رييسي در نشست مجمع سران كشورهاي صادركننده گاز:

صهيونيست‌ها از مجامع بين‌المللي اخراج شوند

۱۴۰۲/۱۲/۱۳ - ۰۰:۴۵:۵۷
کد خبر: ۳۰۷۷۰۵

«سيد ابراهيم رييسي» رييس‌جمهور روز (شنبه) طي سخناني در نشست مجمع سران كشورهاي صادر‌كننده گاز (GECF)، با بيان اينكه در ابتدا مايلم درباره فلسطين، موضوع مهم جهان اسلام و بشريت سخن بگويم، گفت: نظام سلطه غربي كه بر پايه استعمار كشورها شكل گرفت، امروز از هميشه ضعيف‌تر و تهي از معنا شده و بقاي خود را بر تداوم رابطه سلطه‌گر و سلطه‌پذير مي‌داند.

«سيد ابراهيم رييسي» رييس‌جمهور روز (شنبه) طي سخناني در نشست مجمع سران كشورهاي صادر‌كننده گاز (GECF)، با بيان اينكه در ابتدا مايلم درباره فلسطين، موضوع مهم جهان اسلام و بشريت سخن بگويم، گفت: نظام سلطه غربي كه بر پايه استعمار كشورها شكل گرفت، امروز از هميشه ضعيف‌تر و تهي از معنا شده و بقاي خود را بر تداوم رابطه سلطه‌گر و سلطه‌پذير مي‌داند.
وي افزود: ملت‌هايي چون ملت غيور الجزاير توانستند با مقاومت و جانفشاني يك ميليون شهيد خود را از زير بار گران، رها سازند ولي سنگيني اين‌بار همچنان بر دوش برخي ملت‌ها از جمله ملت مظلوم فلسطين احساس مي‌شود. رييس‌جمهور با تاكيد بر اينكه ترديدي نيست كه تأسيس رژيم صهيونيستي يك پروژه استعماري بود تا سلطه و نفوذ غرب در منطقه ما حفظ شود، خاطرنشان كرد: به بركت مقاومت ملت فلسطين، ستون‌هاي اين پادگان شيشه‌اي فرو ريخته و ضربات ترميم ناپذيري بر پيكره آن وارد شده، بر همگان واجب است كه از آن ملت مظلوم و مقتدر به هر شيوه ممكن حمايت كنند. رييسي با بيان اينكه جنگ كنوني، رويارويي محور شرارت در برابر محور شرافت است، اظهار كرد: در يك طرف جبهه ارتشي است كه منتظر اسلحه و بمب‌هاي بيشتر و قوي‌تر از طرف امريكايي‌هاست و از طرف ديگر جبهه، كودكاني هستند كه دلتنگ يك لقمه نان شده‌اند. وي با اشاره به اينكه كساني كه امروز سكوت مي‌كنند، بدون ترديد فردا سيلي سختي خواهند خورد، تاكيد كرد: امروز فلسطين معيار انسانيت، اخلاق و وجدان جامعه بشري است، در حالي كه آمارهاي رسمي از شهادت بيش از ۳۰ هزار زن و كودك به دست تروريست‌هاي صهيونيست حكايت دارد، هزاران نفر نيز چند ماه است كه زير آوارها مانده‌اند و بمباران بي‌وقفه فرصتي براي بيرون كشيدن اجساد آنها فراهم نكرده است. رييس‌جمهور گفت: بدتر آنكه صدها هزار نفر زن و كودك نيز به خاطر سوء تغذيه و بيماري با مرگ دست به گريبانند؛ سياست‌هاي امريكا، غزه را در آستانه قحطي جديد قرار داده است. رييسي با بيان اينكه شوراي امنيت سازمان ملل كه طبق منشور ملل متحد، ضامن صلح و امنيت معرفي شده است به دليل حمايت‌هاي بي‌دريغ امريكا از ماشين جنگي رژيم صهيونيستي از برقراري آتش بس در غزه ناتوان مانده است، گفت: امريكا در حمايت سياسي، تسليحاتي و رسانه‌اي از تروريسم سازمان‌يافته رژيم صهيونيستي سنگ تمام گذشته است و بمب‌هاي امريكايي و اروپايي از آرمان فلسطين انتقام مي‌گيرند. وي تاكيد كرد: امريكا اگر واقعا به دنبال عدم گسترش جنگ است بايد از رياكاري و دروغگويي دست بردارند و ارسال سلاح و بمب براي كشتار فلسطينيان را متوقف كنند. رييس‌جمهور افزود: فريادهاي عدالت‌خواهي به نفع مردم مظلوم غزه از سراسر جهان و از امريكاي لاتين تا آفريقا و اروپا بلند است. رييسي گفت: فاجعه قتل‌عام ده‌ها تن از مردم مظلوم و گرسنه كه براي تهيه غذا تجمع كرده بودند، اما با حملات عامدانه ارتش تروريستي اسراييل به خاك و خون كشيده شدند غير قابل تحمل و نيازمند برخوردي بازدارنده و بين‌المللي است. وي با بيان اينكه ظرفيت‌هاي ايجاد شده در صنعت گاز ايران زمينه مناسبي براي كشورهاي عضو مجمع در حوزه بالادستي و پايين دستي گاز طبيعي و تجارت آن نيز ايجاد كرده است، گفت: از اين فرصت استفاده كرده و از سرمايه‌گذاران بين‌المللي و كشورهاي عضو مجمع براي حضور در پروژه‌هاي بخش انرژي ايران از جمله پروژه‌هاي بخش گاز طبيعي دعوت مي‌كنم.
رييس‌جمهور تاكيد كرد: شركت‌هاي دانش بنيان ايراني مي‌توانند در تعامل يا كشورهاي عضو مجمع و در قالب مدل‌هاي جديد مشاركت و نمونه موفقي را خلق كنند. رييسي افزود: بر اين اساس، جمهوري اسلامي از كشورهاي عضو مجمع دعوت مي‌كند براي تبادل اطلاعات و تجربيات در حوزه استخراج، فرآوري، انتقال و تجارت گاز و و فناوري‌هاي مرتبط همكاري‌هاي نظام‌مندي را براي سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك در صنعت گاز آغاز كنند. وي گفت: پيشنهاد مي‌كنم دبيرخانه مجمع، سازوكاري براي تبادل دانش فني و تجربيات كشورهاي عضو در صنعت گاز را به كار گيرد تا شاهد برخورداري همه اعضا از ظرفيت‌هاي يكديگر باشيم. رييس‌جمهور با بيان اينكه جهان بيش از هر زمان ديگري نيازمند همگرايي جوامع و همفكري دولت‌ها و مجامع بين‌المللي براي عبور از اين چالش‌ها و حركت در مسير توسعه يافتگي و كمك به حفظ طبيعت و ايجاد آينده‌اي بهتر است، اظهار كرد: استفاده صحيح و فراگير از منابعي همچون گاز طبيعي به عنوان سوختي پاك، ايمن و كارا نقش مهمي در اين عرصه ايفا خواهد كرد. رييسي گفت: تعريف مسيرهاي جديد تجارت گاز طبيعي ضروري است، سياست‌هاي نويني در دستور اعضاي اين مجمع قرار گيرد تا در راستاي افزايش صرفه‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك شرايط لازم براي انحصارزدايي در فناوري‌هاي مرتبط با تجارت گاز تسهيل گردد. وي افزود: جمهوري اسلامي ايران با اتكا به ذخاير عظيم گاز طبيعي، موقعيت ترانزيتي و فناوري بالاي خود قصد دارد با توسعه همكاري‌هاي ۲ و چندجانبه با همه كشورها در بازار جهاني گاز نقشي متناسب با اين ظرفيت‌ها پيدا كند. رييس‌جمهور با بيان اينكه راهبري منطقه‌اي ما افزايش توليد و صادرات گاز طبيعي و دسترسي هرچه بيشتر ملت‌هاي منطقه به اين انرژي پاك و ارزش آفرين است، گفت: جمهوري اسلامي ايران آمادگي تبديل شدن به هاب انرژي منطقه و مسيري امن براي توزيع و ترانزيت گاز بين توليدكنندگان و بازارهاي مصرف را دارد.  

ارسال نظر