ماهواره پارس۱ از پايگاه فضايي وستوچني روسيه پرتاب شد

۱۴۰۲/۱۲/۱۲ - ۰۱:۲۵:۲۹
کد خبر: ۳۰۷۶۲۶

ماهواره سنجشي پارس۱ صبح پنجشنبه توسط پرتابگر روسي سايوز از پايگاه وستوچني در شرق اين كشور پرتاب شد. به گزارش پيوست، به گفته حسن سالاريه، رييس سازمان فضايي ايران، ماهواره پارس يك، ماهواره سنجش از دور است كه به سه محموله تصويربرداري تجهيز شده است: دوربين رنگي با دقت ۱۵ متر، دوربين مادون‌قرمز موج كوتاه با دقت ۱۵۰ متر و دوربين مادون قرمز حرارتي با دقت ۳۰۰ متر.

ماهواره سنجشي پارس۱ صبح پنجشنبه توسط پرتابگر روسي سايوز از پايگاه وستوچني در شرق اين كشور پرتاب شد. به گزارش پيوست، به گفته حسن سالاريه، رييس سازمان فضايي ايران، ماهواره پارس يك، ماهواره سنجش از دور است كه به سه محموله تصويربرداري تجهيز شده است: دوربين رنگي با دقت ۱۵ متر، دوربين مادون‌قرمز موج كوتاه با دقت ۱۵۰ متر و دوربين مادون قرمز حرارتي با دقت ۳۰۰ متر. به گفته رييس سازمان فضايي ايران، ماهواره پارس يك در داخل طراحي و ساخته شده است، هر چند كه به دلايل متعدد، كشورها در صنعت فضايي از ظرفيت‌هاي يكديگر استفاده مي‌كنند. سالاريه در اين رابطه توضيح داد: اينكه بگوييم تمام تجهيزات به كار رفته در توسعه يك صنعت، تجهيزاتش داخلي است ايده غلطي است. چون در طراحي و ساخت، علاوه بر مسائل فني، مسائل اقتصادي نيز مهم است. در ايران طي حدود ۲۰ سال گذشته اين صنعت در داخل توسعه يافته است هر چند كه استفاده از امكانات ديگر كشورها نيز امر رايجي در صنعت فضايي است. او ادامه داد: دليلي ندارد در برخي المان‌هاي اين صنعت وارد شويم زيرا توجيه اقتصادي ندارد. طراحي، ساخت و تست ماهواره‌هاي ما در داخل انجام مي‌شود و در موارد معدودي به خارج از كشور سپرده مي‌شود. او وعده داد در آينده نزديك به صادركننده صنعت فضايي تبديل خواهيم شد. حدود ۱۰۰ دقيقه طول مي‌كشد كه ماهواره پارس يك در مدار خود دور زمين حركت كند. فرايند تست در مدار اين ماهواره كه در مدار ۵۰۰ كيلومتري زمين قرار گرفته است ممكن است حدود ۲ ماه به طول بينجامد. آنطور كه سازمان فضايي اعلام كرده است اين ماهواره كاربردهايي در زمينه كشاورزي، جنگلداري و شناسايي آفات گياهي دارد.
رييس سازمان فضايي در مورد پايگاه فضايي در دست تاسيس چابهار نيز توضيح داد: با توسعه پايگاه چابهار در سال آينده، امكان رسيدن به مدارهاي خورشيد آهنگ و ارايه خدمات به كشورهاي ديگر فراهم مي‌شود. طبق گفته وي چشم‌انداز ده ساله كشور در صنعت فضايي، سرآمدي در توسعه فناوري فضايي بومي در منطقه و افزايش بهره‌مندي شهروندان، كسب‌وكارها و دولت از خدمات و فناوري‌هايي فضايي است. او به سوالي در مورد هزينه ساخت اين ماهواره پاسخ نداد و گفت: به ازاي هر كيلوگرم اين رقم‌ مشخص مي‌شود. اين عدد از ۸ هزار دلار تا ۲۰ هزار دلار متغير است. چون داده ما با طرف خارجي محرمانه است اجازه بدهيد از دادن اطلاعات دقيق‌تر خودداري كنم.

ارسال نظر