مديرعامل هما: هزينه‌هاي پروازي را با پول چمداني مي‌پردازيم؛ نمي‌توانيم وام خريد هواپيماهاي برجامي را پس بدهيم

تضعيف توان مالي «هما» با جهش نرخ دلار

۱۴۰۲/۱۲/۰۳ - ۰۱:۴۵:۰۹
کد خبر: ۳۰۷۰۸۲
تضعيف توان مالي «هما» با جهش نرخ دلار

اگرچه تحريم صنعت هوايي كشور به نخستين ماه‌هاي استقرار نظام جمهوري اسلامي برمي‌گردد و طي 4 دهه اخير، به ويژه خريد هواپيما – به استثناي دوران اجرايي شدن «برجام»- تقريبا غيرممكن بوده است، اما تازه‌ترين اظهارات مديرعامل ايران اير نشان مي‌دهد، در پي تشديد تحريم‌هاي خصمانه و يكجانبه امريكا عليه ايران از ارديبهشت 1397، محدوديت‌هاي تحريمي بيش از پيش اين صنعت و به‌طور خاص اين ايرلاين را دچار مشكل كرده است.

گروه راه و شهرسازي|

اگرچه تحريم صنعت هوايي كشور به نخستين ماه‌هاي استقرار نظام جمهوري اسلامي برمي‌گردد و طي 4 دهه اخير، به ويژه خريد هواپيما – به استثناي دوران اجرايي شدن «برجام»- تقريبا غيرممكن بوده است، اما تازه‌ترين اظهارات مديرعامل ايران اير نشان مي‌دهد، در پي تشديد تحريم‌هاي خصمانه و يكجانبه امريكا عليه ايران از ارديبهشت 1397، محدوديت‌هاي تحريمي بيش از پيش اين صنعت و به‌طور خاص اين ايرلاين را دچار مشكل كرده است. از سويي، خريد قطعات كه پيش از تاريخ يادشده با واسطه از كشورهاي ثالث تهيه مي‌شد، در شيوه پرداخت به طرف خارجي دچار مشكل شده است و از سوي ديگر، تورم داخلي كشور و در پي آن، افزايش جهش وار نرخ دلار امريكا از حدود 1000 تومان در اوايل دهه 1390 به بيش از 50 هزار تومان در حال حاضر، منجر به اين شده است كه «هما» نتواند بدهي‌هاي ارزي خود بابت خريد هواپيماهاي برجامي را به يك بانك داخلي تسويه كند. ايران اير، به عنوان يكي از قديمي‌ترين شركت‌هاي هواپيمايي فعال در خاورميانه، شركت هواپيمايي حامل پرچم ايران با نام رسمي هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران است كه در ايران از ابتداي تأسيس با نام هُما (هواپيمايي ملي ايران) شناخته مي‌شود. مديرعامل هما در تازه‌ترين گفت‌وگوي خود با يك خبرگزاري داخلي اعلام كرده است كه«هنوز هم براي برخي از موارد پرداخت‌ها با جابه‌جايي چمداني ارز انجام مي‌شود اما اين آخرين راه ما براي پرداخت هزينه‌ها است.»

 

وام خريد هواپيماهاي برجامي را

نمي‌توانيم پس دهيم

شمس‌الدين فرزادي‌پور، مديرعامل ايران اير در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال ايلنا درباره تعيين تكليف وام خريد هواپيماي برجامي از بانك صنعت و معدن اظهار كرد: وام خريد هواپيما‌هاي ATR برجامي را نمي‌توانيم پس بدهيم و اساسا قابل پرداخت نيست. وي ادامه داد: در حال حاضر ارزش اين وام ٢٠ هزار ميليارد تومان است و از اين جهت قابل پرداخت نيست كه زماني شركت هما اين وام را با دلار ٣ هزار توماني دريافت كرده اما الان بايد با دلار ۴٢ هزار توماني پرداخت كند و هرگز امكان پرداخت آن را نداريم.

مديرعامل هما گفت: البته در اين مدت تمام بدهي‌ها به شركت فرودگاه‌ها را پرداخت كرديم و امروز به فرودگاه‌ها بدهكار نيستيم.

بازگرداندن يك ميليون يورويي كه

از هما خارج شده بود

فرزادي‌پور با اشاره به احياي برخي از هزينه‌هاي اين ايرلاين ادامه داد: سال‌ها موضوع ۵ ميليون دلار هما به لوفت‌هانزا براي خريد تعدادي تجهيزات مطرح بود كه بلاتكليف مانده بود كه توانستيم در نهايت اين تجهيزات را ۴۵ روز پيش وارد هما كنيم. همچنين موتورهايي كه سال‌ها در اندونزي مانده بود را توانستيم وارد كنيم. همچنين اخيرا فردي بيش از يك ميليون يورو را از شركت هما خارج كرده بود كه عين آن پول را توانستيم به مجموعه بازگردانيم. مديرعامل هما همچنين درباره چك و بررسي سلامت كاركنان هما و آيا خلباني به دليل پرونده پزشكي رواني رد شده است، اظهار كرد: بله، نيروي انساني و خلبان‌ها هم اگر مشكل روحي داشته باشند، رد مي‌شوند. سخت‌گيرانه‌ترين شرايط را براي رعايت كردن استاندارها در نظر گرفته‌ايم و اگر احساس خطر داشته باشيم موضوع را دنبال مي‌كنيم. فرزادي‌پور درباره شيوه انجام پرداخت‌ها براي خريد قطعات و ساير خدمات گفت: هنوز هم براي برخي از موارد پرداخت‌ها با جابه‌جايي چمداني ارز انجام مي‌شود اما اين آخرين راه ما براي پرداخت هزينه‌ها است.

 

رشد خريد قطعات هواپيما در 1402

وي همچنين درباره خريد قطعات از لوفت‌هانزا به ارزش ۵ ميليون دلار تاكيد كرد: اين پرونده به سال ٢٠١٧ برمي‌گردد و الان به دليل شرايط تحريمي خريدهاي مستقيم به صورت محدود انجام مي‌شود. مديرعامل هما درباره خريد قطعات هواپيما در ۴ سال اخير اظهار كرد: در سال ٩٩ ميزان خريد قطعات ٣.١ ميليون دلار، در سال ١۴٠٠ حدود ٣.۴ ميليون دلار، در سال ١۴٠١ اين عدد به ٨ ميليون دلار رسيد و امسال هم ٢٩.٧ ميليون دلار قطعات خريداري كرديم.

برنامه راه‌اندازي اورژانس هوايي

وي از راه‌اندازي اورژانس هوايي خبر داد و گفت: برنامه هما اين است كه اورژانس هوايي را راه‌اندازي كند و نسبت به نقل و انتقالات هوايي بيماران اقدام مي‌كنيم. وي ادامه داد: در حال حاضر اورژانس هوايي متولي ندارد و اين موضوع متفاوت از انتقال بيماران حادثه ديده با هليكوپتر است. الان انتقال بيمار از زاهدان تا تهران حدود ۶٠٠ ميليون تومان هزينه دارد اما هما برنامه دارد كه با يك دهم اين هزينه بيمار را منتقل كند. مديرعامل هما در پاسخ به اين سوال كه اين بيماران چه مواردي هستند و در يك سال اخير چند مسافر بيمار درخواست جابه‌جايي ۶٠٠ ميليون توماني وجود داشت، گفت: بيماران زيادي وجود دارند كه بايد به مراكز درماني منتقل شوند و اين انتقال هم حتما بايد هوايي باشد اما الان اورژانس هوايي متولي ندارد و هما قصد دارد با تجهيزات هوايي و پزشك هوايي اين اقدام را با كاهش هزينه تمام شده انجام دهد. براي انتقال اين بيماران با تجهيزات مخصوص بايد از ٨ صندلي استفاده شود و در سال گذشته ٢٠ مورد بيمار جابه‌جايي هوايي داشتند. وي در پاسخ به سوال ايلنا مبني بر اينكه اين جابه‌جايي‌ها در چه مسيري بودند، ادامه داد: عمده اين جابه‌جايي‌ها مربوط به انتقال بيماران از كشورهاي خارجي به ايران است و اين بيماران هرچند كه در قلب درماني در كشورهاي خارجي هستند اما ترجيح مي‌دهند براي درمان به ايران بيايند.

 

افزايش ظرفيت اشغال

در پروازهاي خارجي

وي با اشاره به افزايش ظريف اشغال ناوگان هوايي هما گفت: با افزايش ظريف اشغال هواپيماها مواجه هستيم به‌طوري كه امروز در پروازهاي پاريس صندلي خالي نداريم . فرزادي‌پور ادامه داد: در حال حاضر به ١١ شركت هواپيمايي از جمله لوفت ‌هانزا، تركيش اير و ... به ١٠ شركت داخلي سرويس ارايه مي‌دهيم و از اين محل درآمدزايي داريم. فرزادي‌پور با اشاره به افزايش درآمد اين شركت گفت: هيچ اعتباري از دولت براي شركت وجود ندارد و درآمد از عمليات پروازي در سال ١۴٠١ نسبت به سال گذشته آن ٩٠ درصد افزايش پيدا كرد و در سال ١۴٠٢ هم اين رشد به ٢۵ درصد رسيد .

 

چالش هويتي

فرزادي‌پور در نشست خبري امروز با بيان اينكه از تير ماه تا به امروز بالغ ٢ هزار و ٨۴۵ مصوبه توسط هيات‌مديره انجام شده است، اظهار كرد: اولويت ما از ابتدا توسعه ناوگان بوده‌ است و از راهي كه به ذهن مي‌رسيد توسعه ناوگان را دنبال مي‌كنيم. تاخيرات و ابطال پروازها به‌طور مشهود كاهش پيدا كرده است. وي با اشاره به مشكلات شركت هواپيمايي هما از قبل از دو سال پيش گفت: از روز اول كه وارد مجموعه شدم با تجمعات مواجه بودم اما با اقدامات در حوزه نيروي انساني امروز ديگر اين چالش‌ها مرتفع شده اما همچنان موضوع معيشت و حقوق كاركنان هما را دنبال مي‌كنم به‌طوري كه در ۶ ماه اول حضورم ميانگين حقوق كاركنان را از ٣ تا ٧ ميليون تومان افزايش داديم. مديرعامل هما ادامه داد: در اين مدت صندوق بازنشستگي هما به صندوق بازنشستگي كشوري منتقل شد اما همچنان بازنشستگان از برخي از مزاياي هما برخوردار مي‌شوند. فرزادي‌پور تاكيد كرد: شركت با يك چالش هويتي مواجه بود كه توانستيم اميد را به هما برگردانيم.

ارسال نظر