سفير ايران:

صادرات به روسيه در سال ۲۰۲۳ از دو ميليارد دلار فراتر رفت

۱۴۰۲/۱۲/۰۸ - ۰۰:۳۱:۳۶
کد خبر: ۳۰۷۳۲۰
صادرات به روسيه در سال ۲۰۲۳ از دو ميليارد دلار فراتر رفت

سفير جمهوري اسلامي ايران در مسكو گفت: بنا بر آخرين آمار دريافتي، صادرات محصولات ايراني به روسيه به بيش از دو ميليارد دلار در سال ۲۰۲۳ ميلادي رسيد كه افزايش قابل توجهي را نسبت به سال‌هاي قبل نشان مي‌دهد.

سفير جمهوري اسلامي ايران در مسكو گفت: بنا بر آخرين آمار دريافتي، صادرات محصولات ايراني به روسيه به بيش از دو ميليارد دلار در سال ۲۰۲۳ ميلادي رسيد كه افزايش قابل توجهي را نسبت به سال‌هاي قبل نشان مي‌دهد.
كاظم جلالي اين سخنان را در گفت‌وگو با ايرنا و در آستانه نشست‌ كميته‌هاي تخصصي هفدهمين كميسيون دايمي همكاري‌هاي اقتصادي و بازرگاني جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه بيان كرد؛ نشستي كه قرار است امروز و فردا (دوشنبه و سه‌شنبه هفتم و هشتم اسفندماه ۱۴۰۲) برگزار شود و پيشنهادهاي اين كميته‌ها روز چهارشنبه نهم اسفندماه به نشست روسا و اعضاي كميسيون مشترك دو كشور ارايه شود. وي با بيان اينكه مستندات آمار اعلامي صادرات بيش از دو ميليارد دلاري، اعلام شفاهي مسوولان گمرك روسيه است، گفت: اختلاف آماري بين گمركات ايران و روسيه در صادرات محصولات ايراني وجود دارد كه دلايل فني دارد، البته هنوز روس‌ها آمار رسمي و نهايي سال ۲۰۲۳ را اعلام نكرده‌اند اما بنا بر گفت‌وگوهايي كه با مسوولان روس داشته‌ايم، ميزان صادرات ما افزايش قابل توجهي داشته است. سفير ايران در مسكو گفت: آمار واقعي صادرات محصولات ايراني به روسيه مي‌تواند از اين رقم هم بيشتر باشد چرا كه بخشي از محصولات ايراني از طريق كشورهاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا مانند قزاقستان به روسيه وارد مي‌شود. جلالي همچنين گفت: در سال ۲۰۲۳ ميلادي، صادرات محصولات روسيه به ايران نسبت به سال قبل كاهش يافت كه اين كاهش به علت آن بود كه وضعيت توليد گندم در ايران خوب بود، از اين رو، ميزان كمتري گندم از روسيه خريداري كرديم و به همين دليل، رقم صادرات اين كشور به كشور ما كاهش يافت. سفير ايران در روسيه در ادامه امضاي موافقت‌نامه تجارت آزاد جمهوري اسلامي ايران و پنج كشور عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا را موفقيتي بزرگ توصيف كرد و گفت: در اين راستا، دولت، پيگيري‌ها و مذاكراتي را در دو سال گذشته انجام داد و در نهايت، دي‌ماه ۱۴۰۲ اين توافقنامه در سن‌پترزبورگ به امضاي وزير صمت ايران و مقامات كشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا رسيد. وي اظهار داشت: پس از امضاي اين موافقت‌نامه، منتظر هستيم كه دولت‌هاي هر ۶ كشور (ايران و پنج كشور عضو اتحاديه اوراسيا: روسيه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقيزستان)، آن را به شكل لايحه به پارلمان‌ها ارايه كنند تا پس از تصويب در مجالس، لازم الاجرا شود.
جلالي با بيان‌اينكه تعرفه گمركي افزون بر ۹۰ درصد كالاها در مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اوراسيا با اجرايي شدن اين موافقت‌نامه، صفر خواهد شد، گفت: ‌انتظار بر اين است كه اين موافقت‌نامه هر چه سريع‌تر به تصويب مجالس كشورهاي طرف قرارداد برسد، چرا كه در رشد مبادلات تجاري نقش مهمي خواهد داشت. وي با اشاره رهنمودهاي مقام معظم رهبري در سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، تحقق هدف اقتصاد درون‌زاي برون‌گرا را در توسعه صادرات دانست و ابراز اميدواري كرد كه با اجرايي شدن توافقنامه تجارت آزاد با اتحاديه اوراسيا، صادرات محصولات ايراني به كشورهاي عضو اين اتحاديه ارتقاي چشمگيري داشته باشد كه قطعا بخشي از اين رشد مبادلات در ارتباط با كشور روسيه خواهد بود. مقامات ارشد جمهوري اسلامي ايران و كشورهاي عضو اتحاديه اوراسيا شامل بلاروس، قزاقستان، قرقيزستان، روسيه و ارمنستان روز دوشنبه چهارم دي‌ماه ۱۴۰۲ در آييني در سن‌پترزبورگ موافقت‌نامه تجارت آزاد امضا كردند. جزييات بيشتر درباره اين موافقت‌نامه را اينجا بخوانيد. سخنان اخير الكساندر نواك معاون نخست‌وزير روسيه و رييس طرف روسي كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي با ايران مبني بر اينكه روسيه و ايران تقريبا به‌طور كامل از ارزهاي ملي و سيستم‌هاي بانكي خود در تجارت دوجانبه استفاده مي‌كنند، موضوع پرسش ديگر خبرنگار ايرنا از سفير ايران در مسكو بود. جلالي در پاسخ گفت: تمام تلاش مسوولان دو كشور بر روي اين امر متمركز است كه ما از ارزهاي ملي در مبادلات استفاده كنيم و مبادلات بر اساس روبل و ريال باشد. وي ادامه داد: تمام تلاش‌هاي تهران- مسكو در حوزه پولي و بانكي بر اين است كه حجم مبادلات بر اساس ارزهاي ملي افزايش يابد و اين موضوع، رويكرد جدي دو كشور است. سفير ايران در روسيه خاطرنشان كرد: همكاري‌هاي پولي و بانكي در حال گسترش است و توافقات خوبي در سفر اخير آقاي فرزين، رييس كل بانك مركزي به مسكو و ديدار وي با مقامات بانك مركزي روسيه شكل گرفت كه با اجرايي شدن اين توافقات، بسياري ازموانع پولي و بانكي برداشته مي‌شود. جلالي ابراز اميدواري كرد كه مبادلات پولي و بانكي تهران - مسكو در سال ۱۴۰۳ به صورت روان‌تر انجام شود.
وي يادآور شد: مهم‌ترين مقوله‌اي كه در ارتقاي پايدار تجارت داريم، مساله تسويه حساب‌ها است و اصولاً تجارت بر اساس يك تسويه حساب شفاف مي‌تواند شكل گيرد و اينكه تجار بتوانند ارتباطات خود را بهتر برقرار كنند؛ اين همان موضوعي است كه نظامات بانكي دو كشور در حال فراهم كردن بسترهاي آن است. در ادامه اين گفت‌وگو با اشاره به ايجاد يك خط اعتباري در بانك نخست كشور روسيه براي حمايت از صادرات محصولات اين كشور به ايران، امكان اقدام مشابه براي حمايت از محصولات ايراني را جويا شد. سفير ايران در پاسخ گفت: بله، اين گرايش در مجموعه مقامات كشور وجود دارد كه اين اتفاق بيفتد؛ عملا بايد به صادركنندگان كشور كمك كنيم.
وي با اشاره به جلسات خود با توليدكنندگان و صادركنندگان ايراني كه به منظور شركت در نمايشگاه‌هاي كشور روسيه به مسكو سفر مي‌كنند، گفت: آنها علاقه‌مند به فعاليت در بازار روسيه هستند، از طرفي، همگي درك كرده‌اند كه بازار روسيه، بازار بسيار بزرگي است و از سوي ديگر، ايران هم با توجه به بهره‌مندي از زيرساخت‌ها و توانمندي‌هاي بسيار خوب، مي‌تواند سهم مناسبي را از بازار روسيه به خود اختصاص دهد.
جلالي با اشاره به تلاش‌ها براي حل مشكلات در حوزه ترانزيت، لجستيك، پولي و بانكي، گمركي و حوزه شناخت با هدف توسعه مناسبات ايران و روسيه گفت: معتقد هستم كه ما نيز بايد براي صادركنندگان ايراني تسهيلاتي همچون خط اعتباري را ايجاد كنيم تا آنها به صادرات كالاهاي خود به روسيه تشويق شوند. دي‌ماه ۱۴۰۲ رييس كل بانك مركزي به دعوت همتاي روس خود براي افزايش همكاري‌هاي پولي و بانكي با اين كشور و همچنين تقويت مناسبات در چارچوب توافقنامه تجارت آزاد ميان ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا به مسكو سفر كرد كه در اين سفر جلسه‌اي ميان مديران بانكي ازبر بانك روسيه و بانك ملي ايران برگزار شد كه طي آن، مديران اين بانك‌ها گشايش خط اعتباري ۶.۵ ميليارد روبلي ميان ايران و روسيه را مورد تاكيد قرار دادند. اين خط اعتباري قرار است از طريق ازبر بانك روسيه و بانك ملي ايران جهت تامين مالي واردات كالاهاي اساسي و مورد نياز كشورمان انجام شود. خط اعتباري ۶.۵ ميليارد روبلي، پيرو توافقات و قراردادهاي منعقد شده كارگزاري ميان دو بانك به صورت حداقلي و به عنوان شروع عمليات بانكي است. به گفته وي، جواد اوجي وزير نفت جمهوري اسلامي ايران و الكساندر نواك معاون نخست‌وزير روسيه، روساي كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي دو كشور، اين جلسات را مديريت خواهند كرد. جلالي گفت: سازمان‌هاي مرتبط هر دو كشور در موضوعات مورد بررسي در نشست‌هاي اين كميسيون، طي چندماه گذشته كار تخصصي، گفت‌وگو و مذاكره داشته‌اند و در نهايت، در روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه (هفتم و هشتم اسفندماه ۱۴۰۲)، جلسات كميته‌ها تشكيل و تصميمات نهايي اتخاذ مي‌شود و در نهايت، پيشنهادهاي كميته‌ها به روسا و اعضاي كميسيون مشترك ارايه خواهد شد. وي ادامه داد: هيات روسي، هيات بزرگي متشكل از حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ نفر از مديران و كارشناسان مجموعه وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌هاي دولتي و نيز نهادهايي از بخش خصوصي روسيه است كه به همين منظور به تهران سفر خواهند كرد. جزييات بيشتر را اينجا بخوانيد.
شانزدهمين كميسيون دايمي همكاري‌هاي اقتصادي و بازرگاني جمهوري اسلامي ايران و فدراسيون روسيه سال ۱۴۰۱ به ميزباني طرف روس در گروزني مركز جمهوري چچن روسيه برگزار شده بود.

ارسال نظر