استخراج رمزارز با برق يارانه‌اي غيرقانوني است

۱۴۰۲/۱۲/۱۰ - ۰۱:۱۴:۱۶
کد خبر: ۳۰۷۵۱۸

استخراج رمزارزها با استفاده از تعرفه‌هاي برق يارانه‌اي اعم از تعرفه برق خانگي، صنعتي، كشاورزي و تجاري غيرقانوني است و در ايام اوج مصرف باعث افزايش احتمال خاموشي صنايع مي‌شود.

استخراج رمزارزها با استفاده از تعرفه‌هاي برق يارانه‌اي اعم از تعرفه برق خانگي، صنعتي، كشاورزي و تجاري غيرقانوني است و در ايام اوج مصرف باعث افزايش احتمال خاموشي صنايع مي‌شود.
به گزارش ايسنا، محمد خدادادي - مجري طرح اپراتور هوشمند انرژي - با بيان اين مطلب اظهار كرد: استخراج رمزارزها با استفاده از تعرفه‌هاي برق يارانه‌اي اعم از تعرفه برق خانگي، صنعتي، كشاورزي و تجاري غيرقانوني است و در ايام اوج مصرف باعث افزايش احتمال خاموشي صنايع مي‌شود و اين موضوع به تورم و بيكارشدن هم‌وطنان شاغل در صنايع مختلف دامن مي‌زند. وي ادامه داد: ماينرهاي غيرمجاز منجر به افت شاخص‌هاي كيفي برق شده و احتمال سوختن لوازم الكتريكي همسايگان را به‌شدت افزايش مي‌دهند.
علاوه بر اين، به دليل عدم رعايت مسائل ايمني، استفاده غيرمجاز از ماينرها بعضاً مي‌تواند منجر به ايجاد آتش‌سوزي‌هاي گسترده شود. او در ارتباط با مراكز قانوني استخراج رمزارز مطرح كرد: مراكز قانوني استخراج رمزارزها، مراكزي هستند كه از وزارت صمت جواز تأسيس و پروانه بهره‌برداري دريافت مي‌كنند، استاندارد اجباري ۲۲۸۰۰ درباره نصب برچسب انرژي بر روي هر ماينر را رعايت مي‌كنند، نسبت به ثبت مشخصات ماينرهاي خود در سامانه جامع تجارت و دريافت كد رهگيري يكتا براي هر ماينر اقدام مي‌كنند و از تعرفه‌هاي برق يارانه‌اي سوءاستفاده نمي‌كنند. وي افزود: اين مزارع مي‌توانند آزادانه نسبت به فعاليت خود اقدام كرده و در صورت استفاده از رمزارز حاصل از استخراج براي واردات ساير كالاها و خدمات از مشوق‌هاي قانوني نيز برخوردار خواهند شد.
همچنين در صورت تأمين برق از تابلوي سبز بورس انرژي، جريان برق آنها حتي در فصول گرم و سرد سال قطع نمي‌شود. طبق اعلام وزارت نيرو، خدادادي تبيين كرد: اما مزارعي كه يك يا چند مورد از موارد اعلام شده را رعايت نكنند، مطابق قانون با آنها برخورد شده و جرايم بسيار سنگيني از جمله ضبط ماينرها، اخذ هزينه برق تا ۱۰۰ برابر قيمت برق يارانه‌اي و حبس تعزيري براي متخلفين و مجرمين اعمال خواهد شد.
مجري طرح اپراتور هوشمند انرژي در پايان اظهار كرد: مزارع قانوني استخراج رمزارز با هر قدرت انشعاب، مي‌توانند نسبت به خريد برق از تابلوي سبز بورس انرژي اقدام كنند. در اين حالت، برق مورد نياز اين مزارع در تمامي ايام سال تامين شده و مشمول محدوديت‌هاي مديريت مصرف در ايام پيك گرما يا ايام سرد سال كه محدوديت در تامين گاز وجود دارد، نمي‌شوند. اين روش، به همراه روش استفاده از گاز فلر، پايدارترين و قابل اتكاترين شيوه براي تامين برق موردنياز جهت استخراج رمزارزها در كشور است.

ارسال نظر