نفت در سراشيبي كاهش قيمت افتاد

۱۴۰۲/۱۲/۰۸ - ۰۰:۳۳:۰۹
کد خبر: ۳۰۷۳۲۲

قيمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسيا در پي رشد ارزش دلار و نگراني‌ها نسبت به تاخير در كاهش نرخ بهره امريكا، كاهش يافت و به روند كاهشي معاملات روز جمعه ادامه داد.

قيمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار آسيا در پي رشد ارزش دلار و نگراني‌ها نسبت به تاخير در كاهش نرخ بهره امريكا، كاهش يافت و به روند كاهشي معاملات روز جمعه ادامه داد.
بهاي معاملات نفت برنت با ۳۵ سنت معادل ۰.۴ درصد كاهش، به ۸۱ دلار و ۲۷ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با ۳۵ سنت معادل ۰.۵ درصد كاهش، به ۷۶ دلار و ۱۴ سنت در هر بشكه رسيد. رشد دلار امريكا باعث شد معاملات نفت براي خريداران غيرامريكايي گران‌تر شده و تقاضاي آنها كمتر شود.
هفته گذشته تحت تاثير نشانه‌هاي به تاخير افتادن آغاز كاهش نرخ بهره امريكا به مدت دو ماه به دليل اوج‌گيري تورم، نفت برنت حدود ۲ درصد و شاخص نفت امريكا بيش از ۳ درصد كاهش يافت.
تينا تِنگ، تحليلگر مستقل مستقر در اوكلند، گفت: به نظر مي‌رسد پس از اينكه بازار هفته گذشته با هدايت انويديا صعود كرد، ريسك‌پذيري فروكش كرده است، زيرا انتظارات براي نرخ‌هاي بالاتر به مدت طولاني‌تر، دلار امريكا را صعودي كرد و قيمت كالاها را تحت فشار قرار داد.
قيمت نفت از نوامبر در محدوده بين ۷۰ تا ۹۰ دلار در هر بشكه معامله شده، زيرا با وجود مناقشات ژئوپليتيكي، عرضه رو به رشد امريكا و نگراني‌ها نسبت به تقاضاي ضعيف در چين، كاهش عرضه اوپك پلاس را جبران كرده است.
تحليلگران گروه بانكي ANZ در يادداشتي نوشتند: قيمت نفت به دليل عدم وجود عوامل جديد تاثيرگذار، كاهش يافت. نفت بين عوامل صعودي مانند توليد كمتر اوپك و افزايش ريسك‌هاي ژئوپليتيكي و نگراني‌ها نسبت به تقاضاي ضعيف در چين، گرفتار شده است.
تحليلگران گلدمن ساكس در يادداشتي نوشتند: نرخ اضافي مربوط به ريسك ژئوپليتيكي ناشي از حوادث امنيتي در درياي سرخ، در حد متوسط باقي مانده و نفت برنت را تنها ۲ دلار در هر بشكه افزايش داده است.
با اين حال، اين بانك امريكا، پيش‌بيني خود از اوج قيمت تابستاني نفت را از ۸۵ دلار، به ۸۷ دلار در هر بشكه بالا برد زيرا اختلالات درياي سرخ، باعث برداشت بيش از حد انتظار ذخاير كشورهاي عضو سازمان همكاري و توسعه اقتصادي شده است.
تحليلگران گلدمن ساكس همچنان انتظار دارند تقاضا براي نفت در سال ۲۰۲۴، به ميزان ۱.۵ ميليون بشكه در روز رشد كند، اما پيش‌بيني خود از تقاضاي چين را كاهش داده و در عين حال، رشد تقاضاي امريكا و هند را بالا بردند. اين تحليلگران افزودند: رشد قوي عرضه غيراوپك، احتمالا همگام با رشد تقاضاي جهاني است.
در حالي كه جنگ غزه ادامه دارد، جيك ساليوان، مشاور امنيت ملي كاخ سفيد، روز يكشنبه به شبكه سي‌ان‌ان گفت: مذاكره‌كنندگان امريكا، مصر، قطر و رژيم صهيونيستي در جريان مذاكرات در پاريس، روي موارد اساسي معامله گروگان‌ها توافق كردند اما هنوز در حال مذاكره هستند. بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي گفت: هنوز مشخص نيست كه آيا توافقي محقق خواهد شد يا خير.
قطر با وجود كاهش شديد اخير قيمت‌هاي جهاني، توليد گاز طبيعي مايع را افزايش خواهد داد كه به منابع جهاني انرژي اضافه مي‌كند.
بر اساس گزارش رويترز، تحليلگران گروه بانكي ANZ پيش‌بيني كردند ذخاير نفت ممكن است در هفته‌هاي آينده، رو به كاهش بگذارد زيرا فصل تعميرات و نگهداري پالايشگاه‌ها به پايان مي‌رسد و اين امر مي‌تواند تا حدودي از قيمت‌ها حمايت كند.

ارسال نظر