شهردار سابق تهران درباره عبور از طرح‌هاي بالادستي و افزايش جمعيت‌پذيري پايتخت هشدار داد

شرط ورود چيني‌ها به ساخت مسكن از نظر حناچي

۱۴۰۲/۱۲/۰۱ - ۰۲:۰۰:۵۰
کد خبر: ۳۰۶۸۷۸

شهردار سابق تهران در واكنش به ساخت مسكن توسط چيني‌ها گفت: تنها حالتي كه آمدن چيني‌ها براي احياي بافت‌هاي فرسوده توجيه دارد، سرمايه‌گذاري آنهاست، اما حتي در اين حالت هم بايد ديد مابه‌ازاي بازپرداخت اين سرمايه‌گذاري‌ها به چيني‌ها چگونه خواهد بود؟

گروه راه و شهرسازي|

شهردار سابق تهران در واكنش به ساخت مسكن توسط چيني‌ها گفت: تنها حالتي كه آمدن چيني‌ها براي احياي بافت‌هاي فرسوده توجيه دارد، سرمايه‌گذاري آنهاست، اما حتي در اين حالت هم بايد ديد مابه‌ازاي بازپرداخت اين سرمايه‌گذاري‌ها به چيني‌ها چگونه خواهد بود؟
پيروز حناچي، عضو هيات علمي دانشگاه تهران و شهردارسابق پايتخت در گفت‌وگو با ايلنا در مورد طرح بازسازي بخش‌هايي از بافت فرسوده تهران با كمك چيني‌ها اظهار كرد: بايد ابتدا بررسي كنيم كه چيني‌ها براي چه به ايران مي‌آيند؟ تنها حالتي كه آمدن چيني‌ها براي احياي بافت‌هاي فرسوده توجيه دارد، سرمايه‌گذاري آنهاست. اگر هدف از چنين اقدامي اين باشد كه چيني‌ها در ايران سرمايه‌گذاري كنند، شايد نتايج خوبي داشته باشد، اما حتي در اين حالت هم بايد ديد مابه‌ازاي بازپرداخت اين سرمايه‌گذاري‌ها به چيني‌ها چگونه خواهد بود؟  شهردار سابق تهران تاكيد كرد: شهرداري معمولا اين موضوع را به املاك و… حواله مي‌دهد، در حالي كه املاك شهرداري تهران چنين ظرفيتي ندارد. جزييات اين طرح مشخص نيست و نمي‌دانيم چطور نتيجه مي‌دهد. من معتقدم اين دست تعاملات در حالتي كه با هدف سرمايه‌گذاري باشد و حمايت دولت را هم بگيرد، امر موجهي است و خيلي از كشورهاي دنيا اين كار را انجام مي‌دهند، اما بايد ببينيم چارچوب ما در تعامل با چين در زمينه بازسازي بافت‌هاي فرسوده پايتخت چگونه است؟ 
عضو هيات علمي دانشگاه تهران با تاكيد بر اينكه مصوبات شوراي عالي شهرسازي بايد در رابطه با كشورهاي خارجي مورد نظر باشد، عنوان كرد: قاعدتا رعايت مقررات ملي مي‌تواند از آسيب‌هاي اين دست تعاملات جلوگيري كند. زماني كه خارجي‌ها وارد احياي بافت يك جغرافيايي مي‌شوند، مقررات ملي و بين‌المللي و كدهاي ساختمان‌سازي و مجموعه قوانين و مقررات ساختمان از منظر جهاني را بايد رعايت كنند. 
حناچي با اشاره به اينكه از جهت استانداردها لازم است، حساسيت كافي وجود داشته باشد، اضافه كرد: از همه نكات مهم‌تر اين است كه مهندسان خارجي وقتي مثلا براي طرح بازسازي فضاهاي فرسوده پايتخت به كشور ما مي‌آيند، قطعا بايد با شهرداي تهران هماهنگي كامل داشته باشند و طرح‌هاي بالادستي كه در تهران وجود دارد را مورد نظر قرار بدهند تا با يك اقدام نادرست به افزايش جمعيت‌پذيري تهران دامن نزنند. 
   با اين آهنگ ادامه دهيم، قطع آب
در تهران قطعي است
شهردار سابق پايتخت با بيان اينكه همين حالا مي‌بينيم كه بحران آب در تهران جدي است و ما اگر با اين آهنگ ادامه دهيم، قطعي آب در تهران قطعي است، افزود: عدم رعايت سياست‌هاي بالادستي در اين مدل فعاليت‌ها مي‌تواند شرايط را حادتر كند.  در ادامه حناچي در خصوص حمل و نقل تهران و اشكالاتي كه هنوز هم وجود دارد، گفت: موضوع حمل و نقل عمومي مبتلا به همه كلان‌شهرهاست. توجه به آن موضوعي نيست كه در حد و مقياس مديران محلي باشد بلكه موضوعي حاكميتي است.  او تاكيد كرد: روزانه ۵ ميليون نفر از ساكنين كلان‌شهرها مستقيما با مساله حمل و نقل درگير هستند؛ حدود 2.5 ميليون نفر در مترو و حدود 2.5 ميليون نفر ديگر در ناوگان اتوبوسراني با موضوع رفت و آمد با وسايل نقليه عمومي مواجهه دارند. 

   3 سال از پايان مديريت ما گذشته است!
حناچي در اين خصوص كه برخي عقب‌ماندگي‌هاي فعلي حمل و نقل عمومي را به مديريت شهري پيشين مرتبط مي‌دانند، خاطرنشان كرد: اصلا فرض كنيد ايراد از عملكرد دوران مديريت ما بوده است؛ حتي اگر اين حرف را هم بپذيريم، باز هم نكته اينجاست كه حدود سه سال از زماني كه ما روي كار بوديم، گذشته است! او افزود: به هر حال ما نيز در دوران مديريت خودمان تلاش‌هايي كرده‌ايم. به عنوان نمونه ۷۸ واگن مترو در زمان ما به حمل و نقل ريلي شهري اضافه شد. همچنين ۲۵۰ دستگاه اتوبوس نيز با ايران خودرو به‌كارگيري كرديم و اصلا خط از كار افتاده حمل و نقل عمومي اتوبوس‌هاي ايران خودرو، با سفارس ما مجدد فعال شد و فكر مي‌كنم ديگران هم مي‌توانند كارهاي خودشان را انجام دهند و بعدا بايد ببينيم اقدامات آنها در حل اين مشكل اثرگذار خواهد بود؟  اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه كلان‌شهرها با مجموعه‌هاي اقماري خود ايجاد مي‌شوند، اضافه كرد: شهرهاي اقماري معمولا جمعيت بيش از حدي را مي‌پذيرند به خاطر اينكه معمولا پذيراي جمعيت روزانه كلان‌شهرها هستند و اين جمعيت را تشكيل مي‌دهند. رعايت سياست‌هاي حمل و نقل يكي از اصول كلي است كه در همه كلان‌شهرها معمولا مورد استفاده و توجه قرار مي‌گيرد. من اينجا نيز به توجه داشتن به اسناد بالادستي تاكيد دارم. اگر شهرهاي كوچك اطراف كلان‌شهر شاهد بي‌نظمي حمل و نقل هستيم، معنايش اين است كه استاندار آن حوزه كارش را درست انجام نمي‌دهد.

ارسال نظر