گزارش آگهی

دلیل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

۱۴۰۲/۱۲/۰۳ - ۱۴:۳۰:۰۱
کد خبر: ۳۰۷۱۳۳
دلیل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال، یک بازار مالی نوپا است که با تمام بازارهای مالی دیگر مانند بورس و فارکس متفاوت است.

یکی از تفاوت‌های بازار ارزهای دیجیتال، نوسان بسیار بالای قیمت آن است. دامنه نوسان ارزهای دیجیتال بی‌نهایت است. این یعنی در بازارهای صعودی، رمزارزها رشد چند برابری نسبت به بازارهای دیگر دارند و در بازارهای نزولی، ریزش‌ها بسیار شدیدتر است. در این مطلب قصد داریم ببینیم که دلیل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال چیست. با ما همراه باشید.

نوسان در بازار‌های ارز دیجیتال چیست؟

نوسان در بازار ارز دیجیتال به درجه تغییر قیمت یک ارز دیجیتال در طول زمان اشاره دارد. این تغییرات معمولا بر اساس انحراف استاندارد بازده اندازه گیری می‌شود. نوسانات بالا به این معنی است که قیمت ارز دیجیتال می‌تواند در یک دوره کوتاه به طور چشمگیری تغییر کند، در حالی که نوسانات پایین نشان دهنده تغییرات قیمت کمتر است.

به عنوان مثال، ممکن است ارزش یک ارز دیجیتال در عرض چند ساعت با درصدهای دو رقمی افزایش یابد، اما مدت کوتاهی پس از آن شاهد کاهش شدیدی باشیم. این حرکات سریع قیمت، مشخصه بازارهای بی ثبات است.

حتی معاملات کوچک یا اضافه شدن سرمایه می‌توانند منجر به تغییرات قابل توجه قیمت ارزهای دیجیتال شوند. این کمبود نقدینگی در بازار، نوسانات را بالاتر می‌برد، زیرا تأثیر فشار خرید یا فروش را بیشتر می‌کند.

همه ارزهای دیجیتال لزوما نوسان قابل توجه ندارند. برای مثال تتر به عنوان یک استیبل کوین همیشه قیمت خود را معادل یک دلار نگه داشته است. اگر نرخ ارزهای دیجیتال را با نرخ تتر در صرافی ایرانیکارت مقایسه کنید متوجه می‌شوید که نوسان در سایر ارزهای دیجیتال بسیار بالا است. 

دلایل نوسانات بازار ارز دیجیتال چیست؟

نوسانات در بازار ارز دیجیتال را می‌توان به عوامل مختلف داخلی و خارجی نسبت داد. بعضی از این دلایل طبیعی و بعضی دیگر عمدی هستند و توسط بازیگران این بازار ایجاد می‌شوند. در ادامه مروری بر این عوامل خواهیم داشت:

احساسات بازار

احساسات بازار نقش مهمی در نوسانات بازار ارز دیجیتال دارد. اخبار مثبت مانند همکاری یک پروژه ارز دیجیتال با یک شرکت بزرگ یا تصویب قوانین می‌تواند منجر به احساسات صعودی شود و باعث افزایش قیمت‌ها شود. اخبار منفی مثل هک یا غیرقانونی خواندن ارزهای دیجیتال می‌توانند احساسات نزولی را ایجاد کنند و باعث کاهش قیمت شوند. در این مواقع هجوم ناگهانی خریداران و فروشندگان باعث نوسان قیمت می‌شوند. سرعت انتقال اخبار در بازار ارزهای دیجیتال بسیار بالا است و سریعا روی بازار اثر می‌گذارد.

قانون‌گذاری

ارزهای دیجیتال تقریبا در اکثر کشورهای جهان قوانین شفافی ندارند و سرمایه‌گذاران همیشه توسط دولت‌ها و قانون‌گذارها غافل‌گیر می‌شوند. تحولات نظارتی، اطلاعیه‌ها و تصمیمات دولت‌ها و نهادهای نظارتی می‌توانند تأثیر قابل توجهی روی قیمت ارز دیجیتال داشته باشند.

نقدینگی بازار

اگر از متخصصان مالی بپرسید که مهم‌ترین دلیل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال چیست، احتمالا به نقدینگی بازار اشاره می‌کنند. نقدینگی یا سهولت خرید دارایی‌ها یا فروختن بدون تأثیر قابل توجهی روی قیمت، یک عامل مهم تاثیرگذار در نوسانات بازار است. نوپا بودن بازار ارزهای دیجیتال باعث شده که نقدینگی در این بازار بسیار کم باشد.

بازار ارزهای کوچک‌تر با نقدینگی پایین‌تر نوسانات خیلی شدید دارند و سفارشات بزرگ خرید یا فروش قیمت‌ها را چندین درصد بالاتر و پایین‌تر می‌برد. این در حالی است که قیمت بیت کوین (کوینی که نقدینگی نسبتا بالایی دارد) به راحتی با خریدها و فروش‌های بزرگ جا به جا نمی‌شود.

دلیل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

نوسانات بازار کریپتو نیازمند مدیریت ریسک استراتژی

دستکاری در بازار

با توجه به سرمایه نسبتاً کم بازار ارزهای دیجیتال، امکان دستکاری در بازار ارزهای دیجیتال خیلی راحت است. طرح‌های پامپ و دامپ، کلاهبرداری و سایر اشکال دستکاری در بازار می‌تواند دلیل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال باشد. اگر نگاهی به میم کوین‌ها داشته باشید بیشتر متوجه این موضوع خواهید شد. این ارزهای دیجیتال علاوه بر این که نقدینگی کمی دارند، توسط نهنگ‌ها (خریداران پولدار) دستکاری هم می‌شوند.

عوامل کلان اقتصادی

عوامل داخلی تنها دلیل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال نیستند و این بازار مثل بازارهای دیگر از عوامل خارجی نیز اثر می‌گیرد. قیمت ارز دیجیتال می‌تواند تحت تأثیر عوامل کلان اقتصادی گسترده‌تر مانند نرخ بهره، تورم، جنگ و شاخص‌های اقتصادی باشد. عدم اطمینان اقتصادی یا بی‌ثباتی در بازارهای مالی سنتی ممکن است سرمایه‌گذاران را به سمت ارزهای دیجیتال ببرد و باعث افزایش تقاضا و افزایش قیمت می‌شود.

چه زمانی نوسانات بازار ارز دیجیتال کاهش می‌یابد؟

عوامل زیادی هستند که می‌توانند نوسانات بازار ارز دیجیتال را کاهش بدهند و برای کاهش نوسانات بازار ارز دیجیتال باید منتظر تغییر در این عوامل ماند. ایجاد مقررات واضح احتمالا یکی از مهم‌ترین عوامل است و سرمایه‌گذاران در شرایطی که قوانین مشخص وجود داشته باشند رفتارهای هیجانی کمتری دارند.

چارچوب‌های نظارتی که موضوعاتی مثل مالیات، حجم سرمایه‌گذاری و قوانین ضد پولشویی را مشخص می‌کند، ممکن است به کمتر شدن نوسانات بازار کمک کند.

مشارکت بیشتر سرمایه گذاران شرکتی، مانند صندوق‌های تامین مالی، شرکت‌های مدیریت دارایی و صندوق‌های بازنشستگی، می‌تواند نوسانات را کمتر کنند و عمق بازار را افزایش دهد.

سرمایه‌گذاران شرکتی و نهادی به طور معمول سرمایه‌گذاری طولانی‌تری انجام می‌دهند و ممکن است از طریق پرتفوی متنوع و استراتژی‌های مدیریت ریسک به کاهش نوسانات قیمت کمک کنند.

بهبود نقدینگی بازار توسط سرمایه‌گذاران کوچک سنتی، باعث افزایش حجم معاملات می‌شود و این عامل هم می‌تواند نوسانات را کاهش دهد. استخرهای نقدینگی عمیق‌تر می‌توانند سفارشات خرید بزرگ یا فروش را به طور مؤثر جذب کنند و تأثیر آنها روی قیمت‌ها را محدود کنند.

نتیجه‌گیری

این بازار هنوز به پختگی کامل نرسیده است و این پختگی نیازمند گذر زمان است. البته این ویژگی باعث شده که بسیاری از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر وارد آن شوند چرا که از بازارهای بدون ثبات می‌توان سود بیشتری کسب کرد. اگر سرمایه‌گذار ریسک‌پذیری هستید، ارزهای دیجیتال در همین مقطع پرنوسان برای شما مفید است و می‌توانید از طریق صرافی‌هایی مانند ایرانیکارت اقدام به سرمایه‌گذاری کنید. برای آشنایی بهترین روش سرمایه گذاری در بازار رمزارز برای ایرانیان نیز میتوانید مقاله ای که در این مورد آماده شده است را مطالعه کنید.

ارسال نظر