بلاتکلیفی فروش بلیت هواپیما

۱۴۰۲/۱۲/۰۳ - ۱۲:۳۰:۰۲
کد خبر: ۳۰۷۱۱۹
بلاتکلیفی فروش بلیت هواپیما

در سال جاری کمبود بلیت هواپیما همواره برای شهروندان مشکل‌ساز بوده است.

در شرایطی که صنعت هوایی کشور با مشکلات زیادی ازجمله فرسودگی، کمبود هواپیما و قیمت‌گذاری دستوری مواجه است و در نتیجه آن شهروندان با کمبود بلیت هواپیما و تاخیرهای طولانی مواجه هستند، ممکن است با فرارسیدن تعطیلات نوروز نابه‌سامانی‌ها تشدید شود. قرار است دولت به‌زودی از سامانه فروش بلیت هواپیما رونمایی کند.

به گزارش تجارت نیوز، در سال جاری کمبود بلیت هواپیما همواره برای شهروندان مشکل‌ساز بوده است. به‌رغم اینکه یکی از استفاده‌های حمل ونقل هوایی برای کارهای فوری است، شهروندان در ایران مجبورند حداقل از یک ماه قبل برای سفرهای هوایی خود بلیت تهیه کنند.

در حال حاضر شرایط فروش بلیط به گونه‌ای است که به دلیل متعادل نبودن عرضه و تقاضا، قیمت بلیت با نرخ مصوب فاصله دارد و ایرلاین‌های خصوصی با روش‌هایی نظیر فروش چارتری بلیت را به قیمت‌های بالاتر می‌فروشند و در این شرایط واسطه‌ها بیشترین سود را می‌برند.

مشکل اصلی کشور در صنعت هوایی کمبود هواپیما و فرسودگی ناوگان هوایی است. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد ناوگان هوایی کشور فرسوده شده که نتیجه آن کمبود بلیت هواپیما و تاخیرهای طولانی است که مدت‌هاست مردم با آن‌ها مواجه هستند. در این شرایط برخی کارشناسان معتقدند حذف تدریجی یارانه سوخت و به تبع آن حذف قیمت‌گذاری دستوری، می‌تواند بخشی از این مشکلات را برطرف کند.

به طور کلی بحث قیمت و تامین بلیت هواپیما در اسفند به دلیل بالا بودن تقاضا در تعطیلات فروردین اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل هم در روزهای اخیر بحث‌هایی در این رابطه مطرح شده است.

بلیت هواپیما سال آینده گران می‌شود؟

خرداد ماه سال جاری قیمت بلیت هواپیما ۲۹ درصد نسبت به تیر ماه ۱۴۰۱ افزایش یافت که البته مورد رضایت ایرلاین‌ها نبود، چراکه درخواست آن‌ها افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها بود. به همین دلیل اواخر دی ماه دوباره در بسیاری از مسیرهای پرتقاضا قیمت‌ها افزایش یافت.

آن‌طور که شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده بودند، اقدام آن‌ها به افزایش قیمت به‌دنبال رای دیوان عدالت اداری مبنی‌بر آزادسازی نرخ بلیت هواپیما صورت گرفته بود. البته به دنبال این افزایش قیمت، ٩ شرکت متخلف در فروش بلیت به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شدند و دفتر دو ایرلاین نیز پلمب شد.

در نهایت با وجود اینکه رای دیوان عدالت اداری مصوبه ستاد تنظیم بازار برای قیمت‌گذاری بلیت هواپیما را باطل کرده بود، اما به خواست وزارت راه و شهرسازی اجرای این رای متوقف شد و سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی مجاز به افزایش نرخ بلیت هواپیما نیستند.

البته در میانه بهمن ماه، رئیس سازمان هواپیمایی درباره احتمال افزایش قانونی نرخ بلیت هواپیما در آستانه عید نوروز گفت که هرگونه افزایش منوط بر تصمیم شورای عالی هواپیمایی است. او همچنین روز گذشته تاکید کرده که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت هواپیما تا پایان سال وجود ندارد و شورای عالی هواپیمایی کاملا موافق است که نرخ سوخت واقعی شود.

با این اظهارات به نظر می‌رسد احتمال افزایش قیمت بلیت هواپیما برای سال آینده وجود دارد، اما باید منتظر ماند و دید که آیا این افزایش قیمت به بلیت‌های تعطیلات نوروز هم می‌رسد یا نه.

سامانه‌درمانی به بلیت هواپیما رسید

موضوع دیگری که در روزهای اخیر از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده، رونمایی از سامانه فروش بلیت هواپیما از سوی  سازمان هواپیمایی کشوری در روزهای آینده است تا بخش زیادی از عرضه بلیت ساماندهی شود.

بر این اساس به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی برای ملزم کردن شرکت‌های هواپیمایی به رعایت قیمت و همچنین کاهش مرجعیت سایت‌ها در عرضه بلیت نسبت به آژانس‌ها، به دنبال راه‌اندازی این سامانه است. اما با توجه به این که مشکلات ساختاری در این حوزه، یعنی کمبود هواپیما و قیمت‌گذاری دستوری هنوز حل نشده بعید به نظر می‌رسد راه‌اندازی یک سامانه بتواند این مشکل را حل کند. اما به نظر می‌رسد دولت به جای حل مشکلات ساختاری، همواره به دنبال ایجاد سامانه‌های جدید و پاک‌کردن صورت مسئله برای حل مشکلات است.

ارسال نظر