فرسايش ادامه‌دار بورس

۱۴۰۲/۱۲/۰۱ - ۰۲:۱۱:۰۴
کد خبر: ۳۰۶۸۸۵

بازار سرمايه اكنون در فرسايشي‌ترين حالت خود قرار دارد و مي‌توانيم اتفاقات و عواملي كه باعث ايجاد فضاي منفي و ركودي شده كه در آن نه دلار و  نه عوامل پارامتر‌هاي شركت‌ها واكنش نشان نمي‌دهد را بررسي كنيم.

محمد غفوری

بازار سرمايه اكنون در فرسايشي‌ترين حالت خود قرار دارد و مي‌توانيم اتفاقات و عواملي كه باعث ايجاد فضاي منفي و ركودي شده كه در آن نه دلار و  نه عوامل پارامتر‌هاي شركت‌ها واكنش نشان نمي‌دهد را بررسي كنيم. نرخ بهره 30 درصدي يا عواملي همانند دخالت‌هاي دولت و بازارساز در بازار سرمايه به صورت واضح براي فعالان بازار سرمايه قابل مشاهده است و با توجه به تصميم‌گيري‌هاي در بازار اين اجازه رشد داده نمي‌شود. از آنجايي كه حجم عظيمي از بازار دست بازارساز قرار دارد سرمايه‌گذاران حقيقي نقش قابل توجهي نمي‌توانند ايفا كنند. يكي ازعواملي كه باعث رشد يا نزول بازار مي‌شود را مي‌توانيم بازارساز در نظر بگيريم. بازارساز همان دولت و تيم اقتصادي دولت است كه فعلا با توجه به شرايطي كه در بازار ايجاد كردند يعني همان فرسايش و ركود اجازه نمي‌دهد سرمايه و نقدينگي به سمت بورس سراريز شود.  با توجه به استدلال و پيش‌بيني بنده در بازار سرمايه مي‌تواند در تارگت يكسال تورم را رد كند و حتي اين تصميم‌گيري‌هايي كه اجازه به رشد بازار را نمي‌دهد كاور كند؛ چراكه قيمت‌ها در بازار سهام در ارزنده‌ترين حالت ممكن قرار دارد. اگر دست‌درازي‌ها و تصميم‌ها كمتر شود به راحتي مي‌توانيم شاهد اقبال سرمايه‌گذاران به اين بازار باشيم. از منظر روان‌شناسي فعالان بازار سرمايه در وضعيت نااطميناني قرار دارند. به جرأت مي‌توان گفت كه شدت اتفاقات ۱۷ ارديبهشت‌ماه سال جاري بازار سرمايه خيلي قوي‌تر، زننده‌تر و نااميدكننده‌تر از اتفاقات مردادماه سال ۹۹ بوده است، چراكه اين اتفاقات باعث شد در چند ماه اخير وضعيت ركودي و منفي در بازار را تجربه نماييم كمااينكه در سال ۹۹ بسياري از سرمايه‌گذاران در شرايطي بودند كه پرتفوي سرمايه‌گذاري آنها سود بود و از منظر روانشناسي، فشارهاي رواني از جمله ترس جاماندن از بقيه بازارهاي موازي را تجربه نمي‌كردند و مي‌توان گفت بازار سرمايه توانسته بود ارزش‌افزوده براي بسياري از سرمايه‌گذاران خلق كند؛ منتها اتفاقاتي كه در سال جاري رقم خورد جزو بدترين عملكرد بازارسازها بود. بازارگردان‌ها، بازارسازها و به بياني حكمران‌ها بازار را كنترل كرده و چه در سودها و چه در نزول‌ها به آن جهت مي‌دهند، ضمن اينكه ۸۵ درصد بازار دست اين افراد است، قاعدتا در چنين بازاري تحليل‌ها به راحتي فيك و چشم‌اندازها با يك ابلاغيه و حركت يا تصميم‌گيري جزيره‌اي نابود مي‌شود كه در سال جاري در حال تجربه آن هستيم. پس درباره بازاري بررسي، تحليل و پيش‌بيني مي‌كنيم كه وزن بسيار بزرگي از آن را مردم و سرمايه‌گذاران عادي تشكيل نمي‌دهند.  

در چند سيكل گذشته كه بررسي كنيم خواهيم ديد بازارساز توانسته با يك تصميم، سرمايه‌ها را به سمت بازار روانه يا حتي باعث رشد چند ده برابري در بازارها شود، در وضعيت حال حاضر بازارساز علاقه‌اي به رشد اين بازار نشان نداده است حتي با وجود اينكه در حراج قيمتي قرار داريم فعلا تصميم بازارساز است كه مي‌تواند پارامتر مهمي در جهت بالا كشيدن بازار باشد.

ارسال نظر