۶۰ درصد مدارس دولتي شهرستان‌هاي استان تهران دو نوبتي هستند

تراكم در كلاس‌هاي درس مدارس دولتي بالاست

۱۴۰۲/۱۱/۳۰ - ۰۱:۴۵:۴۰
کد خبر: ۳۰۶۸۲۳
تراكم در كلاس‌هاي درس مدارس دولتي بالاست

درس خواندن در مدارس دولتي در سال‌هاي نه چندان دور براي همه دانش‌آموزان طبيعي بود و اينكه همه ما در مدارس دوشيفته دولتي تحصيل مي‌كرديم يكي از بديهيات به نظر مي‌آمد.

تعادل|

درس خواندن در مدارس دولتي در سال‌هاي نه چندان دور براي همه دانش‌آموزان طبيعي بود و اينكه همه ما در مدارس دوشيفته دولتي تحصيل مي‌كرديم يكي از بديهيات به نظر مي‌آمد. اما با راه‌اندازي مدارس غيرانتفاعي، نمونه مردمي و هيات امنايي و... ديگر درس خواندن در مدارس دولتي اغلب به قشر فرودست جامعه تعلق دارد. مدارسي كه البته مشكلات زيادي هم دارند از تجهيز نبودن براي امكانات سرمايشي و گرمايشي تا تعداد زياد شاگردان در كلاس‌هاي درس و فرسوده بودن ساختمان مدارس و .... اما به هر حال هنوز هم تعداد قابل توجهي از مردم فرزندان‌شان را به مدارس دولتي مي‌فرستند و بر روال سال‌هاي دور وضعيت تحصيلي فرزندشان را پي مي‌گيرند. اما دو نوبتي بودن مدارس هميشه يكي از مشكلاتي بود كه خانواده‌ها با آن دست به گريبان بودند. البته در سال‌هاي گذشته كمتر و در اين سال‌هايي كه ديگر مادران هم بايد همپاي پدران براي تامين هزينه‌هاي معيشتي بيرون از خانه كار كنند اين معضل بيشتر از قبل به چشم مي‌آيد. البته بر خلاف تمام وعده‌هايي كه داده شد و قرار بر اين بود ديگر مدرسه دونوبتي در كشور يا حداقل در شهرهاي بزرگ نداشته باشيم. اين وعده‌ها محقق نشد و در همين استان تهران به گواه مديركل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران ۶۰ درصد مدارس عادي دولتي آموزش و پرورش شهرستان‌هاي تهران دو نوبتي هستند. برخي كارشناسان آموزشي معتقد هستند مدارس دونوبتي و تغيير هفتگي شيفت‌هاي مدرسه باعث سردرگمي دانش‌آموزان شده و ممكن است بر روي بازدهي تحصيلي آنها تاثير داشته باشد. البته كه در بسياري از كشورهاي دنيا اين مساله سال‌هاست كه منقضي شده و تعريف مدارس دو شيفته الان براي خيلي از افرادي كه خارج از مرزهاي ايران زندگي مي‌كنند كار سختي است. اما برخي ديگر از كارشناسان معتقدند دوشيفته كردن مدارس مي‌تواند تا حد زيادي از تراكم دانش‌آموزان در كلاس كم كند و كلاس‌هاي درس در مدارس دولتي با تعداد كمتري از دانش‌آموزان برگزار شود تا هم استاندارد ۱۰ تا ۱۵ دانش‌آموز در كلاس رعايت شود و هم معلم‌ها بتوانند بازدهي بهتري داشته باشند. اما نكته اينجاست كه حتي با دوشيفته شدن مدارس بسياري از مدارس در كشور هنوز نتوانسته‌اند به استاندارد بين‌المللي حضور دانش‌آموز در كلاس درس برسند و معضل تراكم جمعيت در كلاس‌ها همچنان وجود دارد.

 

ساخت مدرسه از محل صرفه‌جويي

در كاغذ

مديركل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران در نشست خبري خود ضمن اعلام دو نوبته بودن ۶۰ درصد مدارس شهرستان‌هاي استان تهران گفت: در حوزه ابتدايي رويكرد بازي محوري مدنظر قرار گرفته و در يك سال گذشته با اعتباري كه داشتيم، توانستيم تجهيزات بازي‌هاي آموزشي را براي مدارس فراهم كنيم. بحث واقعيت مجازي در هر منطقه از جمله اقدامات صورت گرفته در زمينه بازي‌هاست و در هر منطقه يك مدرسه به تجهيزات واقعيت مجازي مجهز شده است و اتاق‌هاي بازي در هر منطقه و در پرتراكم‌ترين مدرسه و بيشتر دو نوبتي‌ها ايجاد شده است. مسعود بهرامي خاطرنشان كرد: سال ۷۴ اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران از شهر تهران جدا شد و از اين سال‌ها تاكنون براي اولين‌بار ميانگين نمرات نهايي استان تهران از ميانگين كشوري بالاتر رفته است. مديركل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران با بيان اينكه براي اردوهاي راهيان پيشرفت ۲۰ مقصد اردويي تعيين شده، عنوان كرد: در زمينه تربيت‌بدني و سلامت حدود هزار اتاق سلامت مدرسه در شهرستان‌هاي استان تهران تجهيز شد و طرح شهيد سليماني كه احداث فضاهاي درون مدرسه‌اي بود هم اتفاق افتاد. بهرامي اضافه كرد: همه فضاهاي ورزشي كه در اجاره بخش خصوصي بود، در اختيار دانش‌آموزان قرار گرفته مگر املاكي كه قرارداد طولاني‌تر داشتند كه بايد صبر كنيم قرارداد تمام شود. او با اشاره‌ به اينكه آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران توانسته رتبه پژوهشي برتر و رتبه اول در شوراي آموزش و پرورش و خوارزمي را كسب كند، اظهار كرد: سامانه مكاتبات اداري تا كف مدرسه رفته و هم‌اكنون ۴ هزار كاربر دارد و همه كاغذها حذف شده و از محل صرفه جويي در كاغذ مي‌خواهيم مدرسه بسازيم. مديركل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران تاكيد كرد: رتبه سوادآموزي سال قبل ۲۴ بود و امسال رتبه ۷ را گرفتيم، اما بيشترين نگراني ما در سوادآموزي اتباع است.

 

استخدام ۵ هزار و ۷۰۰ نيروي تازه نفس

او ادامه داد: سال قبل براي شهرستان‌هاي استان تهران ۲ هزار و ۹۰۰ نفر جذب از طريق ماده ۲۸ داشتيم و امسال براي تأمين نيروي انساني ۵ هزار و ۴۲ سهميه در آزمون استخدامي ماده ۲۸ از اداري استخدامي داريم. ۶۶۹ سهميه نيز در كيفيت بخشي گرفتيم و در مجموع بالغ بر ۵ هزار و ۷۰۰ نفر نيروي تازه نفس به اداره كل اضافه مي‌شوند. بهرامي عنوان كرد: در مستندسازي املاك بسياري از اسناد ما سند مالكيت ندارند. برخي افراد ما را اذيت مي‌كنند و دعواي حقوقي راه مي‌افتد. خوشبختانه توانستيم ۳۰۲ سند مالكيت براي املاك آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران اخذ كنيم و مستندسازي هم صورت گرفته است. او در مورد مولدسازي هم گفت: مولدسازي موجب شد ۱۲ ملك مولدسازي شود و همه كارهايش انجام شده و عوايد فروش آن براي مدرسه‌سازي استفاده مي‌شود. در واقع ما از درآمد اين املاك فقط مي‌توانيم مدرسه بسازيم.‌ پول فروش مولدسازي در اختيار نوسازي قرار مي‌گيرد و فقط در همان شهرستان مي‌تواند خرج شود و حتي يك ریال هم كسور قانوني ندارد. بهرامي در ادامه با اشاره به اينكه در سال جاري ۷۳ مدرسه و فضاي آموزشي جديد به آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران از سوي سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس تحويل داده شده گفت: در اين بين نوسازي خدمات زيادي داشته است. مدارس شهرستان‌هاي استان تهران ۱۲ تا ۲۰ كلاس به بالا است و ۷۳ مدرسه ساختن كار بزرگي است.

 

احداث ۱۰۹ پروژه عمراني

او عنوان كرد: هم‌اكنون نيز ۱۰۹ پروژه عمراني در شهرستان‌هاي استان تهران در حال احداث است كه از مهر آغاز به كار كردند و در دهه فجر تعدادي از آن افتتاح شد و در نيمه شعبان هم افتتاح داريم. مديركل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران گفت: به لحاظ سرانه آموزشي ابتداي كار به ازاي هر دانش‌آموز ۳.۸ متر مربع بود. امروز اين رقم به ۴.۷رسيده است ۹ دهم متر مربع سرانه فضاي آموزشي رشد داشته البته هنوز با ميانگين كشور فاصله داريم كه حدود ۵.۸ است. او در خصوص تعداد دانش‌آموزان نيز تاكيد كرد: يك ميليون و ۱۲۵ هزار و ۴۰ دانش‌آموز در مجموع در دولتي و غيردولتي شهرستان‌هاي استان تهران درس مي‌خوانند و ۱۱ درصد در مدارس غيردولتي تحصيل مي‌كنند و ۹۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس عادي دولتي هستند. تعداد دانش‌آموزان اتباع در مدارس دولتي و غيردولتي ۱۱۰ هزار دانش‌آموز است. ۹۷۲ هزار و ۶۵۶ دانش‌آموز در مدارس عادي دولتي در همه مقاطع تحصيلي در شهرستان‌هاي استان تهران تحصيل مي‌كنند. بهرامي در مورد حق التدريس‌ها نيز بيان كرد: از طريق
حق التدريس همكاران مي‌توانيم بدون چالش همانطور كه از مهر امسال رد شديم از مهر سال بعد هم مي‌توانيم عبور كنيم. در آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران حدود ۵۳ هزار نفر حقوق بگير داريم كه ۹ هزار نفر آنها دانشجوي فرهنگيان هستند. حق التدريس يك دين است و بايد به موقع پرداخت شود و اگر اين اتفاق بيفتد خيلي از چالش‌ها را نخواهيم داشت.

 

تراكم در كلاس‌هاي درس بيش از ۳۱ نفر است

بهرامي در خصوص تراكم افزود: هم‌اكنون حدودا تراكم دانش‌آموزان در كلاس‌هاي درس مدارس آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران ۳۱.۸۴ است كه بايد ۲۶ باشد و در مراكز شهرها مثل شهر قدس يا قرچك تراكم بالاست و اتباع نيز در اين امر موثر بودند. ۶۰ درصد از مدارس عادي دولتي ما دو نوبتي هستند. امسال ۱۷ نوبت دوم را با كمك ۷۳ مدرسه‌اي كه سازمان نوسازي تحويل داده به نوبت اول آورديم. ميانگين افزايش جمعيت دانش‌آموزان ما سالانه ۴ درصد است. مديركل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران در مورد توزيع شير دانش‌آموزي يادآوري كرد: هم‌اكنون ۵۶۶ هزار و ۳۸۱ نفر دانش‌آموز ابتدايي داريم تعدادي هم پيش دبستاني ضميمه داريم كه آنها هم تحت پوشش شير هستند پس براي حدود ۶۰۰ هزار نفر شير لازم است و با توزيع دو نوبت شير در هفته اين رقم به حدود يك ميليون و ۲۰۰ هزار وعده شير در هفته مي‌رسد. شركت‌هاي لبنيات براي تأمين پاكت شير و خود شير چالش دارند چراكه پيش بيني نكرده بودند براي سال جاري چنين خدمتي ارايه كنند.برخي شركت‌ها پيشنهاد شيرهاي ديگري با ماندگاري بالا و... دادند، ولي ما زير بار نرفتيم چراكه نگران سلامت دانش‌آموزان هستيم. بهرامي ادامه داد: تعدادي از مدارس به دلايل مختلف غيرحضوري مي‌شوند و نگهداشت شيرها در اين شرايط سخت است از اين رو ظرفيت شركت‌هاي لبني كافي نبود ولي دو شركت با ما توافق كردند. همه مناطق ۸ تا ۱۰نوبت شير در اختيار گرفتند و روال برقرار است.

ارسال نظر