريخي مراودات تجاري برسيم. حريري همچنين گفت: از سفر سال گذشته رييس جمهو به چين هم فصل تازه‌اي از روابط بين ايران و چين شروع شد كه مربوط به مرحله اجرايي بخش اقتصادي سند جامع همكاري‌هاي ۲۵ ساله ايران و چين در بخش اقتصادي است.

ارسال نظر