سقف بودجه سال آتي تهران به 150 هزار ميليارد تومان رسيد

آغاز ماراتن بررسي مفاد بودجه 1403 پايتخت

۱۴۰۲/۱۲/۰۲ - ۰۱:۰۸:۰۷
کد خبر: ۳۰۶۹۶۹
آغاز ماراتن بررسي مفاد بودجه 1403 پايتخت

ضاي شوراي شهر تهران بررسي مفاد بودجه 150 هزار ميليارد توماني شهرداري تهران در سال آتي را ديروز در دو نوبت صبح و عصر آغاز كردند. لايحه پيشنهادي شهرداري تهران به شوراي شهر ۱۷۰ هزار ميليارد تومان بود، اما با تصويب شوراي شهر اين رقم به ۱۳۵ همت كاهش يافت‌.

گروه راه و شهرسازي|

اعضاي شوراي شهر تهران بررسي مفاد بودجه 150 هزار ميليارد توماني شهرداري تهران در سال آتي را ديروز در دو نوبت صبح و عصر آغاز كردند. لايحه پيشنهادي شهرداري تهران به شوراي شهر ۱۷۰ هزار ميليارد تومان بود، اما با تصويب شوراي شهر اين رقم به ۱۳۵ همت كاهش يافت‌. با پيشنهاد رييس شوراي شهر ۱۵ هزار ميليارد تومان به صورت اختصاصي به توسعه حمل و نقل عمومي اختصاص يافت كه بر همين اساس سقف بودجه ۱۴۰۳ شهرداري تهران به ۱۵۰ هزار ميليارد تومان رسيد.

 

افزايش سهم درآمدهاي پايدار در بودجه؟

رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران از افزايش سهم درآمدهاي پايدار شهرداري تهران در بودجه ۱۴۰۳ خبر داد. محمد آخوندي در جريان بررسي بودجه ۱۴۰۳ شهرداري تهران با بيان اينكه بودجه عمومي شهرداري تهران از حيث تأمين اعتبار شامل درآمدها، واگذاري دارايي سرمايه‌اي و تملك داراي مالي است كه در مجموع ۱۵۰ هزار و ۹۵۰ ميليارد تومان مصوب شد، گفت: ۱۱۹ هزار ميليارد تومان مربوط به درآمدها، ۱۶ هزار ميليارد تومان مربوط واگذاري دارايي سرمايه‌اي و ۱۵ هزار ميليارد تومان مربوط به دارايي مالي است. وي در ادامه با اشاره به بخش درآمدهاي بودجه شهرداري تهران، گفت: در اين بودجه اتفاق خوبي كه افتاده اين است كه سهم درآمدهاي پايدار افزايش پيدا كرده كه در لايحه شهرداري ۱۹ درصد بود اما طي بررسي بودجه در كميسيون سهم درآمدهاي پايدار به ۲۹ درصد رسيد. بر همين اساس عوارض ارزش افزوده به ۳۲ هزار ميليارد تومان رسيده كه شدني هم است. همچنين عوارض ناشي از توسعه شهر از ۹۳ هزار ميليارد تومان به ۶۷ هزار ميليارد تومان كاهش پيدا كرد كه اين امر منجر به آن شد تا درآمدهاي ناپايدار از ۸۱ به ۷۱ درصد كاهش يافت. آخوندي با اشاره به بخش مصارف در بودجه سال آينده شهرداري تهران، تصريح كرد: آن چيزي كه در اين بخش در ۶ ماموريت مشخص شده تعيين شده اين است كه سهم ماموريت فرهنگي و اجتماعي ۱۰ درصد، عمران و حمل‌ونقل ۴۸ درصد، خدمات شهري به علاوه ۱۰ هزار ميليارد توماني كه اضافه شد ۱۵ درصد، ايمني و مديريت بحران ۵ درصد، شهرسازي ۲ درصد و توسعه هوشمندسازي ۲۰ درصد است. رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر با اشاره به حوزه اتوبوسراني، گفت: در لايحه شهرداري رقم ۱۴ هزار و ۴۰۰ ميليارد تومان به بخش اتوبوس پيشنهاد شده بود كه به ۱۶ هزار و ۳۷۰ ميليارد تومان رسيد، همچنين در نهايت براي خريد اتوبوس سرجمع رقم ۱۱ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان اختصاص يافته است. وي با اشاره به بخش هزينه‌اي بودجه سال آينده شهرداري تهران بيان كرد: يكي از اتفاقات خوب اين بودجه اين است كه ۶۴ درصد بودجه سال آينده غير هزينه بوده و مربوط به حوزه‌هاي تملك دارايي سرمايه‌اي و مالي است و تنها ۳۶ درصد بودجه هزينه‌اي بوده كه نسبت به سال گذشته كاهش داشته است. آخوندي درباره بودجه مناطق ۲۲گانه شهرداري تهران نيز اظهار كرد: درباره مناطق كاهش بودجه انجام نداديم چراكه معتقد هستيم كار اصلي در مناطق انجام مي‌شود اما اگر سهم بودجه منطقه‌اي مانند منطقه ۱۰، در بودجه ۱۰ درصد است اما ۲۰۰ هزار ميليارد تومان براي يكي از پروژه‌هاي اين منطقه در جايي ديگر اعتبار اختصاص داديم. به صورت كلي بودجه مناطق نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد افزايش پيدا كرده كه اتفاق خوبي است.

 

تعيين ۵ محور براي صرف بودجه مازاد احتمالي

ديروز اعضاي شوراي شهر تهران به شهرداري تهران اجازه دادند كه در صورت تحقق منابع مازاد بر بودجه در سال آينده اين منابع را در پنج محور هزينه كنند. اعضاي شوراي شهر تهران در جريان بررسي تبصره‌هاي لايحه بودجه شهرداري تهران در سال آينده به بررسي تبصره ۱۰ پرداختند كه در خصوص اجازه استفاده از منابع مازاد بر بودجه مصوب بود كه ميثم مظفر در قرائت اين تبصره گفت: به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود در صورت پيش بيني تحقق منابع مازاد بر بودجه مصوب نسبت به تأمين مالي پروژه‌هاي اعلامي در سقف اعتبار مصوب اقدام كند و مراتب را در تفريغ بودجه لحاظ كند. وي افزود: بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود در صورت تحقق منابع مازاد بر بودجه توسعه و تأمين ناوگان مترويي و اتوبوسراني و بهسازي تجهيزات خطوط ريلي تهران به مبلغ ۵۰ هزار ميليارد ريال، تكميل شبكه آب‌هاي سطحي، رينگ بزرگراهي و تقاطع‌هاي غيرهمسطح به مبلغ ۲۰۰ هزار ميليارد ريال، توسعه زيرساخت‌هاي برقي و كمك فني و عمراني با اتكا به انرژي‌هاي تجديدپذير به مبلغ ۳۰ هزار ميليارد تومان اقدام كند. وي افزود: بر اين اساس شهرداري مي‌تواند براي تجهيزات مكانيزه و نوسازي ناوگان و زيرساخت رفت و روب شهري به مبلغ ۲۵۰۰ ميليارد ريال در صورت تحقق منابع مازاد بر بودجه اقدام كند و همچنين تا سقف ۲۰ هزار ميليارد ريال نسبت به توسعه و نوسازي زيرساخت‌هاي حوزه فرهنگي و اجتماعي اقدام كند. بر اساس اين گزارش، اعضاي شوراي شهر با ارايه پيشنهادات خود اين تبصره را به تصويب رساندند.

 

فروش و تهاتر املاك مازاد با 2 هدف

اعضاي شوراي شهر تهران تبصره‌اي را به تصويب رساندند كه براساس آن به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود كه در راستاي اجراي طرح‌هاي و پروژه‌هاي بازآفريني شهري، اجراي پروژه‌هاي محرك توسعه و تأمين رسانه‌هاي خدماتي با اولويت محلات كم برخوردار نسبت به فروش و تهاتر املاك مازاد اقدام كنند. تسويه ديون شهرداري از محل فروش يا تهاتر املاك نيز مورد موافقت شوراي شهر قرار گرفت.

 

كمك به موسسات عمومي تا سقف ۳۰۰ ميليون تومان

اعضاي شوراي شهر تهران در بررسي تبصره‌اي از لايحه بودجه سال آينده شهرداري تهران به شهرداري اجازه دادند كه تا سقف ۳۰۰ ميليون تومان به موسسات عمومي و عام‌المنفعه كمك كند و همچنين ليست كمك‌ها را به اعضاي شوراي شهر ارسال كند. مهدي اقراريان، رييس كميته حقوقي شوراي شهر تهران در واكنش به جريان بررسي اين تبصره بودجه با بيان اينكه نامه‌اي محرمانه به شهردار تهران در خصوص كمك به برخي معاونان ارسال كردم و چندبار پيگيري كردم كه نتيجه‌اي هم نداد، گفت: گزارش تخصيص بن‌هاي شهروند نيز بايد ارايه شود و بايد اسامي افرادي كه كمك دريافت مي‌كنند، با قيد محرمانه به اعضاي شوراي شهر اعلام شود. احمد صادقي نيز در واكنش به خواسته اقراريان با بيان اينكه شهردار تهران گزارش‌ها را به رياست شورا ارسال كرده است، گفت: به نظر بنده اين گزارش را مي‌توان از هيات رييسه دريافت كرد و اينكه گزارش تك به تك به اعضا داده شود، مناسب نيست. گزارش ماهانه نيز در گزارش خزانه‌دار قرائت خواهد شد. چمران رييس شوراي شهر تهران نيز با بيان اينكه گزارشات دريافتي به كميسيون برنامه و بودجه ارجاع مي‌شود، اظهار كرد: اگر اعضاء جزييات بيشتري بخواهند، مي‌توانند درخواست دهند و هر عضو شورا كه بخواهد گزارش كمك‌ها ارايه مي‌شود.

 

تعيين سقف معاملات براي شهردار

اعضاي شوراي شهر تهران با بررسي تبصره‌هايي از لايحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداري تهران با هزينه كرد ۴ درصد مجموع اعتبارات هزينه‌اي و سرمايه‌اي براي پوشش حوادث پيش بيني نشده در شهر تهران موافقت كردند. همچنين به شهرداري اجازه داده شد، با مدنظر قراردادن صرفه و صلاح و رعايت آيين نامه مالي شهرداري، نسبت به انجام معامله با وزارتخانه‌ها و موسسات و شركت‌هاي دولتي، بانك‌ها، موسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي، سازمان‌ها و شركت‌ها و موسسات شهرداري تهران در بخش املاك تا سقف ۸۰۰۰ ميليارد ريال و ساير معاملات تا سقف شش هزار ميليارد ريال و همچنين در بخش اشخاص حقوقي و حقيقي بخش خصوصي در بخش املاك تا سقف ۴۰۰۰ هزار ميليارد ريال و در ساير معاملات تا سقف ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد ريال اقدام كند. شهردار تهران مجاز است اختيارات موضوع اين تبصره را تا سقف ۵۰ درصد از ارقام تعيين شده به هر يك از معاونان شهردار و شهرداران مناطق ۲۲گانه و ۲۵ درصد به مديران كل و مديران واحدهاي ستادي تفويض كند. به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود در راستاي برقي‌سازي ناوگان حمل و نقل عمومي، نسبت به خريد اتوبوس برقي، تاكسي برقي، ون برقي، موتورسيكلت برقي و زيرساخت‌هاي شارژ وسايل مربوطه، از طريق انعقاد قرارداد با توليدكنندگان و تأمين‌كنندگان داخلي و خارجي، با رعايت صرفه و صلاح شهرداري اقدام لازم را انجام دهد. همچنين شهرداري تهران مجاز است انعقاد قراردادهاي موضوع اين بند را، حسب مورد به سازمان‌ها، شركت‌ها و موسسات شهرداري تفويض كرده و به منظور تأمين مالي، خريد، بازرگاني، بهره‌برداري و خدمات نگهداري پس از فروش، از ظرفيت سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي و مشاركت، سرمايه‌گذاري و مالكيت سهام حداقلي «كمتر از ۵۰ درصد» شركت‌هاي بخش خصوصي در چارچوب موضوع مصوبه استفاده كند.

 

راه‌اندازي شركت خودروسازي!

جعفر تشكري هاشمي در انتقاد به اين بند با بيان اينكه اين تبصره نشان مي‌دهد كه شهرداري به دنبال اين است كه شركت خودروسازي راه‌اندازي كند و خودش بسازد و بفروشد و خدمات پس از فروش ارايه دهد، تأكيد كرد: اين موضوع بر خلاف آن چيزي است كه وزارت صمت اعلام كرده است كه اين كار خلاف اهداف و ماموريت‌هاست و تنها بايد به شهرداري اجازه داد اتوبوس بخرد و كمك فني و اعتباري براي خريد تاكسي و موتورسيكلت داده شود.

اعضاي شوراي شهر تهران پس از استماع نظرات شهردار تهران در مورد روند واردات اتوبوس‌هاي برقي به حذف اين بند با شرط ارايه لايحه برقي‌سازي وسايل حمل و نقل عمومي به شوراي شهر رأي دادند.

 

تسويه ديون تا 4 هزار ميليارد تومان

صادقي در ادامه قرائت تبصره چهارم بودجه سال آينده شهرداري با بيان اينكه به شهرداري تهران اجازه داده مي‌شود كه با رعايت صرفه و صلاح شهر و آيين نامه‌ها نسبت به تسويه ديون شهرداري اقدام و عملكرد آن را در گزارش تفريغ بودجه بياورند، افزود: براين اساس تا چهل هزار ميليارد ريال با تأييد شهردار تهران و از چهل هزار ميليارد ريال به بالا با تصويب شوراي شهر باشد. وي ادامه داد: همچنين واحدهاي شهرداري تهران موظفند حداكثر يك درصد از اعتبارات و اجراي برنامه يا اعتبارات پروژه‌هاي غير مستمر را با تأييد دبيرخانه دايمي شوراي ارتباطات و اطلاع‌رساني شهرداري تهران براي اقدامات رسانه‌اي و اطلاع‌رساني همان طرح هزينه كنند.

 

مجوز ۳۰ همتي براي پوشش قرارداد با چيني‌ها

اعضاي شوراي شهر تهران سقف معاملات مالي شهرداري تهران براي پوشش قرارداد با چيني‌ها را تا سقف ۳۰ هزار ميليارد تومان افزايش دادند. لطف‌الله فروزنده، معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران در ادامه جلسه بررسي بودجه شهرداري با بيان اينكه بانك شهر بانك عامل در قراردادهاي شهرداري با چين است، گفت: بايد ۲۰ درصد پيش پرداخت بدهيم كه نزديك به ۳۰ هزار ميليارد تومان در اين زمينه نياز داريم. تقاضاي بنده اين است كه رقم ۳۰ هزار ميليارد تومان تصويب شود تا بتوانيم مبلغ را پرداخت كنيم و مشكل خريد اتوبوس‌ها و غيره رفع شود و ما از ابزارهاي مالي استفاده مي‌كنيم تا نقدينگي تأمين و به بانك جهت بدهي‌ها پرداخت شود تا بتوان پيش پرداخت قراردادها را انجام داد. مهدي چمران رييس شوراي شهر تهران اين پيشنهاد را مطرح كرد كه سقف مجوز قانوني در نظر گرفته شود و ۳۰ هزار ميليارد تومان در سقف اختيارات قانوني لحاظ شود كه اين پيشنهاد با حداكثر آراء موافق مصوب شد. همچنين به پيشنهاد پيرهادي ۱۰۰۰ ميليارد تومان دراين تبصره براي استفاده از پساب براي آبياري درختان در تفاهم وزارت نيرو و شهرداري لحاظ شد.

 

 

زير ذره‌بين

تفاوت 15 هزار ميليارد توماني اتوبوس‌هاي داخلي و چيني

شهردار تهران با بيان اينكه تفاوت قيمت اتوبوس‌هاي برقي چيني با اتوبوس‌هاي برقي داخلي بين ۵ تا ۶ ميليارد تومان در هر اتوبوس است، گفت: اتوبوس‌هاي چيني به مراتب ارزان‌تر از اتوبوس‌هاي داخلي هستند.
در جريان جلسه ديروز شوراي شهر تهران عليرضا زاكاني؛ شهردار تهران گفت: موضوع برقي‌سازي در برنامه چهارم توسعه شهر تهران نيز به تصويب رسيده و شهرداري موظف است بر اساس اين برنامه عمل كند. شهردار تهران با اشاره به خريد اتوبوس‌هاي برقي گفت: در اين ارتباط ما اقدامات خود را آغاز كرده‌ايم و از تمام مجموعه‌ها اقدام به اخذ قيمت شده كه كمترين قيمت آن 316 هزار يورو و بالاترين آن 347 هزار يورو بوده است كه حتي در ادامه با بخشي از آنها پيمان اوليه و قرارداد منعقد كرده‌ايم. زاكاني به سفر اخير تيم مديريت شهري به چين اشاره كرد و افزود: زماني كه در اين سفر بوديم، بررسي‌هايي صورت گرفت و مشخص شد كه قيمت اتوبوس‌هاي برقي در كشور چين به مراتب پايين‌تر از قيمت توليدكنندگان داخلي است، به‌طوري كه كيفيت و قابليت آنها بسيار مناسب بود اما قيمت آنها به مراتب كمتر از قيمت‌هاي اتوبوس‌هاي برقي داخلي بود. زاكاني درباره تفاوت قيمت اتوبوس‌هاي برقي داخلي با اتوبوس‌هاي برقي چيني گفت: همانطور كه گفته شد كيفيت و قابليت اتوبوس‌هاي چيني بسيار مناسب است اما اين نكته ناگفته نماند كه تفاوت قيمت اتوبوس‌هاي برقي چيني با اتوبوس‌هاي برقي داخلي بين 5 تا 6 ميليارد تومان در هر اتوبوس است.  وي با اشاره به راه‌اندازي شركت واگن‌سازي شهرداري تهران گفت: حدود بيست سال پيش اين شركت توسط شهرداري تهران راه‌اندازي شد كه كار بسيار قابل تقديري است و ما بنا داريم همين كار را با مشاركت سرمايه‌گذار خارجي و شريك داخلي و همكاري شهرداري تهران زيرمجموعه سازمان بازنشستگي شهرداري تهران راه‌اندازي كنيم. زاكاني با اشاره به صرفه‌جويي خريد اتوبوس‌هاي برقي چيني به جاي اتوبوس‌هاي داخلي گفت: براي 2500 دستگاه اتوبوس برقي مبلغي حدود 15 هزار ميليارد تومان صرفه‌جويي مي‌شود.

ارسال نظر