سخنگوي دولت:

دارايي‌هاي زنجاني تحت مديريت خزانه مصرف مي‌شود

۱۴۰۲/۱۲/۰۲ - ۰۰:۳۰:۵۷
کد خبر: ۳۰۶۹۴۵
دارايي‌هاي زنجاني تحت مديريت خزانه مصرف مي‌شود

سخنگوي دولت گفت: دارايي‌هاي ارزي متعلق به بابك زنجاني در اختيار بانك مركزي قرار گرفته تا مثل ساير دارايي‌ها وارد خزانه كشور شده و تحت مديريت خزانه مصرف شود.

سخنگوي دولت گفت: دارايي‌هاي ارزي متعلق به بابك زنجاني در اختيار بانك مركزي قرار گرفته تا مثل ساير دارايي‌ها وارد خزانه كشور شده و تحت مديريت خزانه مصرف شود.
علي بهادري جهرمي در ابتداي نشست خبري با خبرنگاران در نمايشگاه رسانه‌هاي ايران با تبريك روز جوان، گفت: شوراي عالي جوانان كه اخيرا با تدبير رييس‌جمهوري به شوراي عالي جوانان و نوجوانان تغيير يافت، اين هفته به رياست رييس‌جمهوري تشكيل مي‌شود تا بسته‌هاي حمايتي از ازدواج و اشتغال جوانان و حضور آنان در مراكز تصميم‌گيري و تصميم‌سازي مصوباتي خواهد داشت.
دبير هيات دولت يادآور شد: امروز هم جلسه توسعه سيستان و بلوچستان به رياست معاون اول رييس‌جمهوري برگزار مي‌شود.
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره بازگشت دارايي‌هاي ارزي بابك زنجاني به كشور، اظهار كرد: از تلاش‌هاي سازمان اطلاعات سپاه و قوه قضاييه در اين زمينه قدرداني مي‌كنيم. دارايي‌هاي ارزي متعلق به بابك زنجاني در اختيار بانك مركزي قرار گرفته تا مثل ساير دارايي‌ها وارد خزانه كشور و تحت مديريت خزانه مصرف شود. بهادري جهرمي همچنين در بخش ديگري از اين نشست تاكيد كرد: در جلسه اخير هيات دولت 
آيين نامه‌اي در راستاي قانون بيمه كارگران ساختماني تصويب شد تا دهك‌هاي يك تا ۳ و افراد تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي از پرداخت حق بيمه معاف شوند.
وي افزود: آيين‌نامه يكپارچه‌سازي خدمات زنان سرپرست خانوار در راستاي حمايت از آنها در دولت تصويب شد تا همه اين خدمات ساماندهي شود و توزيع عادلانه‌تر اين خدمات را داشته باشيم. سخنگوي دولت درباره تغيير سود سپرده‌ها گفت: نرخ سود در شوراي پول و اعتبار تغيير نكرده و تنها امكان انتشار اوراق پروژه‌هاي خاص براي دوره محدودي و به صورت موردي منتشر شده است. بهادري جهرمي در پاسخ به پرسشي درباره تراز تجارت خارجي گفت: تجارت خارجي ۱۰ ماهه امسال ۱۲۶ ميليارد دلار بوده كه نسبت به ۱۰ ماهه پارسال ۲.۴ درصد رشد كرده و تراز هم ۱۷ درصد مثبت است. وي ادامه داد: ما يك تراز ارزشي داريم و يك تراز وزني، در برخي گروه‌هاي خاص كالايي ممكن است قيمت‌ها به نرخ متداول جهاني برگردد كه ارزش تجارت كاهش يابد، مهم اين است كه مجموع تجارت خارجي اعم از ارزشي و وزني مثبت است. سخنگوي دولت درباره برنامه‌هاي دولت براي حمايت از جوانان بيان كرد: در هيات وزيران با كاهش ۱۰ ساله متوسط سن وزيران نسبت به دولت قبل شاهد حضور تعداد زيادي از جوانان متولد پس از انقلاب در دولت سيزدهم هستيم كه وزراي راه، ارشاد، ارتباطات، سخنگوي دولت و برخي معاونان رييس‌جمهور از جمله آنها هستند.
بهادري جهرمي با اشاره به اينكه «در زمينه ثبت شركت‌هاي دانش بنيان شاهد رشد ۳ برابري نسبت به سال گذشته هستيم»، بيان داشت: تسهيلات مالياتي نيز به آنها تعلق گرفته است.
وي اظهار كرد: جوانان وقتي مي‌بينند رييس‌جمهور در سفرهاي خارجي با خود محصولات دانش بنيان را مي‌برد و منشأ فروش و بازاريابي محصولات نخبگان مي‌شود، اميدوار مي‌شوند و اين يعني حمايت عيني از جوانان كشور. سخنگوي دولت اضافه كرد: همچنين در زمينه‌هاي ازدواج و اشتغال جوانان هم سعي شده حمايت‌هاي اثرگذار در حد توان دولت صورت گيرد در سال گذشته ۳ بار آزمون فراگير و ۸ آزمون اختصاصي دستگاه‌ها براي استخدام برگزار و ۴ هزار بورسيه براي دانشجويان جديدالورود براي فعاليت در بخش خصوصي انجام شد. بهادري جهرمي درباره طرح شفافيت مجلس نيز توضيح داد: طرح شفافيت طرح مجلس بود كه ابتدا رد شد و سپس طرح شفافيت همه قوا را مطرح كردند و تصويب شد و اين طرح رفت و برگشت‌هايي بين مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام داشته و معاونت حقوقي رييس‌جمهور نيز به عنوان نماينده دولت در اين جلسات شركت كرده است و تا آنجايي كه اطلاع دارم شوراي عالي نظارت مجمع اين طرح را تاييد كرده است.
وي در پاسخ به پرسشي در خصوص مسكن گفت: حوزه مسكن با تصميماتي كه در حوزه تامين مالي اتخاذ شده، شتاب بيشتري گرفته و سقف تسهيلات ساخت مسكن به ۵۵۰ و شهرهاي كوچك ۳۵۰ ميليون تومان است در روستاها با نرخ ۴ درصد و شهرهاي كوچك با نرخ سود ۵ درصد اعطا مي‌شود، تصميم دوم هم اين بود در ۲ سال ابتدايي بازپرداخت تسهيلات، اقساط به ۵.۹ ميليون تومان كاهش يافته است علاوه بر اين طرحي كه براي اختصاص زمين يك ميليون مسكن در شهرهاي مختلف پيش رفته است به زودي در كلان‌شهر تهران هم با همكاري شهرداري آغاز مي‌شود. سخنگوي دولت اضافه كرد: هفته گذشته طرح ساخت ۶۰ هزار واحد دانشگاهيان كليد خورد و اميد است اجاره‌بها هم كه تابعي از مسكن است، با كنترل تورم مسكن، در سال آينده كاهش يابد.
بهادري جهرمي درياره طرح فجرانه هم توضيح داد: دولت طرح فجرانه يارانه كالابرگ الكترونيك براي ارتقاي سبد غذايي شهروندان و ايجاد سپر تورمي در برابر سفره و معيشت مردم راه‌اندازي كرده كه ۲۰۰ هزار تومان به صورت اعتباري به يارانه بگيران در ۳ ماهه اجراي طرح فجرانه اختصاص مي‌يابد.
وي تصريح كرد: تاكنون ۳۰ ميليون نفر يعني ۱۰ ميليون خانوار و ۶۰ درصد افراد مشمول يارانه از آن استقبال كرده‌اند اين كالاها ۱۱ قلم هستند. در خصوص جابه‌جايي زمان واريز يارانه‌ها هم تصميم دولت اين بود كه زيرساخت‌هاي الكترونيكي فراهم باشد تا دچار خلل در واريزها نشويم كه هم از كالابرگ استقبال شد و هم اينكه تاكنون خللي در زيرساخت‌هاي الكترونيكي گزارش نشده است. سخنگوي دولت در پاسخ به پرسشي درباره عمره اظهار كرد: هنوز منتفي نيست و دولت در تلاش است تا مسائل پيش آمده به ويژه در زمينه هواپيمايي را سريع‌تر برطرف كند. بهادري جهرمي يادآور شد: در زمينه حمايت‌هاي معيشتي ماه رمضان علاوه‌بر كالابرگ الكترونيكي براي تامين ميوه شب عيد و اقلام مصرفي رمضان مانند خرما با همكاري باغداران و تعاوني‌هاي روستايي تمامي ميزان مصارف مورد نياز تامين شده و اقلام پروتئيني، شكر و برنج ذخيره‌سازي شده 
پيش بيني مي‌شود با نرخ‌هاي مصوب تامين اين اقلام را شاهد باشيم، همچنين با همكاري فعالان صنفي در اتاق اصناف با محوريت وزارت صمت و بخش‌هاي بانكي و جهاد كشاوري بيش از ۲۴۰ نمايشگاه عرضه مستقيم اقلام مورد نياز مردم برگزار مي‌شود بسياري از آنها هم‌اكنون فعال بوده مكان خريد اعتباري هم فراهم شده است.
وي در خصوص تامين اراضي مساكن روستايي نيز اظهار كرد: يك يا دو هفته قبل در سازمان ملي زمين و مسكن جلسه داشتيم و نمايندگان بنياد مسكن و وزارت راه هم حضور داشتند و همكاري نزديكي صورت گرفت.
سخنگوي دولت تاكيد كرد: امسال با در نظر گرفتن ۵۰۰ هزار زمين مناسب كه امكان تامين آب، برق، گاز و فاضلاب و قابليت ساخت و ساز را داشته باشد با افزايش رقم وام به ۳۵۰ ميليون تومان و با نرخ سود ۴ درصد در روستاها سبب شد تا تعداد زيادي از متقاضيان ساخت و ساز به شهرهاي كوچك و روستاها سوق پيدا كنند.
بهادري جهرمي گفت: رييس‌جمهور بارها در جلسات خصوصي، عمومي و هيات دولت تاكيد كرد كه هر گونه ورود مقامات دولتي در انتخابات مغاير قانون است و بايد زمان خود را مصروف خدمت رساني به مردم كنند و توصيه اين بوده كه دولت هر آنچه در توان دارد براي تامين سلامت انتخابات و افزايش مشاركت مردم را به كار بگيرد.
وي درباره بازار خودرو و همچنين واردات خودروهاي خارجي هم گفت: دولت درباره واردات خودروي نو مصوباتي داشته و واردات در حال انجام است كه آمار آن را گمرك و سازمان توسعه تجارت اعلام مي‌كنند.
سخنگوي دولت تصريح كرد: دولت نرخ سود بازرگاني واردات خودرو را نيز كاهش داده و عوارض واردات خودرو براي خودروهاي اقتصادي از ۱۰۰ به ۱۰ درصد كاهش يافته است و اقدام ديگر اينكه مجوز واردات خودروي كاركرده از مناطق آزاد به مناطق اصلي آزاد و ابلاغ شده است. بهادري جهرمي اضافه كرد: در زمينه توليد خودرو اعم از خودروهاي ckd (مونتاژي) و توليد داخل با حمايت حداكثري در حال پيشرفت هستيم و افزايش عرضه خودرو در هر دو سال فعاليت دولت را داشته‌ايم و طبق قانون تعيين قيمت به شوراي رقابت واگذار شده نه دولت و نه من که سخنگوي دولت هستم؛ فقط شوراي رقابت. وي درباره وضعيت بورس و بازار سرمايه بعد از انتشار اوراق گواهي خاص بيان كرد: به‌طور طبيعي بازار سرمايه براي تامين منابع توليدكنندگان و بخش واقعي اقتصاد است، فروش اوراق گواهي ۳۰ درصدي نيز يكي از اين‌روش‌ها براي بخش توليد بود و صرفا يك مرتبه و براي مورد خاص انجام شد، دولت سال گذشته يك قاعده براي نرخ خوراك پتروشيمي‌ها به مدت ۵ سال تعيين كرد تا ثبات و پيش‌بيني‌پذيري بازار را تقويت كند. اينها همه در راستاي حمايت از بازار سرمايه بوده است.
سخنگوي دولت در پاسخ به پرسش ايسنا درباره اظهارات وزير صمت در زمينه تعلق ارزهاي حاصل از صادرات بدون‌رانت به صادركننده در رسانه‌ها و انتقاد از آن، گفت: منابع ارزي قابل‌قبول است و نسبت به گذشته افزايش يافته است‌. با مديريت محوري بانك مركزي و همكاري وزارت صنعت، معدن و تجارت اولويت نيازهاي ارزي را مشخص مي‌كنند كه منابع ارزي در چه حوزه‌اي محل مصرف باشد تا رشد اقتصادي بيشتري را فراهم كند و شرايط را براي توليدكننده بيش از پيش محيا كند تا فعاليت اقتصادي در بخش‌هاي مختلف به‌صرفه باشد. با هماهنگي بانك مركزي و وزارت صمت اين منابع ارزي همچون گذشته مديريت خواهد شد.

ارسال نظر