سال آينده هم برق گران نمي‌شود

۱۴۰۲/۱۲/۰۳ - ۰۱:۰۹:۵۱
کد خبر: ۳۰۷۰۵۹

مديرعامل توانير گفت: ۱۲۰۰ مگاوات كاهش در برق خانگي داشته‌ايم و تعرفه به اين شكل است كه تغييري پيدا نخواهد كرد و پرمصرف‌ها به صورت پلكاني افزايش تعرفه خواهند داشت.

مديرعامل توانير گفت: ۱۲۰۰ مگاوات كاهش در برق خانگي داشته‌ايم و تعرفه به اين شكل است كه تغييري پيدا نخواهد كرد و پرمصرف‌ها به صورت پلكاني افزايش تعرفه خواهند داشت.
به گزارش مهر، مصطفي رجبي مشهدي مديرعامل شركت توانير در نشست خبري در حاشيه نمايشگاه مطبوعات با اشاره به اينكه تابستان ۱۴۰۳ يكي از گرم‌ترين تابستان‌ها خواهد بود گفت: افزايش دما منجر به افزايش مصرف برق و استفاده از وسايل سرمايشي مي‌شود. به همين دليل سناريوهايي طراحي شده كه برق پايدار براي مردم تأمين شود، اين برنامه شامل ۱۸۰ اقدام در ۶ محور است، بخشي توسعه ظرفيت نيروگاهي، بخشي احداث نيروگاه جديد و بخشي افزايش ظرفيت نيروگاه‌هاي موجود است.
وي افزود: برنامه ما در بخش توسعه ظرفيت نيروگاهي، برنامه ويژه‌اي شامل نيروگاه‌هاي گازي و سيكل تركيبي است و علاوه بر آن نيروگاه تجديد پذير در دستور كار قرار گرفته است، ۵۰۰ مگاوات نيروگاه‌هايي كه با وزارت نيرو قرارداد دارند و ۴۵۰۰ مگاوات در مناقصه اخير به ظرفيت توليد برق كشور در سال آينده اضافه مي‌شود. مديرعامل شركت توانير با بيان اينكه همه تلاش‌ها بر اين است كه افزايش توليد قابل ملاحظه‌اي را براي تابستان سال آينده داشته باشيم، تاكيد كرد: علاوه بر آنها در حوزه شبكه انتقال و فوق توزيع ۷۷ پروژه تعريف شده است، براي مناطقي است كه ضعف‌هايي به لحاظ انتقال و توزيع داشته‌اند؛ بهبود شبكه توسعه در دستور كار است، روند پيشرفت پروژه مناسب است. وي بيان داشت: علاوه بر آنها برنامه مفصلي از جمله در حوزه خانگي در سال‌هاي گذشته در دستور كار بوده كه شامل مشاركت ۴۰ درصدي بخش خانگي در مديريت مصرف بوده كه اميدواريم توسعه پيدا كند و در بخش‌هاي مختلف از جمله تجاري و كشاورزي هم صرفه‌جويي صورت گيرد تا بتوانيم برق مطمئن را براي تابستان تأمين كنيم. رجبي مشهدي گفت: در بخش صنعت بر اساس قانون مانع زدايي از توليد تاكنون ۸۷۰ مگاوات به ظرفيت توليد كشور اضافه شده و بر اساس ماده ۴ تكليف شده كه ۱۰ هزار مگاوات احداث شود و تا تابستان سال آينده پيش بيني اين است كه ۱۷۰۰ مگاوات به ظرفيت توليد برق كشور اضافه شود، قطعاً با توليد اين نيروگاه‌ها فشار از شبكه سراسري كاسته خواهد شد. وي در پاسخ به سوالي مبني برافزايش تعرفه براي سال آينده اظهار داشت: افزايش تعرفه در دستور كار نيست. مديرعامل توانير در پاسخ به سوال مهر مبني بر اينكه برخي از مشتركان از افزايش هزينه‌هاي خود گلايه‌مندند آيا تعرفه برق تغيير كرده است، توضيح داد: ۱۲۰۰ مگاوات كاهش در برق خانگي داشته‌ايم و تعرفه به اين شكل است كه تغييري پيدا نخواهد كرد و پرمصرف‌ها به صورت پلكاني افزايش تعرفه خواهند داشت.
وي ادامه داد: در زمستان الگو كاهش پيدا مي‌كند و در مناطق گرمسير ۲۰۰ كيلو ساعت بوده كه اكنون ۱۰۰ مگاوات شده و افرادي كه از سيستم‌هاي سرمايشي برقي استفاده كرده باشند قبوض بيشتري را بايد پرداخت كنند بنابراين توصيه ما از وسايل گرمايشي گازي يا به صورت بهينه مورد استفاده قرار گيرد.
مديرعامل توانير در خاتمه يادآور شد: بيش از ۶۰ درصد برق توسط بخش خصوصي توليد مي‌شود. بنابراين نقش پررنگي را دارد و نيروگاه‌هاي دولتي تقريباً در حال توقف هستند به‌طوري كه بيش از ۸۰ درصد از سرمايه‌گذاري‌ها در اين بخش صورت مي‌گيرد.

ارسال نظر