فروش 85 درصد عرضه فولاد با رقابت قيمتي

۱۴۰۲/۱۲/۰۳ - ۰۱:۳۷:۳۵
کد خبر: ۳۰۷۰۷۵

اكوايران| واهمه از كاهش مستمر ارزش پول ملي و نزديكي به روزهاي پاياني سال باعث شد تا بر تمايل به خريد شمش فولاد از سوي نوردكاران افزوده شود؛ به اين ترتيب 85 درصد عرضه شمش فولاد با رقابت قيمتي مورد معامله قرار گرفت.

اكوايران| واهمه از كاهش مستمر ارزش پول ملي و نزديكي به روزهاي پاياني سال باعث شد تا بر تمايل به خريد شمش فولاد از سوي نوردكاران افزوده شود؛ به اين ترتيب 85 درصد عرضه شمش فولاد با رقابت قيمتي مورد معامله قرار گرفت.
ظرف آخرين هفته از بهمن ماه بالغ بر 222 هزار تن انواع شمش فولاد3 SP و5 SP با قيمت پايه‌اي در محدوده 19 هزار و 200 تومان تا 20 هزار و 573 تومان در رينگ صنعتي بورس كالاي ايران عرضه شد. بازگشت نرخ ارز به مسير رشد در بازار آزاد باعث شد تا رينگ فولاد پس از 2 هفته ركود، با استقبال خريداران مواجه شود. البته يكي از واحدهاي فولادي در اين روز نسبت به عرضه 15 هزار تن شمش فولاد با قيمت پايه 21 هزار و 700 توماني به شكل سلف نيز اقدام كرد؛ اما ساير عرضه‌ها با قيمت پايه‌اي در محدوده بيان شده، انجام شد. بررسي‌ داده‌هاي رينگ فيزيكي بورس كالاي ايران از ثبت تقاضاي 324 هزار تني در رينگ شمش فولاد ظرف روز پاياني بهمن ماه
 حكايت دارد. افزايش انتظارات تورمي ظرف روزهاي پاياني سال باعث شد تا نسبت تقاضا به عرضه در اين روز به 1.45 برسد. در نهايت در اين روز بالغ بر 188 هزار و 963 تن شمش فولاد معامله شد؛ به اين ترتيب ظرف اين روز حدود 85 درصد عرضه شمش فولاد به فروش رفت كه رقم قابل توجهي براي اين رينگ به شمار مي‌رود. 
ميانگين قيمت فروش شمش فولاد در عرضه روز دوشنبه 30 بهمن ماه به 20 هزار و 593 تومان رسيد؛ رقابت ميان متقاضيان باعث شد تا ميانگين نرخ معامله از سقف قيمت پايه فراتر رود. چندين عامل در رقابت قيمتي متقاضيان شمش فولاد اثرگذار شد؛ اين عوامل عبارت بودند از بازگشت نرخ ارز به مسير رشد؛ پاياني فصل سرما در كشور و رشد تمايل به خريد پيش از آغاز سال نو.
به شكل معمول ظرف هفته‌هاي پاياني سال، رينگ شمش فولاد، رنگي از رونق را به خود مي‌گيرد؛ صنايع تكميلي با پيش‌بيني رشد قيمت‌ها در سال بعد، نسبت به خريد مواد اوليه مورد نياز خود و ذخيره‌سازي آن اقدام كرده و اين موضوع از رشد حجم معاملات اين محصول حمايت مي‌كند. در عين حال، ظرف روزهاي اخير از سوز سرماي زمستان و بارندگي در كشور كاسته شده و اين موضوع با ايجاد احتمال رشد تقاضاي مصرفي براي مقاطع طويل فولادي از رونق نسبي اين معاملات حمايت كرده است. در اين شرايط تقاضا براي شمش فولاد به عنوان ماده اوليه خطوط نورد نيز بهبود يافته است. تمايل نرخ ارز براي صعود به كانال‌هاي قيمتي بالاتر ظرف روزهاي پاياني بهمن ماه نيز از رونق رينگ شمش فولاد حمايت كرد. جريان افزايشي در بازار ارز، با واهمه از كاهش ارزش پول ملي، صنايع تكميلي را به خريد و ذخيره‌سازي مواد اوليه حتي با رقابت قيمتي ترغيب كرد و به رونق رينگ شمش انجاميد.

ارسال نظر