واريز مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفند

۱۴۰۲/۱۲/۰۹ - ۰۰:۵۶:۰۴
کد خبر: ۳۰۷۳۹۹
واريز مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفند

احسان خاندوزي در ابتداي نشست خبري هفتگي با نمايندگان رسانه‌ها با بيان اينكه يكي از معضلات اقتصاد كشور قبل از دولت سيزدهم، رشدهاي اقتصادي منفي و ناپايدار بود، اظهار كرد: اين شرايط در حالي بود كه در كنارش وضعيت نگران‌كننده و بحراني متغيرهاي اسمي مانند رشد نقدينگي، رشد بدهي‌هاي دولت هم وجود داشت.

احسان خاندوزي در ابتداي نشست خبري هفتگي با نمايندگان رسانه‌ها با بيان اينكه يكي از معضلات اقتصاد كشور قبل از دولت سيزدهم، رشدهاي اقتصادي منفي و ناپايدار بود، اظهار كرد: اين شرايط در حالي بود كه در كنارش وضعيت نگران‌كننده و بحراني متغيرهاي اسمي مانند رشد نقدينگي، رشد بدهي‌هاي دولت هم وجود داشت. اقتصاد ايران در يك چرخه فرسايش و كلنگي شدن قرار گرفته بود؛ رشد سرمايه‌گذاري‌ها منفي بود و ناترازي بودجه موجب شده بود دولت وقت از هر ابزاري مانند نظام بانكي و بورس، بودجه خود را تامين كند. وي يادآور شد: از طرفي بانك‌هاي خصوصي به محلي براي تامين مالي سهامداران خود تبديل شده بودند و با خلق نقدينگي، از جيب مردم برمي‌داشتند و به جيب سهامداران اصلي مي‌ريختند. در چنان شرايطي دولت سيزدهم بايد تدابير مهمي در سه زمينه رفع ناترازي‌هاي بودجه، نظام بانكي و نجات اقتصاد از رشدهاي اقتصادي منفي و ناپايدار و همچنين مهار متغيرهاي اسمي مانند رشد نقدينگي و تورم را عملي مي‌كرد و تازه‌ترين آمار مراجع رسمي، بيانگر تداوم حركت اقتصاد كشور در مسير اصلاحي است.

 

رشد اقتصادي با نفت ۵.۱ درصد  و بدون نفت ۲.۵ درصد

سخنگوي اقتصادي دولت با بازخواني تازه‌ترين گزارش مركز آمار درباره وضعيت بخش حقيقي اقتصاد در پاييز امسال، گفت: رشد اقتصادي در پاييز امسال با ثبت عدد ۵.۱ درصد با نفت و ۲.۵ درصد بدون احتساب نفت، ادامه‌دهنده روند مثبت رشد در فصول گذشته بوده است. بررسي گروه‌هاي مختلف اقتصادي هم نشان مي‌دهد در گروه نفت رشد ۲۱.۸ درصدي ثبت شده كه اين رشد در ادامه رشد ۱۰.۷ درصدي سال گذشته است. رشد دو برابري امسال نشان مي‌دهد دولت با وجود تحريم‌ها توانسته در حوزه نفتي و صادرات محصولات آن ركوردشكني كند. خاندوزي ادامه داد: پاييز امسال بخش صنعت رشد ۱.۳ درصدي داشته كه استمرار رشد مثبت ۷.۲ درصدي سال گذشته است. در بخش ساختمان نيز با وجود دو فصل داراي رشد مثبت، در پاييز نيز اين بخش رشد مثبت ۰.۴ درصدي داشته است كه در پاييز سال گذشته منفي ۴.۶ درصد بود.

 

فقط كشاورزي رشد منفي داشته است

وزير اقتصاد يادآور شد: متاسفانه در بخش كشاورزي اما به دليل خشكسالي‌ها همچنان شاهد رشد منفي هستيم. وي با تاكيد بر اينكه در بخش خدمات رشد ۴.۶ درصدي در پاييز را شاهد بوديم، يادآور شد: اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان از تكرار همين رقم دارد. خاندوزي با بيان اينكه در ۹ ماهه امسال رشد اقتصادي با نفت مثبت ۶.۶۸ و بدون نفت چهار درصد بود، اظهار كرد: از سال ۱۳۹۶ تاكنون در مدت زمان مشابه، رقمي بالاتر از شش درصد و سال‌هاي اخير را تجربه مي‌كنيم كه دومين ركوردشكني دولت سيزدهم در رشد اقتصادي مثبت شش از سال ۱۳۹۶ به بعد است. وزير اقتصاد با اشاره به آمار تشكيل سرمايه ثابت در پاييز امسال، اظهار كرد: گزارش مركز آمار از روند رو به رشد و پايدار در اين بخش حكايت دارد. نرخ تشكيل سرمايه ثابت ناخالص در پاييز امسال به ۳.۴ درصد رسيده است. در بخش سرمايه‌گذاري در ماشين‌آلات نيز روند رشد مثبت فصول گذشته ادامه يافته و عدد ۶.۲ درصد را در پاييز ثبت كرده است.

 

تا پايان سال هزار صورت مالي ديگر

منتشر مي‌شود

سخنگوي‌ اقتصادي دولت در ‌پاسخ به پرسشي درباره تعداد شركت‌هاي تحت كنترل دولت، گفت: تعداد كل شركت‌هاي تحت كنترل دولت با توجه به صورت‌هاي مالي حسابرسي شده سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۴۰ شركت است كه از اين تعداد ۳۴۰ شركت دولتي هستند. علاوه بر انتشار صورت‌هاي مالي در سال گذشته، از ابتداي امسال تاكنون هزار صورت مالي شركت‌هاي دولتي منتشر شده و تا پايان اسفند نيز هزار فقره صورت مالي ديگر هم منتشر خواهد شد.

وزير اقتصاد ادامه داد: از ۱۹۴۰ شركتي كه تحت مديريت دولت يا نهادهاي عمومي مرتبط با دولت هستند و صورت‌هاي مالي آنها براي ۱۴۰۱ شفاف احصا شده است، ۳۴۰ شركت كاملا دولتي هستند و مابقي بر اساس قانون محاسبات دولتي نيستند اما دولت در آنها سهمي دارد كه نتايج مديريتي دارد.

خاندوزي يادآور شد: از اين ۱۹۴۰ شركت، ۲۴۰ شركت در وزارت نفت ۱۷۵ شركت در وزارت نيرو، ۲۸۴ شركت زيرمجموعه وزارت صمت و ۲۱ شركت زيرمجموعه راه و شهرسازي هستند. همچنين ۱۵ شركت به وزارت بهداشت، ۵۰ شركت به وزارت آموزش پرورش، ۱۹ شركت به وزارت جهاد كشاورزي، ۱۶۷ شركت وزارت دفاع، ۱۵۷ شركت تابعه وزارت تعاون، ۱۷ شركت تابعه ارشاد، ۵۸ شركت تابعه ميراث، ۶۲ شركت ورزش و جوانان و ۱۴ شركت تابعه وزارت اقتصاد محسوب مي‌شوند.

وي ادامه داد: ۴۲۶ شركت نيز تابعه بانك‌هاي دولتي و ۲۸ شركت هم تابعه سازمان‌هاي منطقه آزاد هستند كه تا پايان اسفند صورت مالي‌شان در سامانه كدال قرار مي‌گيرد.

 

تصميم بر افزايش نرخ بهره بانكي نداريم

سخنگوي اقتصادي دولت در پاسخ به پرسشي درباره دلايل صدور گواهي سپرده ۳۰ درصدي، گفت: ستاد اقتصادي دولت مجوزي را به بانك مركزي براي تامين مالي پروژه‌هاي خاص با سود حداكثر ۳۰ درصد ارايه كرد. هدف بانك مركزي از ارايه اين گواهي، جمع‌آوري بخش سيال نقدينگي بود و براي استمرار انتشار اين گواهي بحث‌هاي كارشناسي در ستاد اقتصادي دولت جريان دارد. هيچ تصميمي هم براي افزايش نرخ بهره خارج از گواهي خاص وجود ندارد.

 

ادامه روند كاهشي تورم در بهمن ماه

وي با تاكيد بر اينكه دولت به تداوم روند كاهنده تورم اهتمام دارد، اظهار كرد: تازه‌ترين آمار از وضعيت بخش اسمي نيز اميدبخش و نشان‌دهنده حركت اقتصاد در مسير سياست‌هاي اصلاحي دولت سيزدهم است. روند كاهشي تورم در بهمن ماه امسال ادامه پيدا كرده و تورم نقطه به نقطه در پايان بهمن ماه با كاهش ۲.۷ واحد درصدي به ۳۵.۸ درصد رسيده است. تورم نقطه به نقطه در بهمن ماه امسال نسبت به فروردين امسال (۵۵.۵درصد) ۱۹.۷ واحد درصد كاهش را نشان مي‌دهد.

خاندوزي يادآور شد: البته اين اعداد از نظر دولت همچنان مورد قبول نيست و بايد با همت تمامي بخش‌ها روند كاهنده تورم را در سال ۱۴۰۳ دنبال كنيم. به گونه‌اي كه بهبود وضعيت تورم تاثير خود را در سفره مردم نشان دهد.

 

۴۲ ميليون نفر

از طرح كالابرگ فجرانه استفاده كردند

خاندوزي به سه اقدام عملي دولت در حوزه تامين امنيت غذايي خانوارهاي ايران در آستانه سال نو و ماه رمضان اشاره كرد و گفت: طرح فجرانه كالابرگ يكي از اين اقدامات بوده است كه با استقبال خوبي نيز مواجه شد؛ بيش از ۱۴ ميليون خانوار كه شامل ۴۲ ميليون نفر مي‌شود از طرح كالابرگ فجرانه استفاده كردند و در اين مدت ۳۸ هزار ميليارد تومان از طريق فروشگاه‌هاي مدنظر و اقلام مورد نظرخريد شده است.

وزير اقتصاد با اشاره به اجراي طرح ملي يسنا به عنوان دومين اقدام دولت در اين زمينه، افزود: در اين طرح كه با همكاري وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي انجام مي‌شود، براي مادران داراي كودك زير دو سال ۴۰۰ هزار تومان يارانه اختصاص يافته است. همچنين در گام سوم طرح امنيت غذايي كودكان زير پنج سال دهك‌هاي يك تا پنج معادل يك ميليون تومان و براي دهك‌هاي پنج تا هفت نيز ۶۰۰ هزار تومان اختصاص يافته است.

وي با تاكيد بر اينكه همه تلاش ما اين است آغاز سال نو با وفور كالاهاي مورد نياز و قيمت‌هاي مناسب و در دسترس مردم باشد، اظهار كرد: اميدواريم كه طبق برنامه‌ريزي‌هاي انجام‌شده براي تامين و كنترل قيمت‌هاي موردنظر پيش رويم.

 

اقدامات براي رونق بازار سرمايه

خاندوزي در پاسخ به پرسشي درباره رونق بازار سرمايه، تاكيد كرد: در چشم‌انداز ماه‌هاي پيش‌رو، در محور اول اصلاح دستورالعمل قيمت‌گذاري فرآورده‌هاي پالايشي در دستور كار است كه جلسات متعددي هم برگزار شده و نتايح آن اطلاع‌رساني مي‌شود.

وي افزود: در گام دوم نظارت بر كسب‌وكارهاي غيررسمي و فرارهاي مالياتي در بازارهاي خارج از بورس است. اصلاح نرخ ارز در همين مسير بود كه محصولات پتروشيمي را از بورس كالا ارزان و با نرخ آزاد مي‌خريدند كه بعد از اصلاحيه نرخ تسعير ارز، اين روند اصلاح شد. براي آينده هم تلاش دولت اين است پيش‌بيني‌پذيري صنايع امكان‌پذير باشد. وزير اقتصاد ادامه داد: مرحله سوم هم افزايش سازگاري منافع مالي شركت‌هاست. براي بودجه ۱۴۰۳ هم از ظرفيت.هاي اين بودجه و صندوق توسعه ملي استفاده مي‌شود.

خاندوزي با بيان اينكه دولت در سال‌ ۱۴۰۱ براي پرداخت به موقع سود سهام عدالت تلاش كرده است، گفت: همواره تلاش كرديم كه سود سهام عدالت را زودتر از دولت‌هاي قبل پرداخت كنيم و ان شاءالله مرحله دوم سود سهام عدالت تا ۲۵ اسفندماه پرداخت مي‌شود.

 

اصلاح عوارض صادراتي احتمالا فردا

اعلام مي‌شود

سخنگوي اقتصادي دولت در پاسخ به پرسشي درباره ثبات در تصميم‌گيري‌ها و تأثير آن بر بازار سرمايه اظهار كرد: ثبات چشم‌اندازهاي سياست‌هاي اقتصادي براي سرمايه‌گذاران و به ويژه صنايع بورسي حائز اهميت است؛ دولت در مصوبه‌اي كه امسال براي خوراك پتروشيمي.ها داشت خود را تا چند سال آينده محدود كرد تا براي فعالان اقتصادي پيش‌بيني‌پذير شود؛ مصوبات و بودجه‌هاي سنواتي در حوزه عوارض صادرات مواد خام و نيمه‌خام متأسفانه مستمرا در مقام تغيير بود اما امسال در ۱۴۰۲ تلاش كرديم عوارض صادراتي اصلاح شود. اين طرح به دولت رفته و اميدواريم فردا نتيجه مصوبه دولت در اين زمينه را اعلام كنم. خاندوزي در بخش ديگري از اين نشست خبري يادآور شد: از ارديبهشت امسال كه بسته مشترك سازمان برنامه وزارت اقتصاد و بانك مركزي در موضوع مهار تورم تصويب و ابلاغ شد، تمام تلاش تيم اقتصادي دولت اين بود كه جزييات اين بسته اجرا شود. در زمينه تورم كه در فروردين ۵۵ درصد بود به ۳۵.۸ درصد كاهش حركت كرديم. اگرچه براي دولت مطلوب نيست اما نشان‌دهنده كاهش مستمر تورم بوده است

 

تلاش براي حداقل كردن اثرات تغيير

رييس‌جمهور امريكا بر اقتصاد ايران

سخنگوي اقتصادي دولت در پاسخ به پرسشي درباره آينده اقتصادي ايران پس از انتخابات رياست‌جمهوري آتي امريكا، گفت: در دولت سيزدهم همواره بر اصلاحات اقتصاد ايران از داخل تاكيد كرده‌ايم و تمام همت و تلاش خود را به كار بسته‌ايم كه اثرات تغيير رييس‌جمهور در گوشه‌اي ديگر از دنيا را بر اقتصاد ايران به حداقل برسانيم خاندوزي افزود: هدف ما اين است كه تاثير سوء مديريت‌ها را بر اقتصاد ايران كاهش دهيم و از بي‌عملي در مواجهه با چالش‌هاي اقتصادي بين‌المللي پرهيز و وارد حوزه حل و فصل چالش‌ها با استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي شويم.

وي با بيان اينكه دولت منكر تاثير معادلات بين‌الملل بر حوزه اقتصاد ملي نيست، گفت: مسير تعاملات خارجي و ديپلماسي اقتصادي در حوزه تجارت و سرمايه‌گذاري محدود به يك مذاكره و يك دولت نيست و ايده اصلي دولت جايابي براي ايران در نظم نوين جهاني است كه در اين نظم ايران با كشورهاي همسايه و همسو و پيمان‌هاي منطقه‌اي بزرگ در منطقه و جهان مناسبات جديدي را برقرار كند.

خاندوزي با تاكيد بر اينكه تلاش دولت در حوزه ديپلماسي اقتصادي در عمل نشان داده شده است، ادامه داد: شرط توفيق در مذاكرات خارجي، مذاكره در شرايط اقتصادي قوي است؛ اگر در موضع ضعف و استيصال باشيم حتما نمي‌توانيم امتيازاتي كه در تراز ملت ماست را از مذاكره‌كنندگان ديگر طلب كنيم.

ارسال نظر