توافق‌هاي تازه ايران و روسيه براي توسعه ميدان‌هاي نفت و گاز

۱۴۰۲/۱۲/۱۳ - ۰۰:۵۱:۰۲
کد خبر: ۳۰۷۷۰۸

وزيران نفت ايران و انرژي روسيه با بررسي روند اجراي قراردادهاي موجود بين ۲ كشور در توسعه ميدان‌هاي نفت و گاز به توافق‌هاي مطلوبي درباره امضاي قراردادهاي تازه ديگر در اين زمينه رسيدند.

وزيران نفت ايران و انرژي روسيه با بررسي روند اجراي قراردادهاي موجود بين ۲ كشور در توسعه ميدان‌هاي نفت و گاز به توافق‌هاي مطلوبي درباره امضاي قراردادهاي تازه ديگر در اين زمينه رسيدند. جواد اوجي در حاشيه هفتمين نشست مجمع سران كشورهاي صادركننده گاز (جي‌ئي‌سي‌اف) با نيكلاي شولگينوف، وزير انرژي روسيه ديدار و گفت‌وگو كرد و در اين نشست با حضور نمايندگان شركت‌هاي روسی از جمله زاروبژنفت و گازپروم هم حضور داشتند. ايجاد قطب گازي در قالب پيمان شانگهاي در منطقه اوراسيا، همچنين توسعه ميدان‌هاي نفت و گاز، روند پيگيري و اجراي قراردادهاي موجود و رفع چالش‌هاي آنها از مسائلي بود كه در اين نشست بحث و بررسي شد. افزون بر اين، در اين نشست مذاكرات مطلوبي درباره امضاي قراردادهاي تازه به‌منظور توسعه ميدان‌هاي نفت و گاز با شركت‌هاي روس انجام و توافق‌هايي محقق شد.

طبق اعلام وزارت نفت، تجارت گاز بين ايران و روسيه و كشورهاي منطقه و ايجاد زيرساخت‌هاي لازم با هدف تحقق تجارت پررونق از ديگر مواردي بود كه در اين نشست درباره آنها بحث و بررسي شد، همچنين توافق‌هايي كه پيش از اين درباره اتصال شبكه برق ايران و روسيه انجام شده بود، در اين ديدار پيگيري و موانع موجود بررسي شد تا اين هدف هرچه سريع‌تر انجام شود. جواد اوجي، وزير نفت روز چهارشنبه (نهم اسفندماه) در نشست خبري پايان هفدهمين نشست كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران و روسيه تصريح كرده بود كه مذاكرات با شركت‌هاي توانمند روسيه ماه‌هاست كه از سوي شركت ملي نفت ايران در حال انجام است و تاكنون قرارداد توسعه هشت ميدان نفتي ايران با شركت‌هاي روس امضا شده كه بيش از ۲۰۰ هزار بشكه از افزايش توليد نفت خام ايران از محل اين قراردادها بوده است. وي همچنين در نشست كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي ايران و روسيه از امضاي قراردادهايي تازه در آينده نزديك خبر داده بود.

ارسال نظر