ميليون‌ها تومان براي تغيير رنگ چشم و افزايش قد

عمل‌هاي زيبايي و بحران هويت در جامعه

۱۴۰۲/۱۲/۰۱ - ۰۲:۲۵:۴۷
کد خبر: ۳۰۶۸۹۲
عمل‌هاي زيبايي و بحران هويت در جامعه

 حالا ديگر جراحي‌هاي زيبايي به عمل بيني و ليپوساكشن خلاصه نمي‌شود. اين روزها انواع و اقسام عمل‌هاي زيباي از فيس آف كردن افراد گرفته تا تغيير رنگ چشم و افزايش قد در فضاي مجازي تبليغ مي‌شود.

گلي ماندگار|

 حالا ديگر جراحي‌هاي زيبايي به عمل بيني و ليپوساكشن خلاصه نمي‌شود. اين روزها انواع و اقسام عمل‌هاي زيباي از فيس آف كردن افراد گرفته تا تغيير رنگ چشم و افزايش قد در فضاي مجازي تبليغ مي‌شود. فقط كافي است پول داشته باشيد. از ۲۰ ميليون تا ۲۵۰ ميليون و حتي بيشتر. اين بحران هويت بيش از همه در بين قشر مرفه جامعه ديده مي‌شود چون قشر فرودست و متوسط جامعه توان پرداخت عمل‌هاي زيبايي آنچناني را ندارند. اقشار متوسط شايد بتوانند هزينه يك جراحي بيني يا تزريق بوتاكس را بپردازند و قشر فرودست هم كه فقط با ديدن اين تبليغات آه مي‌كشند و رويا مي‌بافند و هر روز خود را جاي يكي از اين افراد عمل كرده قرار مي‌دهند در آينه به جاي خود به او نگاه مي‌كنند. اين روزها عمل‌هايي براي زيبايي ترند شده‌اند كه زماني عملي كاملا غيرعادي و سخت به حساب مي‌آمدند. از تغيير رنگ چشم گرفته تا افزايش قد. قطعا چنين عمل‌هايي عوارض خاص خودشان را دارند و سوال اينجاست كه افراد چطور بدون دانستن اين عوارض يا حتي با دانستن آن تن به چنين جراحي‌هاي سختي مي‌سپارند. اينكه جوانان امروز به دنبال يك «من جديد» در خود مي‌گردند شايد بيشتر به اين خاطر است كه جامعه با يك بحران هويتي دست به گريبان شده وگرنه چرا بايد افراد بدون اينكه احتياجي به عمل‌هاي زيبايي داشته باشند تن به اين كار بسپارند و البته كه در برخي موارد جان خود را هم در اين بين از دست بدهند. 

تبليغات بدون نظارت

اين روزها فضاي مجازي پر شده از تبليغات پزشكاني كه سعي مي‌كنند تغييرات ايجاد شده بر روي بيماران خود را با شعفي وصف ناپذير به بينندگان نشان بدهند و در اين بين با گفتن جمله‌هايي مانند فوق‌العاده و رويايي و... ديگران را هم به اين كار تشويق كنند. اينكه يك پسر جوان رنگ چشم‌هاي خود را از قهوه‌اي به آبي اروپايي تغيير مي‌دهد و دكتر در حالي كه مقابل دوربين مي‌خواهد عكس‌العمل اوليه اين پسر جوان را بعد از ديدن رنگ تازه چشمانش به تصوير بكشد از آينده‌اي مي‌گويد كه در دستان اين پسر قرار دارد. آينده‌اي كه با تغيير رنگ چشم‌هايش توانسته آن را به دست بگيرد و قبل از اين عمل جراحي امكان چنين توانايي را نداشت! در حالي كه دكتر براي اين عمل ۲۵۰ ميليون تومان دريافت كرده و اينطور كه پيداست آينده بيشتر از اينكه در دستان اين جوان باشد در دستان پزشكي است كه سعي مي‌كند جوان‌هاي بيشتري را به اين كار تشويق كند.
فيلم ديگري دختري را نشان مي‌دهد كه تحت عمل جراحي افزايش قد قرار گرفته است. او ۶ سانتي‌متر به قد ۱۵۶ سانتي‌متري خود اضافه كرده است. با لبخند رو به دوربين مي‌گويد كه از انجام اين كار خوشحال است و اين اتفاق باعث شده تا او اعتماد به نفس بيشتري پيدا كند. اين اعتراف صادقانه نشان مي‌دهد اكثر افرادي كه دست به چنين جراحي‌هاي مي‌زنندبا مشكلاتي مانند كمبود اعتماد به نفس مواجهند. پزشكي كه اين جراحي را انجام داده به دختر اطمينان مي‌دهد كه از اين به بعد زندگي زيبايي در انتظارش خواهد بود در حالي كه بيش از ۲۰۰ ميليون تومان براي اين جراحي پول دريافت كرده است. اينكه افزايش ۶ سانتي‌متري قد مي‌تواند زندگي يك فرد را زيبا كند نيز خود جاي بحث بسياري دارد. 

 هر تغييري به زيبايي منجر نمي‌شود

حتما خيلي از شما هم مي‌دانيد كه عمل‌هايي مانند افزايش قد اصلا در حيطه عمل‌هاي زيبايي قرار نمي‌گيرند. بلكه اين دكترهاي ارتوپد هستند كه بايد در اين زمينه تصميم بگيرند پس همين مساله نشان مي‌دهد كه چنين جراحي‌هايي تا چه اندازه مي‌تواند عواقب خطرناكي براي افراد داشته باشد و تنها در صورتي كه فرد واقعا نياز به چنين جراحي‌هايي دارد بايد اقدام كند در حالي كه اين روزها عمل افزايش قد در كشور ما به يك روتين جراحي زيبايي تبديل شده است. البته مساله اينجاست كه همين افراد با تصميم اشتباهي كه مي‌گيرند وقتي با عواقب و عوارض اين عمل‌ها مواجه مي‌شوند از پزشك شكايت مي‌كنند و او را باعث چنين مسائل و مشكلاتي مي‌دانند در حالي كه خودشان در اين زمينه بيشترين اشتباه را مرتكب شده‌اند. 

  بحران هويت جدي است

عليرضا صادقي، روانشناس در اين باره به تعادل مي‌گويد: متاسفانه اين روزها بحران هويت در جامعه ما به‌طور جدي افزايش پيدا كرده است. جوانان براي اينكه بتوانند خود را از اين بحران نجات دهند به عمل‌هاي زيبايي روي مي‌آورند كه البته در بسياري از موارد هم نتيجه دلخواه را كسب نمي‌كنند.
او مي‌افزايد: هستند كساني كه به من مراجعه مي‌كنند چون انتظاري كه از عمل جراحي زيبايي داشته‌اند برآورده نشده و حالا آِنها علاوه بر اينكه روياهايشان را از دست داده‌اند با افسردگي شديد هم دست و پنجه نرم مي‌كنند اما اميد دارند كه بتوانند با رفتن نزد پزشكي بهتر و انجام عمل‌هاي ديگر اين نقص‌ها را بر طرف كنند. 
اين روانشناس مي‌گويد: اصولا روي آوردن به عمل جراحي زيبايي براي بالا بردن اعتماد به نفس و به دست آوردن مقبوليت بيشتر در جامعه فرد را در يك راه بدون بازگشت قرار مي‌دهد. به اين معنا كه او ابتدا اولين عمل جراحي را انجام مي‌دهد اما بعد از مدتي احساس مي‌كند تغييري كه مي‌خواسته به دست نياورده و دست به عمل‌هاي بيشتري مي‌زند و تا جايي پيش مي‌رود كه ديگر نشاني از چهره قبلي خود باقي نمي‌گذارد و اين تازه اول افسردگي و مواجه شدن با من جديدي است كه شايد خيلي هم مقبول نباشد.
     در حال مقابله با سونامي تبليغات غيرمجاز جراحي زيبايي هستيم
اين در حالي است كه اخبار انجام جراحي‌هاي زيبايي در كشورمان حالا به آن سوي مرزها هم كشيده شده و در كنار كشورهايي مانند كره جنوبي ايران هم به عنوان يكي از قطب‌هاي عمل‌هاي زيبايي تبديل شده است. اينكه آمار اين جراحي‌ها هر روز در كشور ما افزايش پيدا مي‌كند نشان از اتفاقات تلخي دارد. از يك سو پيام آور اين مساله است كه جامعه با بحران هويتي مواجه است و از سوي ديگر نشان مي‌دهد كه افراد سودجو در اين بين براي به دست آوردن ثروت‌هاي نجومي حاضرند دست به هر كاري بزنند.  در همين رابطه عباس محمديان، مديركل تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اخبار منتشر شده توسط يكي از رسانه‌هاي مطرح بين‌المللي در حوزه افزايش جراحي‌هاي زيبايي در كشورمان اظهار داشت: يكي از مسائلي كه امروزه در شهرها و به ويژه كلان‌شهرها با آن مواجه هستيم و در صورت غفلت شاهد تسري آن به شهرها و روستاهاي كوچك نيز خواهيم بود روند فزاينده تمايل افراد به انجام جراحي‌هاي به اصلاح زيبايي است. اين مساله به ويژه در بين زنان و دختران و حتي پسران جوان قابل توجه است و برخي مطالعات و بررسي‌ها حكايت از كاهش قابل توجه سن تمايل به انجام اين عمل‌ها در بين جوانان و نوجوانان دارد. محمديان تصريح كرد: متاسفانه قابل انكار نيست كه تقاضا براي انجام جراحي‌هاي زيبايي تحت تاثير القائات فضاي مجازي و رسانه‌هاي غير بومي افزايش يافته و به تبع آن تبليغات فريبنده خصوصا در فضاي مجازي كه در ادوار گذشته تا حدود زيادي رها شده بود نيز در اين حوزه گسترش يافته است به همين دليل در چهارچوب ماموريت‌هاي قانوني اداره كل تبليغات و اطلاع‌رساني طرح برخورد با تبليغات نامتعارف و غيرقانوني فعالان حوزه جراحي‌هاي موسوم به زيبايي را آغاز كرده‌ايم.
اين استاد دانشگاه با تاكيد بر ضرورت برخورد قاطع با سودجويان فعال در حوزه جراحي زيبايي گفت: در چند هفته اخير به كرات شاهد شناسايي افرادي بوديم كه در قالب اجاره پروانه‌هاي پزشكي يا حتي بدون داشتن آن و صرفاً با مداركي مانند ديپلم انساني، كارشناسي حسابداري، كارداني برق ساختمان و ديگر رشته‌هايي از اين دست به انجام عمل‌ها و تزريفات مرتبط با حوزه جراحي پلاستيك مي‌زدند، حتي در اين بين شاهد افرادي هستيم كه بعضاً طي يك روز ده‌ها عمل جراحي پلاستيك انجام مي‌دهند در حالي كه فاقد مدرك پزشكي معتبرند.
مديركل تبليغات و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: ما در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در چهارچوب قوانين به‌طور قاطع و جدي از حقوق آحاد شهروندان صيانت كرده و با هر گونه تخلف در عرصه تبليغات خصوصاً تبليغاتي كه امنيت و سلامت بهداشتي، اخلاقي و رواني جامعه را مختل كند برخورد مي‌كنيم اما از نهادهاي مسوول در حوزه بهداشت و درمان خصوصا سازمان نظام پزشكي كشور و وزارت بهداشت و درمان انتظار مي‌رود كه در اين حوزه سازوكارهاي نظارتي خود را جهت برخورد با متخلفان تقويت نمايند و مانع از تداوم سودجويي شبه پزشكان يا كلاهبرداران بي‌اخلاق در اين عرصه شوند.

ارسال نظر