كليد تحول بورس چيست؟

۱۴۰۲/۱۲/۱۲ - ۰۱:۰۰:۴۸
کد خبر: ۳۰۷۶۱۲
كليد تحول بورس چيست؟

با توجه به اينكه بازار سهام نزديك به ۱۰ ماهي هست كه اصلاح زماني و قيمتي تجربه كرده است، در حال حاضر از نظر تكنيكال در موقعيتي ارزنده قرار دارد. هرچند هنوز سايه ريسك‌هاي سيستماتيك بر سر بازار وجود دارد، اما بسياري از نمادها موقعيت ارزنده‌اي دارند. به همين دليل نوسان گيرهاي فعلا دست به‌كار شده‌اند و برخي از گروه‌ها را با هيجان مثبت روبرو كرده‌اند اما اينكه در ادامه پول‌هاي داغ و بزرگ وارد بورس بشود يا نه به عوامل سياسي و اقتصادي مختلفي بستگي دارد.

با توجه به اينكه بازار سهام نزديك به ۱۰ ماهي هست كه اصلاح زماني و قيمتي تجربه كرده است، در حال حاضر از نظر تكنيكال در موقعيتي ارزنده قرار دارد. هرچند هنوز سايه ريسك‌هاي سيستماتيك بر سر بازار وجود دارد، اما بسياري از نمادها موقعيت ارزنده‌اي دارند. به همين دليل نوسان گيرهاي فعلا دست به‌كار شده‌اند و برخي از گروه‌ها را با هيجان مثبت روبرو كرده‌اند اما اينكه در ادامه پول‌هاي داغ و بزرگ وارد بورس بشود يا نه به عوامل سياسي و اقتصادي مختلفي بستگي دارد.

در حال حاضر برخي از فعالان بازار سهام معتقدند كه شاخص كل بورس از سطح حمايتي ۲ ميليون واحد پايين‌تر نمي‌آيد، به همين دليل به نظر مي‌رسد كه ريسك‌هاي بازار در حداقل ممكن قرار داشته باشد، اما اين به معناي اين نيست كه همه نمادهاي بازار قابليت رشد جهشي دارند، به همين دليل بايد وضعيت تكنيكالي و بنيادي هر يك از نمادها به صورت مجزا مورد بررسي قرار گيرد تا بتوانيم پرتفوي مناسبي براي سرمايه‌گذاري بچينيم.

يكي ديگر از عواملي كه باعث شده سرمايه‌گذاران براي انتخاب سهام مورد نظر خود به آن توجه مي‌كنند موضوع افزايش سرمايه شركت‌ها از محل سود انباشته، افزايش سرمايه از محل افزايش سرمايه است. در حال حاضر نمادهايي همچون اخابر، ذوب، وپارس، حكشتي، ‌هاي وب كه بزرگ‌ترين افزايش سرمايه‌ها را دارند به همين در اسفند ماه مورد توجه سهامداران قرار گرفته‌اند با تقاضاي بالايي روبرو شده‌اند.

 

محرك‌هاي بازار سهام

مازيار رزاقي در خصوص وضعيت و روند بورس تشريح كرد: سياست‌هاي پولي انقباضي دولت براي سال ۱۴۰۳ و افزايش نرخ بهره اسمي بانك‌ها تا ۳۰ درصد، اگر واقعاً پول از بازار بورس خارج نكرده باشد، بنا به تأثير رواني كه بر بازار داشته احتمالاً بازار را به حالت تريدينگ رنج و اغما ببرد.

وي افزود: پيش بيني بنده براي يكي دو هفته آينده با توجه به تحليل تكنيكال، بازاري نسبتاً سبز رنگ است اما بايد قدرت اين روند صعودي احتمالي براي هفته بعد مورد بررسي قرار گيرد تا ببينيم مي‌تواند تأثير نرخ بهره را ناديده بگيرد با خير.

رزاقي همچنين خبر احتمال آتش بس جنگ غزه در دوشنبه هفته بعد كه از جانب جو بايدن رييس‌جمهور امريكا اعلام شده است را محركي در جهت رشد بازار عنوان كرد. اين مدرس بازارهاي مالي با اشاره به اينكه پول كافي براي رشد خوب در بازار وجود ندارد، ابراز داشت: از طرفي سهام جاي بيشتري براي اصلاح ندارند و احتمالاً بازار مدتي در همين محدوده‌ها رنج باشد، استراتژي شخصي بنده در مقطع فعلي، نوسانگيري مي‌باشد البته اين كار نياز به تجربه و مهارت بالا دارد و به همه توصيه نمي‌شود.

 

نشانه‌هاي سيگنال خريد در معاملات سهام

مجوزهاي افزايش قيمت يكي از موثر براي ايجاد سيگنال خريد براي معاملات سهام محسوب مي‌شود كه بيشتر در ماه‌هاي نخست سال براي شركت‌ها صادر مي‌شود. بنابراين اين ظرفيت براي همه گروه‌هاي بورسي وجود دارد، اما به‌طور خاص نمادهاي گروه مواد غذايي بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرند.

سهام بسياري از شركت‌ها در اواخر سال شروع به رشد مي‌كنند. اين اتفاق در ميان معامله گران به عنوان يكي از ويژگي معامله‌گري در بورس با عنوان پيش خور كردن تورم سهام شركت‌ها مطرح است. به همين دليل نمادهاي گروه زراعت و غذايي در روزهاي اخير با تقاضاي بيشتري روبرو شده اند در واقع افزايش تقاضاي ناشي از تعطيلات نوروز و همچنين انتظارات تورمي باعث مي‌شود قبل از اينكه مجوز افزايش قيمت مواد غذايي توسط سازمان حمايت صادر شود رشد قيمت سهام شركت‌هاي غذايي در بورس كليد مي‌خورد. بنابراين سهام بسياري از شركت‌ها در اواخر سال شروع به رشد مي‌كنند. اين اتفاق در ميان معامله گران به عنوان يكي از ويژگي معامله‌گري در بورس با عنوان پيش خور كردن تورم سهام شركت‌ها مطرح است. به همين دليل نمادهاي گروه زراعت همچون زپارس، زماهان، تليسه و برخي نمادهاي مواد غذايي همچون غدانه، غگل و غويتا در هفته اخير برخي با تقاضاي بيشتري روبرو شدند.

همچنين گروه خودرويي در بازار سهام بيشترين ظرفيت براي رشد را دارند، زيرا خودروسازان دولتي به واسطه دارايي‌هايي كه دارند با تجديد ارزيابي مي‌توانند ضمن اينكه از مشموليت ماده ۱۴۱ خارج شوند معاملات جذابي را روي تابوي بورس ايجاد كنند. در سال‌هاي اخير همواره در زمان افزايش سرمايه نمادهاي خودروساز دو نماد خگستر و ورنا به عنوان شركت‌هاي سرمايه‌گذاري ايران خودرو و سايپا بيشترين جذابيت را پيدا مي‌كردند، چراكه اين دو شركت نه تنها از محل سرمايه‌گذاري‌هاي خارج از بازار خودرو سود مي‌برند سهام بيشتري از دو خودروساز دولتي را دارند به همين دليل با افزايش سرمايه در اين نمادها بازدهي بيشتري كسب مي‌كنند.

 

جزييات ظرفيت‌هاي كنوني بازار سهام

يكي ديگر از ظرفيت‌هاي كنوني بازار سهام جو رواني مثبتي است كه دولت مي‌تواند در زمان انتخابات مجلس شوراي اسلامي به بازار تزريق كند. روزهاي اخير نوسان گيرها به پيشواز رفته‌اند و با اين استدلال كه دولت براي افزايش مشاركت در انتخابات حداقل رشدي ۱۵ درصدي در شاخص بورس ايجاد مي‌كند، بنابراين از كف قيمت برخي نمادها را خريدند.

بازگشت شاخص كل بورس از اين محدوده خيلي عجيب نيست. همانطور كه برخي از فعالان بازار سهام به پي بر‌يي پايين بورس و همچنين افت ارزش دلاري بازار اشاره مي‌كنند. از طرف ديگر دولت در شرايط مشابه تكنيكال همواره تلاش كرده از طريق نمادهاي شاخص ساز رشد بورس را آغاز كند

با توجه به اينكه بازار سرمايه در ده ماه گذشته با افت بالايي روبرو شده است، به همين دليل بازگشت از اين محدوده خيلي عجيب نيست. همانطور كه برخي از فعالان بازار سهام به P/E پايين بورس و همچنين افت ارزش دلاري بازار اشاره مي‌كنند. از طرف ديگر دولت در شرايط مشابه تكنيكال همواره تلاش كرده از طريق نمادهاي شاخص ساز رشد بورس را آغاز كند. بنابراين در آستانه انتخابات همين اقدام را تكرار مي‌شود و نمادهاي بزرگ دولتي ليدر بازار مي‌شوند. همانطور كه در روزهاي اخير اين سوال مطرح شده كه هيجان در بورس انتخاباتي يا بنيادي است؟

با توجه به اينكه در شرايط كنوني نمادهايي مانند شستا، وبملت، فولاد، فملي، خودرو، سايپا، فارس بيشترين اثرگذاري را بر شاخص كل بورس دارند، به همين دليل افزايش حجم معاملات اين نمادها در روزهاي اخير مورد توجه سرمايه‌گذاران خواهد بود. البته هر كدام از اين نمادها در موقعيت تكنيكال خاصي قرار دارند، به همين دليل احتمال دارد روند متفاوتي را در پيش بگيرند.

با توجه به اخبار منتشر شده، بنظر ميرسد نسبت تورم واقعي ۱۱۰ درصدي، افزايش حقوق ۲۰ درصدي و ماليات ۵۰ درصدي با يكديگر ناترازي بودجه را به شكل واضح نشان مي‌دهد و خبر خوبي براي اقتصاد نيست. سلب اعتماد سرمايه‌گذاران خرد، كاهش فروش و سود‌سازي برخي شركت‌ها، پذيرش روز افزون صندوق‌ها به بازار و به دنبال آن ايجاد معاملات الگوريتمي و كاهش ارزش معاملات در بازار نيز در حال حاضر مانع از رشد بازار سرمايه شده است. بايد خبر تجديد ارزيابي دارايي شركت‌ها عملي شود و در كنار اخبار مثبت، دولت و حقوقي‌ها نيز از بازار حمايت كنند تا با افزايش گردش نقدينگي و ورود پول به بازار، از توليد و كسب و كار نيز حمايت شود. شرايط بنيادي اكثر شركت‌ها در وضعيت خوبي قرار دارد.

بايد خبر تجديد ارزيابي دارايي شركت‌ها عملي شود و در كنار اخبار مثبت، دولت و حقوقي‌ها نيز از بازار حمايت كنند تا با افزايش گردش نقدينگي و ورود پول به بازار، از توليد و كسب و كار نيز حمايت شود. شرايط بنيادي اكثر شركت‌ها در وضعيت خوبي قرار دارد. صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بيشترين ورود پول حقيقي را به مبلغ ۱۹۲ ميليارد تومان تجربه كردند كه نشان‌دهنده ادامه‌دار بودن تقاضا براي صندوق‌هاي طلا، زعفران و درآمد ثابت ميباشد. گروه اطلاعات و ارتباطات با نسبت قيمت به درآمد ۲.۸ كمترين p/e را در بازار دارند و گروه بانكي با مبلغ ۱۷۰ ميليارد تومان، بيشترين خروج پول هفتگي را تجربه كردند

با اخبار مثبت منتشر شده و شرايط بنيادي مناسب بازار بورس، مي‌توان به صعود بيشتر آن اميدوار بود؛ در صورتي كه صرفا اعداد و ارقام شاخص رشد نكند و صورت وضعيت پرتفوي سرمايه‌گذاران نيز مثبت و رضايت بخش باشد. تجديد ارزيابي دارايي‌ها و سود‌سازي شركت‌ها از عوامل مثبت براي رشد بازار سرمايه خواهد بود در عين حال جهت سرمايه‌گذاري در بازار بورس بايد تحليل و بررسي همه‌جانبه صورت گيرد تا در صورت مديريت سرمايه و كنترل احساسات كمترين ضرر را متحمل شد.

ارسال نظر