سيل در سيستان و بلوچستان خسارت‌هاي فراواني به بار آورده است

۳۸۷ روستا در محاصره سيل

۱۴۰۲/۱۲/۱۲ - ۰۱:۴۲:۵۳
کد خبر: ۳۰۷۶۴۱
۳۸۷ روستا در محاصره سيل

اين روزها همانطور كه در برخي شهرها بارش برف باعث شادي و خوشحالي مردم شده است در گوشه‌اي ديگر از اين جغرافيا بارش باران‌هاي سيل آسا باعث شده تا بسياري از مردم خانه و زندگي خود را از دست بدهند.

تعادل|

اين روزها همانطور كه در برخي شهرها بارش برف باعث شادي و خوشحالي مردم شده است در گوشه‌اي ديگر از اين جغرافيا بارش باران‌هاي سيل آسا باعث شده تا بسياري از مردم خانه و زندگي خود را از دست بدهند. مردم سيستان و بلوچستان حالا در حال دست و پنجه نرم كردن با سيلابي هستند كه ۳۸۷ روستا را در محاصره خود گرفته و زندگي و‌دار وندار روستاييان و كپرنشينان را با خود برده است. مثل همان اتفاقي كه در سال ۹۸ رخ داد. نيروي‌هاي امدادي و نيروي‌هاي مردم در حال كمك رساني به افراد آسيب ديده هستند اما راه ارتباطي با بسياري از روستاها قطع است وهيچ خبري از وضعيت آنها در دسترس نيست. از سوي ديگر امكان امداد رساني به اين مناطق هم وجود ندارد. بارندگي‌ها در سيستان از سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شده و گسترش پيدا كرده و حالا با سر ريز شدن سدهاي «شي كلگ» و «زيردان» و طغيان رودخانه بزرگ «كاجو» مناطق وسيعي از اين استان درگير سيلاب شده است. بر أساس اعلام‌هاي رسمي تاكنون به بيش از يك هزار و ۱۰۰ خانوار سيل زده امداد رساني شده است. اين در حالي است كه تنها ۳ فروند بالگرد براي امداد رساني به اين گستره بزرگ وجود دارد. در هر بخش از اين استان شهرها و روستاهاي بسياري گرفتار سيل شده‌اند و دسترسي به آنها آسان نيست. بارندگي‌ها در بخش پيرسهراب، پلان، شهرستان چابهار، دشتياري و قصر قند روي هم رفته ۳۸۷ روستا در محاصره سيلاب قرار گرفته‌اند. همچنين آخرين برآوردها از خسارت ۲هزار ميليارد توماني به تاسيسات زير بنايي، جاده‌ها و كشاورزي خبر مي‌دهد.

 

يك كشته و تعداد قابل توجهي بي‌خانمان

بر أساس گزارش‌هاي رسيده از سيستان و بلوچستان و به گفته معين الدين سعيدي نماينده اين استان در مجلس تاكنون تنها يك نفر در اين سيل جان خود را از دست داده است اما بارش باران به حدي است كه بسياري از افراد مجبور به ترك خانه‌هاي خود شده‌اند و اين مساله باعث سرگرداني و بي‌خانماني افراد زيادي در اين استان شده است. او افزود: امداد رساني به مناطق سيل زده همچنان ادامه دارد و در برخي از روستا به دليل اينكه راه‌هاي ارتباطي به آن هنوز بازگشايي نشده است امكان امدادرساني وجود ندارد.

 

بيش از ۱۱۰ روستا در محاصره سيل

فرماندار قصرقند در جنوب سيستان و بلوچستان گفت: ۲ سد بزرگ زيردان در بخش ساربوك و سد شي‌كلگ در بخش تلنگ اين شهرستان بر اثر بارندگي‌ها و سيلاب چند روز اخير سر ريز شده است. احمدرضا هاشمزهي اظهاركرد: فعاليت سامانه بارشي در جنوب استان سيستان و بلوچستان آغاز و موجب طغيان چند باره رودخانه بزرگ «كاجو» شده است. او با اشاره به اينكه سد «شي كلگ» بخش تلنگ با حجم ۱۰ ميليون مترمكعبي است، بيان كرد: سد زيردان نيز در مجموع با ظرفيت ۲۰۷ ميليون مترمكعب ذخيره آب با هدف آبياري مزارع كشاورزي پايين دست و تامين آب آشاميدني روستا‌هاي چابهار ساخته شده و هم اينك ظرفيت آن تكميل شده است.

فرماندار قصرقند گفت: با توجه به اعلام هشدار سطح نارنجي هواشناسي، مديريت بحران شهرستان قصرقند در حال آماده باش قرار دارد. او با اشاره به هشدار نارنجي هواشناسي، تصريح كرد: تمامي تمهيدات براي كم كردن خسارت انديشيده شده وتمامي اعضاي ستاد موظف به آماده كردن امكانات مورد نياز هستند.

 

شهروندان اخطار‌هاي هواشناسي را

جدي بگيرند

هاشمزهي از تمامي قشر‌هاي مختلف مردم به ويژه كشاورزان و دامداران خواست كه اخطار‌هاي هواشناسي را جدي گرفته تا كمترين خسارت را در داشته باشيم.

او ادامه داد: بارندگي و طغيان رودخانه علاوه بر بستن مسير قصرقند - تلنگ - كاجو راه ارتباطي ۱۱۰ روستا در محدوده حاشيه رودخانه كاجو، پايين دست دهستان حميري ساربوك و محدوده عزيز آباد تا كلمت و بگ و هزاره‌اي و همچنين بخش تلنگ تا محدوده سد زيردان و دپ و سارتاپ را نيز قطع كرده و هيچ راهي براي امدادرساني به جز هوايي از آنها وجود ندارد.

فرماندار قصرقند بيان كرد: باران راه ۱۳ روستاي محدوده بالا و پايين دست سد زيردان ساربوك و ۲۳ روستاي حاشيه رودخانه كاجو و ۷۴ روستاي بخش تلنگ را قطع كرده و اين روستا‌ها همچنان از چهار روز گذشته در محاصره سيل قرار دارند. اوافزود: هم اينك ۲۴ هزار نفر در بخش تلنگ قصرقند و بيش از ۶ هزار نفر در محدوده حاشيه رودخانه كاجو و ۱۳ هزار نفر در محدوده بخش ساربوك در محاصره سيل هستند و فقط امدادهوايي براي كمك رساني امكانپذير است. هاشمزهي گفت: تا زمان فروكش كردن سيلاب امكان تردد در اين محور و ساير روستا‌هاي حوزه بخش ساربوك و پايين دست منطقه چندوكان و كاجو وجود ندارد. اين در حالي است كه تنها سه بالگرد براي امداد رساني هوايي وجود دارد و در برخي از اين مناطق حتي امكان پرواز بالگردها هم وجود ندارد.

 

آماده‌باش هلال احمر در مناطق سيل‌زده سيستان و بلوچستان

رييس جمعيت هلال احمر با اعلام آماده‌باش جهت امدادرساني به مناطق سيل‌زده استان سيستان‌وبلوچستان گفت: دستورات لازم درباره اعزام بالگرد‌ها به مناطق سيل زده استان سيستان و بلوچستان صادر شده است. پيرحسين كوليوند، با اشاره به سيل استان سيستان و بلوچستان اظهار كرد: با توجه به شرايط استان سيستان‌وبلوچستان، جمعيت هلال احمر جمهوري اسلامي ايران در آماده باش كامل به سر مي‌برد. او درباره اقدامات انجام شده در خصوص سيل استان سيستان و بلوچستان گفت: تيم‌هاي امدادي در «مكران» و شهرستان «دشتياري» استان سيستان و بلوچستان مستقر شده‌اند. وضعيت امدادي سيل سيستان و بلوچستان را پيگيري كرده‌ام و دستورات لازم درباره چگونگي امدادرساني صادر شده است. رييس جمعيت هلال احمر ايران درباره چگونگي امدادرساني به مناطق سيل زده استان سيستان و بلوچستان اظهار كرد: دستورات لازم درباره اعزام بالگرد‌ها به مناطق سيل زده استان سيستان و بلوچستان صادر شده است. همچنين رييس سازمان امداد و نجات نيز به مناطق سيل زده اعزام شده است. او با بيان اينكه درباره اعزام نيرو‌هاي كمكي به مناطق سيل زده استان سيستان و بلوچستان فراخوان صادر كرده‌ايم، افزود: به تمام امدادگران، نجاتگران و نيرو‌هاي داوطلب جمعيت هلال احمر فراخوان داده‌ايم كه براي كمك به مردم سيل زده استان سيستان و بلوچستان پاي كار بيايند. كوليوند ادامه داد: برخي از روستا‌ها با آب محاصره شدند و نياز به امدادرساني دارند. كمك‌هاي مورد نياز مردم در كانون توجه قرار گرفته است. رييس سازمان امداد و نجات در مناطق شهرستان دشتياري و مكران به سر مي‌برد و تا زماني كه شرايط اين مناطق پايدار نباشد در سيستان و بلوچستان حضور دارد.

 

۱۲۱ روستا در شهرستان چابهار در محاصره سيلاب

دادكريم بلوچ معاون عمراني فرمانداري چابهار نيز در گفت‌وگويي اعلام كرد: در پي بارندگي شبانه روز گذشته، ۱۲۱ روستا در بخش پيرسهراب و بخش پلان شهرستان چابهار كاملاً در محاصره آب هستند و راه‌هاي دسترسي به اين روستا‌ها قطع است. او افزود: بر اثر شدت بارش‌ها آب به داخل منازل ۶ روستا نفوذ كرده و نياز به كمك‌هاي امدادي فوري دارند. سد زيردان هم سريز كرده و آب در پايين دست سد با حجم بسيار بالا در جريان است. معاون عمراني فرماندار چابهار گفت: بارش شديد باران در مسير شهرستان دشتياري و چابهار تردد را دشوار كرده است.

 

۱۱ شهرستان‌ سيستان و بلوچستان در محاصره سيل

از سوي ديگر رييس سازمان امداد و نجات هلال احمر با بيان اينكه اكنون ۱۱ شهرستان استان سيستان و بلوچستان در محاصره سيل و آبگرفتي قرار دارد، گفت: سه فروند بالگرد براي امدادرساني به سيل‌زدگان آمادگي است تا به محض مهيا شدن شرايط جوي عمليات امدادرساني هوايي آغاز شود. بابك محمودي روز جمعه اظهار داشت: از روز سه‌شنبه هشتم اسفند در جنوب شرق كشور بارندگي‌هايي داشتيم كه اين‌بارندگي‌ها در سيستان و بلوچستان از پنج شنبه افزايش قابل توجهي داشته است و همين باعث شده چهار منطقه اصلي در شهرستان‌هاي چابهار و ۱۱ شهرستان خاش، سيب و سوران، فنوج، ايرانشهر، ميرجاوه، نيكشهر، دلگان، چابهار، سراوان، زاهدان، نيمروز، سرباز، كنارك و مهرستان نيازمند دريافت خدمات امدادي شدند. محمودي با بيان اينكه اين شهرستان‌ها با مخاطره جدي ناشي از بروز سيلاب مواجه نبوده‌اند، افزود: عمدتا سيلاب‌ها در شمال چابهار به وقوع پيوسته و منجر به بروز آبگرفتگي‌هاي گسترده‌اي شده و تا اين لحظه به حدود ۱۱۰۰ خانوار امدادرساني شده است.او با اشاره به اينكه هنوز برخي خانوارهاي گرفتار در سيلاب وجود دارند كه امكان دسترسي و امدادرساني به آنها وجود ندارد، افزود: از اين تعداد به ۲۷۰ خانوار اسكان اضطراري داده شده است. به همين منظور بين متاثران از سيل و آبگرفتگي ۱۲۰۰ تخته موكت و ۲ هزار تخته پتو، پنج تُن نايلون، ۲۵۰ شعله چراغ والور توزيع و ۶ هزار بسته غذايي هم آماده تحويل به مردم سيل‌زده است.

 

۶۴ تيم در حالت آماده‌باش است

محمودي ادامه داد: ۶۴ تيم در منطقه حضور پيدا كرده‌اند و به استان‌هاي همجوار مثل كرمان و خراسان جنوبي آماده‌باش داده شده است تا در صورت نياز به كمك هلال‌احمر سيستان و بلوچستان بيايند. در چابهار آبگرفتگي‌هاي زيادي وجود دارد و به همين دليل ۲ فروند بالگرد فراخوان شده است اما هنوز شرايط پروازي مهياي آغاز عمليات امدادرساني هوايي نيست.

ارسال نظر