«تعادل» گزارش مي‌دهد

تضاد رنگ‌ها در بورس

۱۴۰۲/۱۲/۰۷ - ۰۲:۴۲:۵۲
کد خبر: ۳۰۷۲۴۲
تضاد رنگ‌ها در بورس

بررسي اعداد و ارقام طي هفته‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه بورس تهران در اين مدت شاهد خروج نقدينگي حقيقي از چرخه معاملات بوده است و نتوانسته شرايط و روزهاي خوش را پشت سر بگذارد و چيزي جز زيان براي سهامداران به جاي نگذاشت.

بررسي اعداد و ارقام طي هفته‌هاي اخير نشان مي‌دهد كه بورس تهران در اين مدت شاهد خروج نقدينگي حقيقي از چرخه معاملات بوده است و نتوانسته شرايط و روزهاي خوش را پشت سر بگذارد و چيزي جز زيان براي سهامداران به جاي نگذاشت. بازار سرمايه از ارديبهشت ماه تا به امروز روند مثبت با دوامي نداشته و هر روز قرمزي بيشتري را نسبت به گذشته ثبت كرده است؛ اين درحالي رخ مي‌دهد كه پيش از دخالت‌ها و دستكاري‌ها بورس يك بازار مقاوم در برابر تورم بود و به نوعي سدي محكم در برابر تورم به حساب مي‌آمد و اكنون حتي نمي‌تواند زيان‌هاي سنگين را روي سرمايه سهامداران جبران كند چه برسد به سود روي سرمايه! بازار سهام تمايل به ريزش بيشتر ندارد؛ اما همچنان در محدوده متعادل رو به منفي معامله مي‌شود و با توجه به شرايط انتهاي سال تسويه‌ برخي از افراد در بازار به نظر مي‌رسد كه منفي‌هاي هرچند خرد را در بازار شاهد باشيم ولي بازار همان روند خود را ادامه خواهد داد. زمان چنداني تا پايان سال باقي نمانده و به نظر نمي‌رسد كه روزهاي تالار شيشه‌اي در اين مدت سبزپوش شود و احتمالا همان قرمز كمرنگ به بازار غالب باشد. هابيل خاوري، كارشناس بازار سرمايه نوشت: « در برهه زماني فعلي بازار ديگر رمق و تمايلي به افت بيشتر را ندارد و اصلاً ديگر ناي ريزش بيش از اين را ندارد به نحوي كه كاهش شديد ارزش معاملات خرد در ماه‌هاي اخير خود گواه اين موضوع است؛ اما از آن سو انگيزه‌ها و اخباري هم براي رشد به بازار نمي‌رسد. بي‌خبري اينجاي كار شايد حكم خوبي را براي بازار نداشته باشد. در چنين شرايطي و با توجه به كارنامه و وضعيت دولت، اميدواري به بازار بيشتر يك جو رواني است كه مي‌تواند حاصل شود. اينكه بازار در اسفند هميشه خوب بوده يا در نقطه خوبي قرار دارد، اميدواري‌هايي‌ است كه بورسي‌ها به خود مي‌دهند ولي رفتار و تصميمات دولت مي‌تواند آن را بشكند كه تاكنون هم اين طور بوده است. بازار بايد اخبار مثبتي را دريافت كند در غير اين‌صورت از روي حرف نمي‌توان به اسفند بي‌رحم كه شديدترين فروش‌هاي حقوقي‌ها و زماني براي تسويه اعتباري برخي كارگزاري‌هاست دلخوش بود. در اين روز‌ها در سه حوزه سهامداران بايد اخبار را دنبال كنند كه در دو حوزه رسيدن اخبار مثبت واجب و در يكي ديگر نرسيدن واجب است. در حوزه تحولات سياسي نرسيدن اخبار تحول مهمي است يعني هرچه اخبار كمتري برسد و اوضاع آرام‌تر و ساكت‌تر باشد وضعيت بازار بهتر است و در تحولات اقتصادي و كدالي هرچه اخبار بيشتري برسد (البته از جنس مثبت)، اميدواري به بازار بيشتر مي‌شود. براي پول آن هم در بازار سرمايه انگيزه‌ها مهم هستند، در مقطعي تجديد ارزيابي انگيزه رشد بازار شد؛ در حال حاضر اگر خبر مثبتي به بازار نرسد و از طرف ديگر اخبار منفي كه مدام از سوي دولت توليد مي‌شود جايي يقه بازار را مي‌گيرد. در سوي ديگر فشار فروش حقوقي‌ها براي شناسايي سود و همچنين تسويه اعتباري برخي كارگزاري‌ها و سختگيري سيستم بانكي در اعتباردهي آخر سال نفس بازار را مي‌گيرد. »

 

بازار از نگاه معاملات

طي معاملات اولين روز كاري هفته يعني شنبه شاخص كل بورس تهران 4 هزار و 847 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 65 هزار و 971 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با كاهش 3 هزار و 786 واحدي در رقم 723 هزار و 154 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 145 واحدي به رقم 24 هزار و 639 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با ريزش هزار و 281 واحد به سطح 134 هزار و 354 واحد رسيد.

روز شنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي چهاردهمين روز معاملاتي متوالي منفي شد و 266 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 32 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهاي وبملت، خگستر، خساپا و حكشتي بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي ذوب، آردينه، حشكوه، وصنعت و قيستو تعلق داشت. روز شنبه خودرو، شستا و اخابر نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي ذوب، سدشت و وبصادر از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي بپاس، آريا و هرمز بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي ماديرا، تماوند و ودي بيشترين اثر افزايشي را بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس اين روز نماد ذوب بيشترين تراكنش را داشت و خودرو و خزاميا در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز آردينه، فنر و كروميت بيشترين تراكنش را داشتند. روز شنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 49 هزار و 267 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 42 هزار و 983 ميليارد تومان بود كه 87 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز شامل مي‌شود. ارزش معاملات خرد نيز با افزايش 19 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 724 ميليارد تومان رسيد. در معاملات اين روز نماد آردينه بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 353 ميليارد تومان بود. پس از آردينه، ذوب بيشترين ارزش معاملات را داشت و كروميت رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خودرو و خزاميا در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام ذوب با تعداد 323 ميليون و 130 هزار و 959 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد وبملت و حفارس نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند.در معاملات شنبه، 44 نماد صف خريد داشتند و 60 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 65 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 118 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 7 درصدي به 257 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر